چطور کسب‌وکار نوپای خود را راه‌اندازی کنیم؟


 سایت بدون – پایان دوران کارمندی و شروع کارآفرینی هم می‌تواند بسیار لذتبخش باشد، هم ترسناک. برای کسانی که روحیه محافظه‌کارانه دارند، معمولا رها کردن دنیای کارمندی مشکل است. مسؤولیت‌های زیاد در کنار نبود امنیت شغلی و ریسک بالا از ویژگی‌های کارآفرینی است.
همواره ایده‌های زیادی به ذهن افراد مختلف می‌رسد، ولی فقط یک کارآفرین می‌تواند تصمیم بگیرد که ایده‌هایش را به کسب‌وکار واقعی تبدیل کند. در این مسیر احتمال شکست بالاست و افراد زیادی ممکن است حتی رشد اندکی را هم تجربه نکنند. با این حال هستند کارآفرینانی که هر روز بیش از پیش موفقیت‌های خود را جشن می‌گیرند.
بسیاری باور دارند موفقیت در کسب‌وکار به شانس و اقبال بستگی دارد و کارآفرینی یک استعداد است؛ اما باور به استعداد ویژه برای کارآفرینی یا شانس به‌عنوان تنها عامل موفقیت کسب‌وکارها، افسانه‌ای بیش نیست. کارآفرین ‌شدن نیازمند تغییر مسیر و جسارت و شجاعت است. در عین ‌حال باید مقدماتی را نیز برای آن فراهم کرد. برای تغییر مسیر و راه‌اندازی یک شرکت نوپا (استارت‌آپ) گام‌هایی وجود دارد که با برداشتن آنها می‌توان به رؤیای موفقیت نزدیک‌تر شد. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره شده است:
تغییر نگرش‌ها: اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان هستید باید آمادگی مواجهه با حجم زیادی از مسؤولیت‌ها را داشته باشید. در کنار آن باید بدانید عوامل زیادی که در کنترل شما نیستند،‌ می‌توانند همه زحمات شما را به‌آسانی به باد دهند. برای تبدیل‌ شدن به یک کارآفرین موفق باید ویژگی‌هایی همچون ریسک‌پذیری، اعتمادبه‌نفس و پشتکار را در خود تقویت کنید.
ساختن یک تیم خوب: برای موفقیت، بیش از ایده یا سرمایه‌گذار، تیم است که اهمیت دارد. با داشتن یک تیم خوب می‌توانید یک ایده معمولی را به‌خوبی توسعه دهید و به درآمد برسانید. سرمایه‌گذاری برای ساختن یک تیم خوب یکی از ستون‌های اصلی راه‌اندازی کسب‌وکار است.
توجه به بازار و رقبا: ایده‌های شما ممکن است به ذهن دیگران هم رسیده باشد و آن را توسعه داده باشند. نباید از رقبا و شرایط بازار غافل بود. این‌که ایده‌ شما را هیچ تیمی توسعه نداده است، زنگ خطری برای شما خواهد بود؛ زیرا بعید است که یک ایده خوب تاکنون توسعه داده نشده باشد.
سنجش درست: اگر ملاک‌های سنجش درست برای موفقیت و مسیر خود نداشته باشید، خیلی زود شکست می‌خورید. اجازه ندهید سنجه‌های اشتباه شما را گول بزنند. واقع‌بین باشید و به سنجه‌های مؤثر توجه نشان دهید.
تغییر مسیر به‌موقع: اگر ایده‌ای که دارید، کار نمی‌کند یا مسیر رشد خود را ‌درست طی نمی‌کند، تغییر مسیر دهید. داشتن یک تیم خوب، تضمینی برای موفقیت در تغییر مسیر است. اگر بازار شرایط متزلزلی دارد یا مشتریان هدف نامناسبی را انتخاب کرده‌اید، با چرخش مناسب و به‌موقع می‌توانید کسب‌وکار خود را به مسیر موفقیت برگردانید.
همدلی با کاربر: هرچقدر با کاربران‌تان احساس نزدیکی بیشتری داشته باشید، شانس موفقیت کسب‌وکارتان بیشتر خواهد شد. شناخت کاربر بر روی خروجی کسب‌وکار اثر مستقیم می‌گذارد و همدلی مناسب با کاربر خروجی را هرچه بیشتر برایش مطلوب خواهد کرد. خوشحالی کاربر رابطه مستقیم با فروش و درآمد دارد. پس برای موفقیت در کسب‌وکار، راضی نگه ‌داشتن کاربر اهمیت به‌سزایی خواهد داشت.
یادگیری مداوم: یادگیری هیچ‌گاه نباید متوقف شود. ممکن است از شکست‌ها، رفتار کاربر یا یک مربی یاد بگیرید. اما این یادگیری نباید در هیچ مقطعی نادیده گرفته شود. در هر مرحله از حرکت و رشد کسب‌وکار لازم است با یادگیری مداوم دانش عمومی نسبت به محصول، مشتری، بازار و رقبا را ارتقاء دهید. در کنار آن، مشورت با افراد خبره می‌تواند در یافتن مسیر درست راهگشا باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *