چگونه بدون دردسر به کودکان دارو بدهیم؟/ شیرین کردن تلخی

 سایت بدون – دارو دادن به کودکان کاری بسیار چالش‌برانگیز برای خانواده‌ها و به خصوص والدین جوان و کم‌تجربه محسوب می‌شود. پدر و مادرهای کمی وجود دارند که آن ‌قدر خوش‌شانس باشند که فرزندشان بدون قشقرق دارو را بخورد. معمولا بیشتر کودکان تا اسم خوردن دارو به گوش‌شان می‌رسد، با گریه و زاری دنبال راهی هستند که از آن فرار کنند. بعضی کودکان هم آن‌قدر استرسی می‌شوند که حالت تهوع به آن‌ها دست می‌دهد. بیمار شدن کودکان اتفاق طبیعی محسوب می‌شود اما اگر داروهای‌شان را سر وقت نخورند، دوره بیماری طولانی می شود و ممکن است خطرات زیادی، سلامتی‌شان را تهدید کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم درباره یکی از دشوارترین موقعیت‌های فرزندپروری یعنی دارو دادن به بچه‌ها در این مطلب، صحبت کنیم.

    خودتان احساس بدی نداشته باشید
شاید مهم‌ترین نکته در زمینه دارو دادن به بچه‌ها نحوه نگرش والدین به این موضوع باشد. سعی کنید تا حد امکان آرام و قاطع باشید و در زمان دارو دادن بچه‌ها پریشانی و استیصال در چهره‌تان نباشد. هر چقدر محکم و مسلط به خود باشید تاثیر بهتری بر بچه‌ می‌گذارید. بنابراین خودتان نباید احساس بدی در زمان دارو دادن به کودک داشته باشید تا او هم، حس معذب بودن را تجربه نکند.
    درباره شیوه خوردن دارو همفکری کنید
سعی کنید بهترین و مناسب‌ترین شیوه برای خوراندن دارو به فرزندتان را پیدا کنید. بهتر است درباره ترجیح فرزندتان برای مصرف دارو تلاش کنید. کدام روش برای او کمتر اذیت‌کننده است؟ خوردن دارو با قاشق، سرنگ، قطره چکان، نی یا حتی ریختن دارو در دهان با فنجان؟ حتی از او بپرسید که در چه مکانی راحت‌تر است؟ روی زانوی شما؟ مبل یا تخت خودش؟
    دارو را با خوراکی ترکیب کنید
از دکتر فرزندتان درباره ترکیب دارو با خوراکی‌های دیگر بپرسید. برای مثال ریختن دارو در یک خوراکی با طعم غالب(عسل یا شکلات) یا یک نوشیدنی شیرین‌ می‌تواند گزینه خوبی باشد. توجه کنید مقدار خوراکی باید تا حدی باشد که کودک آن را کامل بخورد تا تمام دوز دارو را دریافت کند. برای این روش، حتما باید با دکتر مشورت کنید تا اثر دارو کاهش نیابد.
    دارو را در عقب دهان قرار دهید
داروها را در قسمت داخلی گونه‌ها و به سمت عقب دهان قرار دهید، زیرا این قسمت‌ها کمتر طعم و مزه را دریافت‌ می‌کنند. برای بچه های بزرگ تر، نوشیدن یک شربت خیلی خنک‌  باعث می شود طعم دارو کمتر احساس شود.
    بازی داروها را انجام دهید
با فرزندتان بازی داروها را انجام دهید. به عروسک مورد علاقه اش دارو بدهید تا از این کار الگوبرداری کند و مراسم دارو دادن به مسئله‌ای سرگرم‌کننده و مفرح تبدیل شود. این اتفاق را در زمان‌هایی که او مریض نیست هم انجام دهید تا ذهنیت درستی درباره  این مسئله و اتفاق پیدا کند.
    از ماست یا ژله کمک بگیرید
اگر برای کودک بلعیدن قرص یا کپسول سخت است آن را در یک قاشق سر پر از خوراکی‌های نرم قرار دهید. ماست یا ژله معمولا گزینه‌های خوبی هستند.
 از پزشک کودک درباره کوچک کردن قرص‌ها یا باز کردن کپسول‌ها بپرسید. در صورتی که پزشک این کار را تایید کرد آن‌ها را در نوشیدنی یا خوراکی هایی بریزید تا طعم آن‌ها برای کودک مشخص نشود.
    خوردن دارو را با یک اتفاق خوشایند همراه کنید
برای خوردن داروها یک برنامه معمول ومشخص داشته باشید. خوردن دارو قبل از برنامه تلویزیونی مورد علاقه یا فعالیتی خوشایند‌ می‌تواند بسیار موثر باشد و کودک دارو خوردن را با فعالیتی مفرح تداعی‌ می‌کند.
    دور بچه را شلوغ نکنید
برای خوردن دارو دور بچه را شلوغ نکنید و حضور یک یا دو نفر از افرادی که با بچه خوش رفتار هستند و قاطعیت کافی دارند، کفایت‌ می‌کند. در نهایت‌ می‌توانید از سیستم تشویق و پاداش برای کودک استفاده کنید و هر بار که بدون دردسر داروهایش را خورد یک برچسب دریافت کند و بعد از مثلا پنج روز جایزه مورد علاقه‌اش را بگیرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *