چگونه با درد پس از عمل مقابله کنیم؟


سایت بدون -مقابله کردن با درد پس از جراحی صرفاً به معنی مصرف مقدار بیشتری از داروهای ضددرد نیست. هرچند داروهای ضددرد جایگاه خاصی در مدیریت درد دارند اما راهبردهای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در جنگیدن با درد جراحی کمک کند. استفاده از آمیزه‌ای از این راهبردها به منظور کنترل درد جراحی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و بی‌دردی بهتری را در مقایسه با زمانی که تنها از ضددردها استفاده می‌کنید، برایتان به همراه آورد.

یک گام از درد جلوتر باشید!
وقتی توصیه می‌شود که از درد پیشی بگیرید به آن معنی است که منتظر نمانید تا درد شدید شود و آنگاه داروهای ضددرد خود را مصرف کنید. اگر منتظر بمانید تا درد شما شدید یا فزاینده شود، کنترل آن دشوارتر خواهد شد؛ بویژه آنکه همچنان باید زمان بیشتری را در انتظار بمانید تا دارو توسط بدن جذب شود و اثرات بی‌دردی آن نمایان شود. در روزهای آغازین پس از عمل جراحی، توصیه می‌شود که داروهای ضددرد دقیقاً بر طبق توصیه پزشک تجویزکننده (جراح یا متخصص بیهوشی فلوشیپ درد) مصرف شود. با بهتر شدن درد، شما خواهید توانست زمان بین دوزهای دارو را افزایش دهید تا به آنجا که از مصرف آنها بی‌نیاز شوید.

به داروهای ضددرد غیرنسخه‌ای هم بیندیشید!
شما مجبور نیستید که صرفاً از داروهای نسخه شده ضددرد استفاده کنید. استفاده از داروهای بی‌درد غیرنسخه‌ای (OTC)، با هماهنگی و اجازه پزشک درمانگر، می‌تواند در اداره دردهایی که آنقدر شدید نبوده‌اند که نیاز به ضددرد نسخه شده داشته باشند، کمک کننده و مفید باشد.

خواب کافی داشته باشید!
شاید یافتن ارتباط بین خواب کافی و مدیریت بهتر درد، در ابتدا دشوار و دور از ذهن باشد؛ اما حقیقتاً خواب یکی از مهمترین ابزارهایی است که می‌تواند به شما در کنترل درد کمک کند. خواب کافی می‌تواند توانایی شما را در مقابله با درد بیفزاید. علاوه بر این خواب کافی به تسریع ترمیم بافت‌های آزرده نیز کمک خواهد کرد و درد را خواهد کاست. نکته مهم اما این است که درد خود را به قدری کاهش دهید تا بتوانید خوب بخوابید؛ این مهم نیز ممکن است به مدد دارو و قرار گرفتن در وضعیت مناسب برای خواب مهیا شود.

فعالیت فیزیکی خود را به آهستگی افزایش دهید!
کاری که در حین انجام دادن آن احساس خوشایندی دارید، لزوماً با احساس خوشایند در ساعت‌های آتی همراه نیست! زمانی که شما در مرحله نقاهت از جراحی به سر می‌برید ممکن است دعوت به بازگشت به فعالیت‌های روزمره موجب احساس بهتر بودن در شما شود و متعاقباً شما را به فعالیت بیشتر تشویق کند؛ اما اگر این فعالیت‌ها، بطور نامتناسب بیشتر شود، بر میزان دردتان خواهد افزود و اجازه فعالیت بیشتر را از شما خواهد گرفت. از این روی توصیه می‌شود، افزایش فعالیت فیزیکی بتدریج و به آرامی انجام شود تا شانس تداوم آن بیشتر باشد (آهستگی شرط پیوستگی است.) به این منظور برخی افزایش فعالیت فیزیکی به اندازه چند دقیقه بیشتر را در هر روز پیشنهاد می‌کنند تا زمانی که دوره نقاهت بطور کامل طی شود و امکان بازگشت به فعالیت‌های معمول و روزمره فراهم شود.

برای مدتی طولانی ننشینید!
نشستن  یا دراز کشیدن در یک نقطه برای مدتی طولانی می‌تواند درد را بیشتر کند. برخاستن و قدم زدن در هر ساعت یا هر دو ساعت یک بار طی روز کمک می‌کند تا از وضعیتی که به چوب شدن تعبیر می‌شود، در امان بمانید؛ علاوه بر این کمک خواهد کرد تا خطر پیدایش لخته‌های خون نیز که در پی اقدامات جراحی نامعمول نیست، کمتر شود. شاید تصور کنید که جابه‌جا شدن از وضعیت نشسته به ایستاده، خود می‌تواند دردناک باشد. اگر این تصور در عمل موجب اجتناب شما از راه رفتن می‌شود به آن معنی است که درد به قدری شدید شده که قادر نیستید یک عملکرد ساده چون ایستادن یا راه رفتن را انجام دهید و در چنین مواقعی لازم است که با پزشک درمانگر خود (جراح یا متخصص بیهوشی فلوشیپ درد) مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید.

بطور طبیعی چه کارهایی را باید انجام دهید؟
اینکه شما یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته اید به این معنی نیست که راه‌های معمول کنترل درد در شما که پیش‌تر از آنها استفاده می‌کرده اید، دیگر مؤثر نیستند. برای نمونه، اگر متوجه شده اید که به هنگام دردهای عادی، درد شما به ایبوپروفن بهتر از ناپروکسن پاسخ می‌دهد، احتمالاً درد جراحی شما هم به آن پاسخ مشابهی خواهد داشت. این رویه در مورد سایر روش‌های کنترل درد چون استفاده از پدهای حرارتی و سایر روش‌های بی‌دردی که شما بطور معمول استفاده می‌کنید نیز صادق است.

محل جراحی خود را ببندید!
یکی از ساده‌ترین اقداماتی که شما می‌توانید انجام دهید تا مانع از درد جراحی شوید، بستن محل برش جراحی است. بستن به معنی نگه داشتن محل برش یا جراحی در زمانی است که کاری را انجام می‌دهید که می‌تواند موجب استرسی  روی آن محل شود؛ این استرس می‌تواند از بلند شدن و ایستادن، عطسه  یا سرفه کردن ناشی شود. کاستن استرس از روی برش جراحی، دردی را که در آن محل احساس می‌کنید خواهد کاست و خطر رخداد عوارض شدیدتری چون باز شدن زخم یا بیرون زدن احشا را کمتر خواهد کرد.


دکتر رضا امین نژاد
متخصص بیهوشی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی قم

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *