چگونه در سفرهای هوایی از ابتلا به کرونا پیشگیری کنید؟

اسفند ماه است و ما ایرانی ها نزدیک نوروز باستانی هستیم. مردم از مدت ها قبل برای سفرهای نوروزی و خرید های شب عیدبرنامه ریزی کرده اند. این روزها با خبر ورود کرونا ویروس به کشور، مردم نگران سلامتی خود و خانواده هایشان هستند و همین امر سفرهای نوروزی و خرید بلیط هواپیما را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که با گسترش تعداد مبتلایان، مسافران دچار تردید می شوند که آیا به سفر بروند و یا بلیط خود را کنسل کنند و برای حفظ سلامتی از خیر سفر کردن بگذرند؟

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، حرمت‌ الله رفیعی، در همین باره گفت: “طبیعی است که درشرایط فعلی مردم از سفر بترسند و ترجیح بدهند در خانه بمانند. آمدن کرونا به ایران، آن هم در آستانه تعطیلات عید نوروز تأثیر صددرصدی روی کاهش سفرها خواهد گذاشت .”

این مقاله سعی می کند به سوالات زیادی که برای مسافران پیش می آید پاسخ دهد و راهکارهای سفر ایمن را در شرایط شیوع کرونا بیان کند. اگر برای سفر اقدام به رزرو بلیط هواپیما کرده اید و یا قصد سفر دارید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

کرونا چیست؟

کرونا ویروس ( NCOVID-19 ) نسل تازه ای از ویروس کرونا است که طی چند ماه گذشته از کشور چین آغاز شد و به دیگر کشورها منتقل گردید. حالا مدتی است که خبر شیوع آن در کشور ما نیز مردم را دچار نگرانی کرده است.

ویروس کرونا در دهه ۱۹۶۰ شناسایی شد. علت نامگذاری آن، این است که ویروس به شکل تاج می باشد. راههای انتقال ویروس کرونا مانند سرماخوردگی می باشد. تا به حال بارها ویروس کرونا در شکل های مختلف ظاهر شده است. کرونا در ابتدا ویروس ساده ای بود اما در سال ۲۰۰۳ با یک جهش ژنی به سارس و مرس تبدیل شد. ژانویه ۲۰۲۰ باردیگر این ویروس با شکل جدیدتری به نام کرونای انسانی اپیدمی شده است.

راههای انتقال کرونا

با عطسه، سرفه، تنفس و دست زدن به اشیای آلوده به ویروس، روبوسی و تماس با فرد آلوده و دست دادن به راحتی ویروس منتقل می گردد. نکته قابل توجه در باره این ویروس سرعت انتقال آن است که بسیار نگران کننده است. هر فرد آلوده به سرعت می تواند افراد زیادی را درگیر و آلوده کند. از همین رو رعایت نکات بهداشتی با اجرای راههای ساده مقابله با کرونا ضروری به نظر می رسد.

علائم کرونا

کرونا در افراد مختلف با علائم کمی متفاوت ظاهر می شود. اما به طور کلی دارای علائم تب، بدن درد، سرفه های خشک، مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس می باشد. در موارد نادرتر تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال، آبریزش از بینی و عطسه از علائم ابتلا به این ویروس است. اما از آن جایی که علائم کرونا با سر ما خوردگی و آنفلونزا مشابهت دارد بهتر است با داشتن هر کدام از این علامت ها تصور نکنید که مبتلا به کرونا شده اید. تیک بان توصیه می کند دراین مواقع بهتر است در اتاق جداگانه ای استراحت کرده و مایعات فراوان بنوشید. در صورت بروز علائم حادتر به پزشک مراجعه کنید.

گروه های پر خطر در برابر کرونا

به طور معمول کرونا برای افراد سالم که دارای سیستم ایمنی قوی هستند و دچار هیچ بیماری زمینه ای نیستند، خطر چندانی ندارد. گروه های زیر بیشتر از بقیه افراد باید مراقب خود در برابر کرونا باشند:

· افراد سالخورده

· بیماران خاص

· بیماران نقص سیستم ایمنی

· افراد مبتلا به دیابت و فشارخون

· بینماران مبتلا به آسم بیماری ریوی

پیشگیری از کرونا در سفر

در شرایطی که کرونا شایع شده است بسیاری از افراد سعی می کنند سفر های خود را کنسل کنند. اما افرادی هستند که ناگزیرند به مسافرت بروند. در این صورت اگر بلیط هواپیما رزرو کرده اید و ناچارید در این روزها سفر کنید، تیک بان به تمامی مسافران توصیه می کند تا موارد زیر را برای پیشگیری از کرونا در سفر رعایت کنند:

· مهمترین توصیه بهداشتی شستشوی مرتب دستها می باشد. شستشو و ضدعفونی کردن دستها موجب می شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. می توانید در طول سفر از ژل های ضدعفونی، پد های الکلی و دستمال های مرطوب استفاده کنید.

· از افرادی که دارای علائم بیماری هستند، دوری کنید و حتی الامکان یک فاصله یک تا دومتری را با وی حفظ کنید.

· حتی الامکان به اشیا در محافل عمومی دست نزنید. بهتر است وسایل شخصی خود را نیز چند بار در روز ضدعفونی کنید.

· بهتر است از دستکش های یکبار مصرف و ماسک های بهداشتی استفاده کنید.

· بهتر است از جاهای مطمئن غذا تهیه کنید و تا جایی که امکان دارد از غذای خانگی استفاده کنید.

· اگر احتمال می دهید دستان خود را به اشیای آلوده زده اید به هیچ وجه به بینی، دهان و چشم خود نزنید.

· از تماس با حیوانات پرهیز کنید.

· از فرآورده های گوشتی طبخ شده استفاده کنید.

· آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده مصرف کنید.

· میوه و مواد غذایی را به خوبی شسته و در صورت امکان ضدعفونی کنید.

· از ویتامین ها و مواد غذایی مغذی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

· در طول سفر تمامی موارد ذکر شده و بهداشت فردی را رعایت کنید.

· با پیدا شدن علائم حاد تنفسی سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

اگر سفر شما ضروری نیست بهتر است از سفر کردن در مواقع شیوع بیماری پرهیز کنید ولی اگر ناگزیر به سفر هستید، لازم نیست نگرانی بی مورد داشته باشید بلکه با رعایت توصیه های بهداشتی از شیوع و ابتلا به کرونا پیشگیری کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *