چطور مدیر بدی در شرکت نوپا باشیم؟!


سایت بدون -«سرعت» تفاوت بزرگی است که شرکت‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) با سازمان‌های جاافتاده دارد. یک شرکت نوپا می‌خواهد در سریع‌ترین زمان به مرحله رشد برسد یا ضعف‌های خود را شناسایی کرده و با چرخش در مسیر جدیدی فعالیت خود را ادامه دهد. رسیدن به سرعت ایده‌آل اقتضای خود را دارد و لازم است تعاملات و ساختار متفاوتی در محیط کار و ارتباط اعضای تیم پیاده شود. در این میان وظایف زیادی به عهده مدیر یک شرکت نوپاست. استخدام نیروهای مناسب، ایجاد هماهنگی میان اعضای تیم و فراهم کردن بهترین شرایط کاری از مسؤولیت‌های اصلی مدیر یک شرکت نوپا خواهد بود. اگر مدیر یک شرکت نوپا نتواند تعادل میان اعضای تیم و سرعت مطلوب را فراهم کند، احتمال زیادی دارد که با شکست مواجه شود.
در ادامه به بعضی از ویژگی‌های یک مدیر بد در شرکتی نوپا اشاره می‌کنیم:
 قاتل خلاقیت: یک مدیر بد فرصت خلاق بودن را از همه اعضای تیم می‌گیرد. او سعی می‌کند از افراد کارهای مشخص بخواهد و تمام زمان‌ آنها را با کارهای مختلف پر کند تا امکان تفکر عمیق و خلق ایده‌های تازه را نداشته باشند. همچنین اگر کسی با ایده‌ای به سراغ مدیر برود، آن را نادیده می‌گیرد و بابت وقت اضافه‌ای که صرف رسیدن به آن ایده شده، کارمندش را تنبیه خواهد کرد!
 جداسازی سازمانی: ایجاد محیط‌های جزیره‌ای و کار در خلأ باعث می‌شود ارتباط خوبی بین اعضای یک تیم شکل نگیرد. یک مدیر بد احتمالا کاری خواهد کرد که اعضای مختلف تیم که با یکدیگر در ارتباط نیستند، احساس خوبی نسبت به هم نداشته باشند و بخواهند در کار یکدیگر کارشکنی کنند.
 تشویق و تشکر نکردن: یک مدیر بد سعی می‌کند کارمندان خوب را تنبیه و کارمندان بد را تشویق کند. از اعضای تیم که خالصانه کار می‌کنند، تشکری نمی‌کند و ارزشی برای مشارکت بدون چشمداشت آنها قائل نیست.
 محیط سلب در شرکت نوپا: یک مدیر بد انعطاف‌پذیری شرکت نوپا را فراموش کرده،‌ سعی می‌کند محیط شرکت را هرچه بیشتر شبیه سازمان‌های جاافتاده کند. نامه‌نگاری‌های طاقت‌فرسا، طبقه‌بندی و دسته‌بندی اعضای تیم و ایجاد فضاهای جدا (به‌جای محیط تخت که ارتباط افراد را تسهیل کند) را در اولویت قرار می‌دهد و از فعالیت‌های غیرکاری مانند آموزش یا ورزش جلوگیری می‌کند. در این محیط افراد امکان برقراری ارتباط و انتقال تجربه را نخواهند داشت.
 استخدام افراد بدون انعطاف: چنین مدیری سعی می‌کند افراد بدون انعطاف که فقط قائل به ساعت کاری مشخص و وظایف معلوم هستند را استخدام کند. این افراد ریسک‌پذیر هم نیستند و در مقابل ناملایمات دوام نمی‌آورند. همچنین این افراد در تیم نمی‌توانند وظایف متنوع به عهده بگیرند و مهارت‌های ارتباطی پایینی دارند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *