چند ابزار مهم برای تیم‌های استارت‌آپی


سایت بدون -کارکردن در تیم‌های استارت‌آپی نیازمند هماهنگی و بهره‌گیری از ابزارهایی است که نسبت به ابزارهای سازمانی، کم‌هزینه‌تر و چابک‌تر باشند. این ابزارها عموما برای راحتی هر چه بیشتر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط توسعه داده شده‌ و البته برای مصارف دیگر نیز قابل استفاده‌اند. بسیاری از این محصولات در قالب بومی هم توسعه داده شده‌اند و نمونه‌های ایرانی آنها نیز یافت می‌شود. برای یافتن نمونه‌های ایرانی کافی است آنها را در اینترنت جست‌وجو کنید. بعضی از این ابزارها که به ساده‌تر و سریع‌ترشدن فرآیندهای تیمی کمک می‌کنند در ادامه معرفی شده‌اند:
ابزارهایی برای مدیریت تیم
یکی از چالش‌ها در توسعه کسب‌وکارها، مدیریت تیم است. بررسی هر روزه وظایف و رصد پیشرفت کارها از چالش‌های مدیران است. تیم‌های استارت‌آپی معمولا از مدل‌های توسعه چابک استفاده می‌کنند و نیازمند ابزارهایی برای کنترل و ارائه نسخه‌های جدید به بازار هستند. از ابزارهای منطبق بر مدل‌های توسعه چابک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 جیرا (jira): این محصول برای انواع کسب‌وکارها مناسب است و تیم‌های استارت‌آپی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. جیرا پلتفرم کاملی از محصولات و افزونه‌ها دارد و می‌تواند نیاز تیم‌ها را به طور کامل پوشش دهد.
 آسانا(Asana): یک محصول سریع و با استفاده راحت که تا ۱۵ نفر به صورت رایگان می‌توانند از آن استفاده کنند. از چارچوب‌های چابک پیروی می‌کند و بسیار انعطاف‌پذیر است.
 ترلو (Trello): یک ابزار قدرتمند مدیریت طرح بر بستر کانبان است که اگر آن را برای استفاده شخصی درنظر بگیرید کاملا رایگان خواهد بود.
ابزارهای ارتباطی
ارتباطات از کلیدی‌ترین و درعین حال چالشی‌ترین فعالیت‌ها در تیم است. اگر بستر ارتباطی در تیم، شبکه‌های اجتماعی معمول باشد ممکن است زمان زیادی از اعضای تیم برای چک‌کردن نرم‌افزار‌های مختلف صرف شود و اعلان‌های این شبکه‌ها تمرکز تیم را برهم بزند. به همین دلیل استفاده از نرم‌افزاری که اختصاصا برای تعاملات کاری توسعه یافته باشد هوشمندانه به‌نظر می‌رسد. یکی از این نرم‌افزارها اسلک (Slack)  است. این نرم‌افزار پلتفرمی ارتباطی و رایگان است و فقط برای بعضی ویژگی‌های تخصصی هزینه دریافت می‌کند. امکان تعامل، هشتگ‌گذاری و ارتباطات در این نرم‌افزار فراهم است و می‌توان به هر موضوع کانال ارتباطی اختصاص داد.
ابزارهایی برای ذخیره و اشتراک‌گذاری
اعضای تیم همواره برای انتقال فایل‌ها و اشتراک‌گذاری داده‌ها، چالش‌هایی دارند. دسترسی آسان و تسهیل فرآیند اشتراک‌گذاری یا ذخیره داده می‌تواند ارتباطات را بهبود بخشد و به انجام کارها سرعت دهد. در ادامه به بعضی از این ابزارها اشاره شده است:
 دراپ باکس(Drop Box): ابزار قدرتمند ابری است که می‌توان برای اشتراک‌گذاری اطلاعات از آن استفاده کرد. همچنین در این ابزار می‌توان برای استفاده از یک فایل حد دسترسی تعیین کرد و در پلتفرم‌های مختلف به آن دسترسی داشت.
 گوگل درایو (Google Drive): ابزاری شبیه دراپ‌باکس است که شرکت گوگل توسعه داده و امکان اشتراک‌گذاری در بستر ابری را فراهم می‌کند. در گوگل درایو همچنین امکان ایجاد فایل‌ها و فرم‌های نظرسنجی وجود دارد.
 اورنت(Evenote): ابزاری برای نت‌برداری سریع، اشتراک‌گذاری ایده، یادداشت‌برداری در جلسات و فهرست‌کردن کارهاست. با این ابزار می‌توان در پلتفرم‌های مختلف اطلاعات را ذخیره کرد یا با افراد دلخواه به اشتراک گذاشت.
 پاکت(Pocket) : ابزاری است که با آن می‌توان آرشیوی از آنچه در جست‌وجوهای آنلاین پیدا می‌شود، ایجاد کرد. این آرشیو می‌تواند شامل مقالات، تگ‌ها و ویدئوها باشد و قابلیت جست‌وجوی سریع در میان این اطلاعات وجود دارد. همچنین می‌توان آنها را به سادگی با دیگران به اشتراک گذاشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *