چگونه ایرادهای نگارشی متون فارسی در Word را رفع کنیم

سایت بدون -نرم‌افزار مایکروسافت آفیس، اصلی‌ترین ابزار ایجاد اسناد متنی است، ولی این برنامه به‌صورت بهینه برای زبان فارسی طراحی نشده است. به همین دلیل وقتی از آن برای تایپ متون فارسی استفاده می‌کنیم، امکانات پیش‌فرضی مانند تصحیح متون و بررسی نگارش کلمات که در زبان انگلیسی در دسترس هستند، برای ما قابل استفاده نخواهد بود. با این وجود یکی از مزایای ویژه آفیس این است که می‌توان افزونه یا پلاگین‌های مختلف را روی آن نصب کرد. یکی از این افزونه‌ها به نام «ویراستیار» با هدف کمک به فارسی زبان‌‌ها ایجاد شده است و می‌تواند متون فارسی شما را مانند یک ویراستار نیمه‌حرفه‌ای، ویرایش کرده و مواردی مانند غلط‌های املایی و مشکلات ادبیات نگارشی شما را رفع کند. البته یک روش آنلاین نیز وجود دارد که کاربری آن محدودتر از استفاده از ویراستیار است.
برای دانلود این نرم‌افزار کافی است عبارت ویراستیار را در یک موتور جست‌وجو وارد کنید تا وب سایت مربوط به دانلود این نرم‌افزار پیدا شود. همراه فایل دانلودی، یک راهنمای نصب نیز وجود دارد و به همین دلیل نیز از شرح فرآیند نصب خودداری خواهیم کرد.
پس از نصب برنامه روی دستگاه، اگر نرم‌افزار Word را باز کنید، شاهد افزوده شدن یک زبانه جدید در نوار بالایی دستگاه خواهید بود که Virastyar نام دارد. با کلیک روی این زبانه، چند امکان مختلف در دسترس شما قرار خواهد گرفت. 
این قابلیت‌ها در دو رده مختلف عرضه شده است. رده نخست شامل تبدیل‌هاست که در آن امکانات تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در هر دو وضعیت نوشته شدن متنی تاریخ و نوشته شدن عددی آن همراه امکان تبدیل اعداد انگلیسی به اعداد با نگارش فارسی قرار گرفته است.
دومین بخش شامل اصلاح‌هاست. این بخش شامل اصلاح متون از چند جهت مختلف است. برای مثال با استفاده از اصلاح نشانه‌گذاری دستگاه خواهید توانست مواردی مانند اشتباه در درج فاصله قبل و بعد نقطه، ویرگول و… را در متن خود مشاهده کرده و آنها را به‌صورت تکی یا کلی برای تمام متن رفع کنید. دیگر مورد به بررسی موارد نگارشی بازمی‌گردد. 
برای مثال بسیاری از افراد به اشتباه از کلمه «می‌باشد» استفاده می‌کنند، در حالی که این کلمه در زبان فارسی کاملا نادرست است. این نرم‌افزار می‌تواند به سادگی این موارد را شناسایی کرده و در طول متن به شما نشان بدهد. 
یکی از قابلیت‌های جذاب ویراستیار این است که می‌توانید به کمک آن یک ایراد را برای تمام موارد داخل متن رفع کنید.
دیگر روش ویرایش متون فارسی، استفاده از ویراستارهای آنلاین است. یکی از ویراستارهای آنلاین مربوط به خود وب‌سایت تولیدکننده افزونه ویراستیار است، ولی بنا به دلایلی نامشخص، این وب‌سایت برای مدتی در دسترس نیست و به همین دلیل می‌توانید سراغ استفاده از نرم‌افزار ویراست لایو بروید. برای این کار به وب‌‌سایت www.virastlive.com
بروید. این وب‌سایت علاوه بر امکان ویرایش آنلاین متن، به شما اجازه می‌دهد تا ویراستار مربوطه را به‌عنوان یک افزونه روی مرورگر وب گوگل کروم نصب کنید تا در زمان وبگردی نیز بتوانید از امکانات آن استفاده کنید.
به‌این‌ترتیب از این به بعد می‌توانید به خوبی متون فارسی خود را با کمترین اشتباه تایپ کنید و ارتباطات متنی خود را به‌شدت
بهبود بدهید.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *