چه گلدان سنبلی برای عید نوروز بخرید /یکی از سین ها

 سایت بدون -چند روزی بیشتر به عید نوروز نمانده و ما ایرانی‌ها در این روزهای آخر اسفند ماه حتما وقتی را برای خرید وسایل سفره هفت‌سین اختصاص خواهیم داد. اما ماجرای خریدن گل برای سفره بهار کمی فرق دارد. قبلا هم گفته‌ام سنبل جزو هفت‌سین اصیل ایرانی نیست ولی خیلی‌ها خریدش را مثل بعضی گل‌های دیگر دوست دارند و دارد کم‌کم تبدیل می‌شود به نمادی از بهار. اگر مشخصات یک گلدان خوب سنبل را بدانیم هم می‌توانیم بی‌معطلی خرید کنیم، هم این که با خرید این گلدان خوب در امسال توانسته‌ایم برای نوروز سال بعد، داشتن یک گلدان سنبل سرحال‌تر را در خانه تضمین کنیم.
 چه رنگی‌ا‌ش بهتره؟
گل سنبل رنگ‌های متفاوتی دارد. تا حالا بیش از
 صد گونه از آن شناسایی و تولید شده است. در ایران ما بیشتر بنفش، آبی کاربنی، سفید و ارغوانی‌اش را دیده‌ایم، ولی رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، صورتی ملایم و آبی روشن‌اش هم تولید شده. گرچه بنفش و آبی کاربنی‌اش پرطرفدارتر و اصیل‌ترند، ولی هر کدام از ما بر‌اساس سلیقه‌مان، رنگ دلخواه آن را انتخاب می‌کنیم.
 درباره پیاز سنبل
می‌دانید که گل سنبل یک گل پیازی است. هر پیاز یک خوشه گل می‌دهد. البته گاهی در کنار پیاز اصلی پیازچه‌های کوچکی تولید می‌شوند که می‌شود آنها را جداگانه کاشت. پیاز اصلی را پیاز مادری می‌گویند و پیازچه‌های کناری جدید تولید‌شده را پیازچه‌های دختری. گلدان‌های تک‌پیازه، یک خوشه سنبل دارند، دو پیازه‌ها دو خوشه و سه پیازه‌ها هم که سه خوشه‌ای هستند.
 یک قانون بی‌رحمانه
گرچه جدا کردن بچه‌ها از مادر بی‌رحمانه به نظر می‌رسد، ولی برای داشتن یک گلدان خوب سنبل، مجبوریم این بی‌رحمی را مرتکب شویم. پیازچه‌های دختری را بکنیم تا کیفیت پیاز مادری حفظ شود و درشت بماند. البته این قانون برای سنبل تازه‌ای که امسال می‌خرید نیست. معمولا گلفروشی‌ها و تولیدکنندگان سنبل خودشان زحمت این‌کار را کشیده‌اند. شما باید برای سال بعد که می‌خواهید همین پیاز را وادار به گلدهی کنید، این کار را بکنید.
شاید با خودتان بگویید یک مهمان دو سه هفته‌ای که این همه قانون و قاعده نمی‌خواهد. هر گلدانی هم خریدیم، خریدیم. مهم این است که در ایام عید کیفش را می‌بریم و تمام. ولی وقتی می‌شود از همین گلدان سال بعد و سال بعدتر دوباره گل گرفت چرا پول اضافه خرج کنیم؟ توصیه‌های بالا در واقع فاکتورهای آینده‌نگرانه‌ای هستند که سال بعد به کارمان می‌آیند و می‌توانیم با رعایت آنها یک گلدان سنبل قشنگ و مجانی داشته باشیم.
 طرحی نو دراندازید
در بعضی گلفروشی‌ها سنبل را در گلدان‌های شیشه‌ای مخصوص می‌گذارند. یک طرفش را خاک می‌ریزند و در طرف دیگر هم پیاز لخت است. این طوری می‌شود روند ریشه دادن سنبل را خوب دید. این روش نگهداری حتما برای بچه‌ها جذاب است. در گلدان‌های حاضری تولید کننده‌ها خودشان به فکر زهکش گلدان بوده‌اند و آب ته آن جمع نمی‌شود. ولی اگر خواستید خودتان دست به کار شوید و چنین گلدانی درست کنید اول از همه زهکش آن را رو به راه کنید. این کار را با گذاشتن یک تکه پلاستیک شفاف سوراخ‌دار یا قرار دادن تعدادی سنگریزه صاف انجام دهید.
جالب است بدانید پیازها می‌توانند بدون خاک هم گل بدهند. چون انرژی درونی آنها برای این کار کافی است. اما حضور خاک یعنی دسترسی به مواد غذایی بیشتر و این به آنها کمک می‌کند تا بزرگ‌تر و قوی‌تر شوند.
 بوی بهار را در خانه منتشر کنید
همزمانی شکوفایی سنبل با عید نوروز باعث شده ما آن را به چشم یکی از اعضای سفره هفت‌سین ببینیم. در صورتی که اگر اهل خرید گل‌های تازه برای خانه باشید، می‌توانید از این گل برای تزئین دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید و با عطر شیرینش بهار را به خانه‌تان بیاورید.
 بی‌سین هشتم
اگر گلدان سنبل پارسال‌تان امسال جوانه زده ولی به دلایلی مثل ندیدن نور کافی، دمای مناسب یا ضعیف بودن پیاز؛ نمی‌تواند برای نوروز به گل برود، مطمئن باشید دنیا به آخر نمی‌رسد. هفت‌سین بدون این سین هشتم هم قشنگ است. سنبل هم مثل یک گل بهاری دیگر. هر وقت گلش آمد خوش آمد.
 نکته آخری
از نظر فنی، متخصصان تولید پیاز سنبل طوری آن را اصلاح ژنتیکی کرده‌اند که در سال دوم گل‌هایش کوچک‌تر و تنک‌تر است، ولی نگران کم شدن عطر و بویش نباشید. این سرجایش هست. پس نکته آخری توی ذوق‌تان نزند.

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *