چگونه با فیلتر نور آبی دستگاه‌های دیجیتال به چشمانمان کمک کنیم؟

Woman holding digital tablet, closeup

سایت بدون – بارها شنیده‌ایم برای داشتن یک خواب خوب نباید قبل از آن با دستگاه‌هایی مانند موبایل و تبلت کار کنیم یا در تاریکی پشت نمایشگر رایانه بنشینیم. دلیلش را احتمالا می‌دانید: نور صفحات این دستگاه‌ها به‌ویژه طیف نور آبی که بیشترین دردسر را ایجاد می‌کند. این طیف که در نور خورشید هم وجود دارد، پایه مکانیزم بدن برای تنظیم بیداری است. یعنی هنگامی که چشم در معرض این نور قرار می‌گیرد، این سیگنال به مغز ارسال می‌شود که الان روز است و باید فعالیت بالا داشته باشد. حالا تصور کنید قبل از خواب هنگامی که با دستگاه‌های دیجیتال کار می‌کنید، صفحه آنها این طیف نوری را ساطع و عملا چرخه خواب شما را مختل می‌کند، زیرا ذهنتان در حال دریافت نور روز در تاریکی شب است! اگر قبل از خواب عادت ندارید دستگاه‌های خود را خاموش کنید یا کنار بگذارید، چه راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از آسیب به چشمان شما وجود دارد؟    تاثیر فیلتر کردن نور آبی
تکنیک فیلتر کردن نور آبی صفحه‌نمایش به این صورت عمل می‌کند که در طول روز تغییری در نور صفحه احساس نمی‌کنید، اما براساس ساعت تاریکی و پس از غروب آفتاب، لایه‌ای با طیف قرمز روی صفحه قرار می‌گیرد که دمای رنگی آن را از سفید و سرد به قرمز و گرم برمی‌گرداند.
با حذف نور آبی، نور کل صفحه به قرمزی می‌زند که شاید کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما وقتی اثرات منفی نور آبی نباشد، حتی اگر نسبت به خواب راحت‌تر با آن مشکوک هستید، فشار کمتری را روی چشمانتان حس خواهید کرد.
فیلتر نور آبی را هم می‌توان از طریق سیستم‌عامل گوشی یا تبلت فعال کرد (اگر امکانش باشد) هم با استفاده از اپ‌هایی که برای این کار هستند. در ادامه هر کدام از این دو روش را توضیح خواهیم داد.
   فیلتر نور آبی در iOS
با توجه به آن‌که اپل به اپلیکیشن‌های رسمی موجود در اپ‌استور اجازه ایجاد تغییرات در صفحه‌نمایش آیفون و آیپد را نمی‌دهد، برنامه‌ای برای این کار در فروشگاهش پیدا نخواهید کرد، اما خوشبختانه از نسخه ۹٫۳ iOS  قابلیتی با نام شیفت شب (Night Shift) معرفی شده که دقیقا برای حذف نور آبی صفحه است.
برای فعالسازی این امکان، از تنظیمات اصلی به قسمت صفحه و نور  (Display & Brightness) و سپس
Night Shift  بروید. حال به دو صورت می‌توانید این قابلیت را فعال کنید: حالت دستی
(Manually Enable Until Tomorrow)  یا با زمانبندی  .(Scheduled) توصیه ما این است که حالت دوم را انجام دهید و زمانبندی‌ای را که تقریبا مطابق ساعت خواب و بیداری‌تان باشد، انتخاب کنید. البته این امکان هم وجود دارد که زمان شروع و پایان فیلتر را غروب (Sunset) و طلوع (Sunrise)  بگذارید که سیستم خودش بر اساس مکان، ساعت را تنظیم کند.
اگر دستگاهتان Jailbreak شده است یا مشکلی با نصب اپلیکیشن‌ها خارج از اپ‌استور ندارید، می‌توانید از
Iris (iristech.co)  یاf.lux (justgetflux.com)  روی آیفون یا آیپدتان استفاده کنید که امکانات بیشتری را نسبت به فیلتر سیستمی ارائه می‌دهند.

   فیلتر نور آبی در اندروید
در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با این‌که گوگل از اندروید ۷ (نوقا) این امکان را اضافه کرده، باید وجود آن را چک کنید،‌ چون همه سازنده‌ها این فیلتر را در اندروید دستگاه‌های ساخت خود قرار نداده‌اند. اگر اندروید گوشی یا تبلت‌تان ۷ به بالاست، به تنظیمات و بخش صفحه نمایش (Display) بروید و دنبال گزینه‌ای به نام نور شب (Night Light)  باشید. البته این اسم در گوشی‌های مختلف یکی نیست، ال‌جی به آن Comfort View  می‌گوید، HTC  و وان‌پلاس
Night Mode، هواوی Eye Care و شیائومی Reading Mode!  در گوشی‌های سامسونگ عنوانش به‌طرز معقولی همان فیلتر نور آبی (Blue Light Filter)  است که هم از طریق تنظیمات (بخش صفحه‌نمایش) و هم از پنل تنظیمات سریع در بالای گوشی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در دستگاه‌های اندرویدی هم می‌توانید فیلتر را به‌صورت دستی یا با زمانبندی غروب تا طلوع یا زمانبندی خود فعال کنید. معمولا امکان تعیین شدت آن را هم در همان صفحه دارید.
اگر سیستم‌عامل گوشی‌تان این امکان را نداشت یا دنبال ویژگی‌های بیشتر هستید، می‌توانید توایلایت (Twilight)  را به رایگان از پلی‌استور نصب کنید که یکی از بهترین اپلیکیشن‌های فیلتر نور آبی برای اندروید است. مهم‌ترین نکته در مورد نحوه عملکرد توایلایت این است که رنگ صفحه را به‌تدریج گرم‌تر و نور آن را به‌تدریج کمتر می‌کند تا به حدی برسد که شما برایش تعیین کرده‌اید.
خوبی این تغییر تدریجی آن است که شما به سختی متوجه قرمز شدن صفحه می‌شوید، زیرا چشمتان کم‌کم به حالت جدید صفحه عادت داده می‌شود.
توایلایت با بهره‌گیری از سنسور نور گوشی‌تان، تنظیماتش را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد تا مطمئن شود حالت صفحه متناسب نور محیطی باشد.  بنابراین پس از یکبار انجام تنظیمات اولیه، دیگر نیازی به باز کردن اپ نخواهید داشت.
یکی دیگر از قابلیت‌های مفید این برنامه آن است که می‌توانید تعیین کنید برای برنامه‌های خاص فعال نباشد. مثلا اگر بخواهید روی گوشی یا تبلت خود فیلمی ببینید، مجبور نیستید آن را هم با یک هاله قرمز تماشا کنید!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *