چند راهکار مهم برای نظافت کفپوش‌های خانه/ به جان سرامیک‌ها بیفتید

نویسنده : پروانه غفاری سایت بدون -اگر شما هم جزو افرادی باشید که کف خانه‌تان کفپوش سرامیک دارد و دیوارها هم کاشیکاری است، حتما گاهی برایتان سؤال پیش می‌آید که چه‌کار کنیم تا کاشی و سرامیک‌ها تمیز شوند و برق بزنند. سرامیک‌ها و کاشی‌ها در ظاهر بسیار مقاوم و بادوام هستند اما با وجود مقاومت بالایی که دارند، به مراقبت زیادی نیاز دارند تا همیشه تمیز و زیبا بمانند. سرامیک و کاشی‌هایی که روی کف و دیوارها را می‌پوشانند معمولا خاک زیادی به خود می‌گیرند و زیاد لک می‌شوند و همین، کار تمیز کردن را دشوار می‌کند. با برخی راهکارها راحت‌تر می‌توانید سرامیک‌ها را تمیز کنید. همان‌گونه که بدنه فلزی یخچال را با مایعات شوینده تمیز نمی‌کنیم، این کار را هم برای کفپوش‌هایی چون سرامیک و کاشی هم نباید انجام دهیم و حتی گاهی به شوینده‌های مخصوص برای تمیز شدن نیاز دارد.
گرد و خاک اولیه را بگیرید: برای تمیز کردن کفپوش‌های سرامیکی و چینی ابتدا با جاروی دستی یا جاروبرقی، گرد و خاک‌های نشسته روی سرامیک را جمع کرده و سعی کنید این کار را در طول هفته مرتب انجام دهید. شاید سرامیک و کاشی نسبت به کثیفی مقاوم باشد اما همین گرد و خاکی که روی آن می‌نشیند، سطح آن را کدر می‌کند.
از دستمال نرم استفاده کنید: در مرحله بعد، از یک مایع شوینده ملایم به همراه یک پارچه نرم برای تمیز کردن سطح آن استفاده کنید. برای این سطوح، پارچه نسبت به اسفنج اولویت دارد زیرا آلودگی‌ها را به سمت خطوط مابین سرامیک‌ها هدایت کرده و باعث تیرگی رنگ آنها می‌شود و تمیز کردن این خطوط را دشوارتر می‌کند. آب مایع شست‌وشو را مرتب عوض کنید.
لکه‌بری از کاشی و سرامیک 
موقع تمیز کردن سرامیک و کاشی‌های کف مراقب لکه‌های ایجاد شده روی آنها باشید. بهتر است ابتدا لکه ایجاد شده را تشخیص داده و سپس نسبت به حذف آن اقدام کنید. برای از بین بردن لکه خون، روی لکه را با مایع هیدروژن پروکسید یا مایع سفیدکننده رقیق بشویید. برای لکه قهوه، چای و آبمیوه، ابتدا لکه را با مایع شست‌وشو و آب داغ شسته و سپس روی آن را با هیدروژن پروکسید یا مایع سفیدکننده رقیق بشویید. اگر لکه آدامس، موم یا قند روی آن ریخته، ابتدا تکه‌ای یخ را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و روی لکه بمالید تا جسمی که به سرامیک چسبیده، سفت شده و از سرامیک جدا شود. آنگاه جای باقی‌مانده را با تینر از بین ببرید. لکه چربی را هم با آب گازدار یا مایع مخصوص شست‌وشوی کف بشویید.
بقایای صابون را پیدا کنید
اگر بعد از شست‌وشوی سرامیک و کاشی کف باز هم احساس کردید هنوز سرامیک‌ها کدر است، ممکن است بقایای صابون روی آنها مانده باشد. آن را می‌توانید با یک شوینده ملایم بشویید. برای این کار هم می‌توانید کمی آبلیموی تازه را روی سرامیک بریزید و بگذارید تا صابون در آن حل و تمیز شود.
سرامیک‌ها را خشک کنید
هرگز اجازه ندهید سرامیک‌ها با جریان هوا خشک شود چرا که لکه‌های آب باقی‌مانده روی آنها ممکن است ایجاد لکه کند. بنابراین، بلافاصله بعد از شست‌وشو، آنها را با پارچه‌ای تمیز خشک کنید.
منبع: better homes and gardens

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *