چرا پرسپولیس کالدرون رها نمی‌شود؟/سایه برانکـــــو

فرشاد کاس نژاد

پرسپولیس در روزهایی برانکو ایوانکوویچ را از دست داد که توان اقتصادی متعهد ماندن به قرارداد با سرمربی‌‌اش را نداشت. ماجرا چندان پیچیده نبود. برانکو با پیشنهادی که از الاهلی به دستش رسید، دیگر دلایل کافی و منطقی برای مماشات با مدیریت باشگاه پرسپولیس بر سر مسائل مالی پیدا نکرد اما این جدایی نه برای پرسپولیس عاقبت جذابی داشت و نه برای برانکو. پرسپولیس شاید همان اندازه که باید برای تمدید با برانکو هزینه می‌کرد، با گابریل کالدرون قرارداد بست و برانکو اگرچه در عربستان قرارداد چشمگیری را امضا کرد اما کارنامه فوق‌العاده سال‌های اخیرش با یک ناکامی بزرگ توأم شد و نرخ دستمزد او را به شدت کاهش داد.
بحران مالی پرسپولیس با جدایی برانکو حل نشد و خبری از صرفه‌جویی نبود، بلکه پرسپولیس فقط پرداخت‌ها را به تأخیر انداخت، چون ضرورتی برای پرداخت مطالبات برانکو نداشت و این فرصت هم به دست آورده بود که مربی جدید را تا مدت‌ها به بی‌تعهد بودن خود مثل هر باشگاه ایرانی دیگر عادت دهد. پرسپولیس از برانکو گذشت و در این گذر، پرداخت چند میلیون دلار را به تعویق انداخت و برای بی‌تعهد بودن خود راه‌های تازه پیدا کرد. حالا البته نامه شکایت برانکو در فیفا به باشگاه پرسپولیس رسیده و پرسپولیس از توافق و تفاهم با برانکو حرف می‌زند.
اینکه این‌روزها سایه برانکو بالای سر پرسپولیس است، بدیهی و قابل پیش‌بینی بود. پرسپولیس پس از موفقیت‌هایش با برانکو، فقط در صورتی می‌توانست همکاری دوباره با برانکو را از ذهنش بیرون کند که مربی جدید دغدغه‌ای برای آینده باقی نمی‌گذاشت. کالدرون اما نتوانست امید به تکرار موفقیت‌ها را تا امروز زنده نگه دارد و این موضوعی نیست که در فوتبال بتوان پنهان کرد. کالدرون می‌دانست که سرمربی جدید یک تیم ناکام نشده. او که همیشه درباره بازیکنانش می‌گوید باید حرفه‌ای باشند و اگر عملکرد خوبی ارائه ندهند حذف خواهند شد، خود نیز باید از روز اول می‌دانست که چه کاری را شروع کرده و باید مثل یک مربی حرفه‌ای نارضایتی عمیق از عملکرد خود را درک کند. مربیگری در تیمی که موفقیت‌ها را پی در پی تجربه کرده، آسان نیست و کالدرون آنقدر تجربه دارد که این نکته ساده را از روز اول همکاری‌اش بداند.
سایه برانکو به آسانی از سر پرسپولیس برداشته نمی‌شود. در چند سال همکاری یک مربی موفق با بازیکنانش پیوندهایی ایجاد می‌شود و مربی جدید نمی‌تواند آن پیوندها را قطع کند، بخصوص کالدرون که در دور کردن بازیکنان از خود بیشتر تبحر دارد. این شایعه‌ها یا شائبه‌ها که درباره بازیکنان پرسپولیس مطرح شده، محصول همین موضوع است. عده‌ای از آنها که موقعیت جالبی در تیم کالدرون ندارند، خوشحال خواهند شد اگر مقدمات بازگشت برانکو ایوانکوویچ فراهم شود. این شایعه‌ها را نه آسان می‌توان باور کرد و نه آسان می‌توان از آنها گذشت.
کالدرون برای اینکه سایه برانکو را بالای سر خود نبیند، یک راه نجات بیشتر ندارد. این یک راه همیشگی در چنین موقعیت‌هایی است: موفقیت. فقط با پیروزی در فوتبال می‌توان مقابل چنین جریانی ایستاد و تیم را دوباره ساخت و پیروزی بدون ایجاد روابط قوی، سالم، جدی و مؤثر با بازیکنان ممکن نیست. کالدرون اما همواره مشغول تخریب تیم خود و ضعیف خواندن نیروی انسانی پرسپولیس است تا توجیهی برای نتایج خود پیدا کند، در حالی‌که هنوز چندان نیازی به توجیه ندارد و بیشتر خودش اصرار دارد که همه چیز را توجیه کند.
برای پرسپولیس گذر از کالدرون و قرارداد دوباره با برانکو هرگز آسان نیست. این تصمیم بار مالی سنگینی را روی دوش پرسپولیس می‌گذارد. پرداخت قرارداد کالدرون، پرداخت مطالبات انباشته برانکو و پرداخت قرارداد جدید با برانکو. همه اینها از توان پرسپولیس خارج است، مگر اینکه باشگاه همچنان به غرق شدن در بدهی‌ها گرایش داشته باشد.
برانکو اگرچه در الاهلی شکست خورد و قیمت او حالا با روز جدایی‌اش از پرسپولیس می‌تواند بسیار متفاوت باشد اما برای مدیران فوتبال ایران قیمت هیچ مربی و بازیکنی کاهش پیدا نمی‌کند و همه طرفدار گرانی بیشتر هستند. برانکو حتی شاید جانشین مارک ویلموتس در تیم ملی ایران شود و پرسپولیس فرصت همکاری دوباره با او را از دست بدهد اما در این‌روزها نمی‌توان منکر سایه برانکو بر پرسپولیس شد. مدیریت باشگاه پرسپولیس کوششی برای برداشتن این سایه نمی‌کند و حتی حوالی پرسپولیس همه سعی می‌کنند شایعات درباره برانکو را جدی جلوه دهند. کالدرون باید از این فضا فرار کند و موقعیت تازه‌ای برای خود در پرسپولیس بسازد. فکر می‌کنید او در این مسیر قدم برمی‌دارد؟

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *