چگونه ماسک بزنیم تا کرونا نگیریم؟

چگونه ماسک بزنیم تا کرونا نگیریم؟

مهر نوشت: استفاده صحیح از ماسک در روزهای کرونایی، یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

یکی از اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در برابر ابتلاء و انتقال ویروس کرونا، استفاده از ماسک است.

در تمام مطالعات و تحقیقات دانشگاه‌های معتبر جهان و نیز آخرین دستورالعمل توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، بر استفاده صحیح از ماسک توسط تمامی افراد در مکان‌های عمومی به ویژه در اماکن سرپوشیده و پر جمعیت تاکید شده است.

حال، سوال این است که استفاده از ماسک تا چه میزان می‌توانند مانع انتشار ویروس شود.

در همین ارتباط، مهری محمدی کارشناس مسئول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: گرچه اطلاعات موجود در خصوص ارقام و اعداد دقیق تأثیر ماسک بر کاهش انتقال ویروس کرونا کامل و قابل استناد نیست و اصولاً کمی سازی اثرات ماسک با ارائه درصد میزان کاهش ابتلاء، در حال حاضر به نتایج قطعی نرسیده است، لیکن یک سری از نتایج مطالعاتی نمایانگر آن است که میزان انتقال ویروس کرونا، از طریق ذرات و قطرات تنفسی، به هنگام استفاده از ماسک‌های پزشکی تا ۷۵ درصد و گاهاً تا ۸۵ درصد هم کاهش یافته است.

وی افزود: البته پوشیدن صحیح ماسک و استفاده از ماسک‌های استاندارد، به تأثیر ماسک در روند کاهشی ابتلاء به کرونا، عینیت می بخشد.

محمدی ادامه داد: استفاده از ماسک همراه با رعایت فاصله فیزیکی می‌تواند به مراتب ابتلاء به بیماری را کاهش دهد. به توصیه سازمان جهانی بهداشت ترکیبی از استفاده درست از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی صحیح و مکرر دست‌ها، ضریب ایمنی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در برخی مطالعات و یافته‌ها محافظت از چشم را (با استفاده از عینک یا شیلدهای صورت) همراه با به کار بردن سایر روش‌های حفاظتی به خصوص در مراکز بهداشتی و درمانی، منجر به کاهش میزان بسیار بالایی از عفونت قلمداد می‌کنند، زیرا عفونت از طریق چشمی نیز ممکن است رخ دهد.

محمدی گفت: استفاده نامناسب از ماسک مانند لمس کردن و دست زدن به آن و عدم شستن دست‌ها قبل و بعد از استفاده از ماسک و رها کردن آن در محیط، می‌تواند خطر انتقال ویروس را افزایش دهد و به اندازه عدم استفاده از ماسک در ابتلای بیماری تأثیرات خطرناکی داشته باشد. این موضوعی است که سازمان جهانی بهداشت و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، بر آن تاکید و اتفاق نظر دارند.

روش صحیح استفاده از ماسک

بایستی قبل از استفاده از ماسک، دست‌ها با آب و صابون شسته شده و یا با محلول الکلی ضد عفونی گردند.

دهان و بینی با ماسک کامل پوشانیده شوند به طوری که بین صورت و ماسک هیچ فاصله و منفذی نباشد.

از دست زدن به جلوی ماسک اجتناب گردد و در صورت تماس با جلوی ماسک، دست‌ها با آب و صابون شسته و یا با محلول‌های الکلی ضدعفونی گردند.

برای در آوردن ماسک، ابتدا بند آن را بدون دست زدن به جلوی ماسک، از پشت گوش‌ها در آورده، فوراً در سطل زباله درب دار انداخته شود. مجدداً دست‌ها کاملاً شسته و ضد عفونی گردند. به محض مرطوب شدن ماسک، بایستی بلافاصله با یک ماسک جدید تعویض شود و هرگز از ماسک‌های یکبار مصرف دوباره استفاده نشود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *