چگونه استفاده از دیزاین برای بهبود رفتار کاربران مفید است ؟

سایت بدون -رفتار کاربری می‌تواند در هر زمینه‌ای معانی مختلف بیابد. در تعامل با محصولات دیجیتال، طراحی (دیزاین) این قابلیت را دارد که رفتار و عادت‌های جدید در کاربران ایجاد کند یا رفتارهای قبلی را بهبود بخشد. تغییر رفتار کاربران فرآیندی تدریجی است و باید قدم به قدم انجام شود. فرآیندهای دفعتی معمولا با شکست مواجه می‌شود و در طراحی باید از آنها پرهیز کرد. برای مثال وقتی کاربران با تاکسی‌های اینترنتی آشنا نبودند در مرحله اول باید با کمک محصول با فرآیند اصلی (انتخاب مبدا و مقصد و جست‌وجوی راننده)‌ آشنا می‌شدند و سپس ویژگی‌های دیگر را در محصول شناسایی می‌کردند تا به مرور زمان رفتار جدید را جایگزین رفتار قبلی کنند (یعنی گرفتن ماشین از طریق نرم‌افزار همراه به‌جای تلفن کردن به دفتر آژانس).
هر چقدر فرآیند ایجاد شده با پیش‌زمینه ذهنی کاربر همخوانی بیشتری داشته باشد، بهتر فهمیده خواهد شد و هر چقدر مزایای مثبت رفتار یا عادت جدید (در محصول یا خدمات استارت‌آپ) برای کاربر شفاف‌تر شود به همکاری او بیشتر کمک می‌کند. مثلا در اینستاگرام با اضافه‌شدن هر ویژگی جدید توضیحاتی به کاربران ارائه می‌شود تا بتوانند در نرم‌افزار همراه خود نیز از آن ویژگی استفاده کنند.
کاربران به صورت عمومی نسبت به فناوری دافعه دارند. این دافعه ممکن است به واسطه ترس از ناتوانی در برقراری ارتباط یا فهمیدن محصول باشد. اگر کاربران با فناوری زاده نشده باشند (در اصطلاح Digital native نباشند) نمی‌توانند خیلی سریع کاربری محصولات را بفهمند و این برقرارنشدن ارتباط می‌تواند سبب موفق‌نشدن محصول شود. توجه به عادت‌های کاربران در دنیای واقعی و بررسی رفتار کاربران (User behavior analytics) در فرآیند استفاده از محصول می‌تواند تاثیرگذار باشد. ابزارهای مختلفی برای سنجش رفتار کاربران وجود دارد که با جزئیات عکس‌العمل آنها را نسبت به موضوعات مختلف ثبت می‌کند. داده‌های جمع شده از کاربران در تحلیل رفتار آنها بسیار موثر است. توجه به نکات زیر نیز می‌تواند به فرآیند راحتی رفتار کاربران کمک کند:
   کاربران تنبلی را دوست دارند. فرآیندها را برای آنها ساده کنید و راه‌ها را کوتاه. آنها را در چالش‌های پیچیده برای کار کردن با محصولتان قرار ندهید.
    عادت‌های روزمره قدرتمندند. اگر از کاربران بخواهید هر روز کار خاصی را انجام دهند پس از مدتی به صورت عادت روزانه پذیرفته خواهد شد و کاربران ناخودآگاه آن را انجام می‌دهند.
   انگیزه‌های کاربری را جدی بگیرید. کاربران برای رسیدن به هدفی خاص و با انگیزه مشخص سراغ محصولات می‌روند. شناخت این انگیز‌ه‌ها و برنامه‌‌ریزی برای آنها می‌تواند در طراحی بهتر موثر باشد.
   محرک‌ها می‌توانند اثربخش باشند. نوشتن یک کامنت یا دیدن لایک دیگران می‌تواند سبب ایجاد یک رفتار یا عادت در کاربران شود.
   حداقل دخالت را در زندگی کاربر داشته باشید. باتوجه به محصول و گروه هدفتان، سعی کنید عادت‌های جاری کاربر را مخدوش نکنید و به مرور رفتار جدید را جایگزین کنید. مثلا اگر کاربر در گذشته قرار ملاقات‌هایش را در سررسید یادداشت می‌کرده است، سعی کنید ساختاری شبیه به همان تقویم سنتی را ارائه دهید تا کاربر نسبت به رفتار با نرم‌افزار همراه شما پیش‌زمینه ذهنی داشته و نسبت به کار کردن با آن مشتاق باشد. پس از مدتی استفاده از محصولتان، می‌توانید تغییرات را به مرور به نرم‌افزار همراهتان بیفزایید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *