چرا چشم های شما از زندگی دیجیتال بیزارند ؟

سایت بدون -گرچه خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایشگر رایانه یا گوشی هوشمند باعث آسیب دائمی به چشم‌ها نمی‌شود، اما شاید شما هم پس از استفاده روزمره از این وسایل دیجیتال بارها احساس خستگی یا خشکی در چشم‌های خود کرده باشید، حتی ممکن است دید شما هم تار شده باشد. گاهی نیز سردرد و در مواردی احساس سرگیجه و تهوع در استفاده طولانی‌مدت از این وسایل ایجاد می‌شود، اما چرا وسایل دیجیتال باعث خستگی چشم می‌شوند؟‌ 
 در حالت عادی چشم انسان در هر دقیقه ۱۵ بار پلک می‌زند، اما در هنگام بازی یا کار با وسایل دیجیتال میزان پلک زدن به نصف یا یک‌سوم کاهش می‌یابد. مطالعه بدون توقف و ممتد، نوشتن و دیگر کارهایی که با دید نزدیک درگیر هستند می‌تواند به خستگی در چشم منتهی شود. راه‌حل‌های خروج از این آسیب عبارتند از:
 در فاصله ۶۵ سانتی‌متری (تقریبا به درازای یک بازو) از نمایشگر رایانه بنشینید. نمایشگر را طوری قرار دهید که جهت نگاه شما نسبت به آن کمی رو به پایین باشد.
 از محافظ نمایشگر‌های دیجیتال که از تابش تشعشات می‌کاهند، استفاده کنید.
 قانون ۲۰ – ۲۰ ـ ۲۰ را برای وقفه و استراحت به‌کار بگیرید و پس از هر ۲۰ دقیقه کار به‌مدت حداقل ۲۰ ثانیه نگاه خود را به شیئی در ۲۰ قدمی خود منحرف کنید. 
 اگر چشمان شما خشک می‌شود با صلاحدید چشم پزشک از اشک مصنوعی استفاده کنید. 
 اگر صفحه نمایشگر از محیط پیرامونش روشن‌تر باشد چشمان شما متحمل زحمت بیشتری برای بهتر دیدن می‌شود. نور اتاق و منزل را تنظیم کنید و کنتراست نمایشگر را حتی‌الامکان افزایش دهید تا خستگی چشم کمتر شود. 
کسانی که از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند باید در نظر داشته باشند این لنزها، خشکی و سوزش چشم را هنگام کار با رایانه و وسایل دیجیتال دوچندان می‌کنند. به این افراد توصیه می‌شود برای استراحت دادن به چشم‌هایشان مدتی عینک بزنند و از به خواب رفتن وقتی لنز بر چشم دارند بپرهیزند و مراقبت‌های لازم را برای تمیز نگاه‌داشتن لنزها رعایت کنند.  فراموش نکنید اگر چشم‌های شما به‌طور مکرر و پیوسته قرمز، تار، دچار آبریزش یا حساس به نور می‌شود با چشم پزشک خود مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *