چگونه با فشار روانی «کرونا» مقابله کنیم؟

سایت بدون – یک روانشناس معتقد است، با انجام برخی راهکارهای آرام سازی به راحتی می‌توان با فشار روانی ناشی از ترس ابتلا به بیماری “کرونا” مقابله کرد.

محمد خلخال با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: اگرچه ویروس کرونا تاثیر جسمی دارد، اما در این بین ترس و استرس ناشی از بیماری هم دارای تاثیرات روحی و روانی است که نیاز است افراد مقابله با آن را یاد بگیرند.

وی افزود: در بحث مراقبت‌های بهداشت جسمی در مقابله با بیماری کرونا، همه افراد اغلب آگاهی وآشنایی لازم را دارند، اما موضوع مهمی که در این شرایط باید به آن توجه کرد، لزوم مراقبت های روانی در برابر فشارهای روانی ناشی از این بیماری است.

وی در خصوص راهکارهای کاهش استرس ناشی از خطر ابتلا به این بیماری، گفت: افراد در اولین گام باید ذهن خود را معطوف کارهای روزانه کرده و از بحث بیماری کرونا دور کنند و برای این کار بهتر است طراحی و برنامه ریزی برای انجام برخی فعالیت‌های روزانه صورت گیرد.

وی افزود: این طراحی و برنامه ریزی کارهای روزانه از جمله برنامه ریزی برای ورزش کردن، کتاب خواندن، شستن ظروف و آشپزی، درس خواندن و… می‌تواند در زمینه کاهش هیجانات منفی بسیار کمک کند.

وی تصریح کرد: راهکار دوم مقایسه کردن است؛ به این صورت که فرد شرایط فعلی را با شرایط دشوارتری که قبلا با آن روبرو شده مقایسه می‌کند. این کار باعث کاهش پریشانی و آرام شدن فرد شده و منجر می‌شود فرد دیدگاه متفاوتی نسبت به وضعیت موجود داشته باشد.

این روانشناس راهکار سوم در این زمینه را معنابخشیدن عنوان کرد وافزود: در این روش فرد باید دلایل و توانایی های خود را برای نجات یافتن از این بحران بنویسد و این کار نوعی معنابخشی به تجربه‌هایی است که هر فرد می تواند از این شرایط سخت بیاموزد.

 خلخال راهکار دیگر در این زمینه را تصویرسازی مثبت عنوان کرد وافزود: تصویرسازی منفی می‌تواند اثرات مضری روی ذهن داشته باشد، بنابراین توصیه می شود در مورد این  بیماری و عوارض آن تصویرسازی منفی را کنار گذاشته و تصویرسازی مثبتی داشته باشیم که مثلا  شیوع این بیماری باعث شده بیشتر در کنار خانواده بمانیم و با خانواده خوش بگذرانیم.

وی با بیان اینکه تجربه کردن احساسات ناخوشایند در شرایط بحران کنونی قطعی است، گفت: تجربه احساساتی مانند ترس، اضطراب، خشم، غم، احساس گناه، احساس تنهایی، ناامیدی، سردرگمی و… دراین شرایط طبیعی است و به عنوان راهکار پنجم برای مقابله با این احساسات، باید پذیرش و گشودگی نسبت به خود را تقویت کنیم، به این معنی که باید در درونمان برای تجربه کردن احساسات ناخوشایند و مهربان ماندن باخود فضایی ایجاد کنیم.

خلخال رسیدگی به کارهای عقب افتاده را راهکار دیگر مقابله با فشار روانی کرونا عنوان کرد وافزود: الان بهترین فرصت برای انجام کارهایی است که تاکنون به دلیل مشغله کاری و نبود وقت فرصت انجام آنها را نداشتید. کارهایی مثل بازی با بچه ها و رسیدگی به امور تحصیلی‌شان، مراوده و تعامل کلامی بیشتر با همسر و … و انجام همین کارها می‌تواند استرس را از شما دور کند.

این روانشناس  توجه به ارزشهای انسانی را راهکار موثر دیگر در این زمینه عنوان کرد وافزود: عشق، احترام، شوخ طبعی، صبوری، شجاعت، صداقت و مهربانی …ارزش های انسانی هستند که می‌توانید در این ایام به آنها فکر کرده و چگونگی پرورش آنها را در درون خود تمرین کنید.

خلخال تمرین آرام سازی را آخرین راهکار در این زمینه عنوان کرد وافزود: برای انجام این کار باید از طریق تنفس عمیق و تمرین آرام سازی به شیوه عضلانی بصورت روزانه به خودتان آرامش بدهید.

وی افزود: آرام سازی به این صورت است که اول با چند نفس عمیق توجه را به جسمتان معطوف می کنید و بعد از انگشتهای پاها شروع می کنید به سفت و شل کردن ماهیچه ها و هر عملی را سه تا پنج ثانیه(سفت و شل کردن) انجام داده و این کار را برای تمام اعضای بدن انجام می‌دهید.

خلخال خاطرنشان کرد: این راهکارها تا زمانی است که فرد استرس دارد و اگر فرد وارد فاز اضطراب شد و افکار و احساسات او وضعیت زندگی عادی را دچار اختلال کرد، حتما باید با یک روانشناس و مشاور مشورت شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز برای پیشگیری از مراجعه حضوری، خط ارتباطی ۱۴۸۰ “صدای مشاور بهزیستی” آماده خدمات رسانی و انجام مشاوره های روانی به مردم در بحث مقابله با فشارهای روانی بیماری کرونا است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *