چگونه کودکان را به مسواک زدن عادت دهیم؟


تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌های کودکان از همان زمان جوانه زدن نخستین دندان ضروری است
برای این که کودکان به مسواک زدن عادت کنند، از همان ابتدا که دندان‌های شیری در می آید و حتی قبل تر از آن هم باید در نوع تغذیه و کاهش مصرف شیرینی ها و رعایت بهداشت دهان و دندان نکاتی را رعایت کرد.


در ادامه به مواردی در این باره اشاره می کنیم:

تهیه مسواک، لیوان و خمیردندان به انتخاب خودش
برخی کودکان به اقتضای روحیه کودکانه و لجباز خود در برابر مسواک زدن مقاومت می‌کنندو والدین هم خسته و کلافه می شوند. بنابراین باید راهکارهایی در پیش بگیرند تا کودک متوجه ضرورت مسواک زدن بشود. برای کودک مسواک زیبایی به سلیقه خودش خریداری کنید و اگر فرزند شما کم سن و سال است، مسواک زدن را یک بازی و سرگرمی برای او تعریف کنید که به سلامتش کمک می کند.
استفاده از ساعت شنی
برای این که کودک متوجه زمان مسواک زدن خود شود، ساعت شنی کوچکی تهیه کنید تا بتواند زمان را مدیریت کند و برای تمام کردن مسواک زدن عجله نداشته باشد.
خواب قبل از مسواک و خوردن بعد از آن ممنوع
یکی از قانون‌های طلایی برای همه اعضای خانواده که بهتر است خود شما هم رعایت کنید، مسواک زدن قبل از خواب است. همچنین از خوردن و آشامیدن بعد از مسواک زدن هم بپرهیزید. پس از مسواک زدن دیگر جز آب چیز دیگری را نمی‌توان در دهان گذاشت.
مراقبت از دهان و دندان نوزاد
با این که نوزاد، دندان ندارد اما باید بعد از هر وعده غذا یا شیر خوردن، با یک گاز یا دستمال مرطوب لثه‌هایش را تمیز کنید. زیرا روی لثه پلاک‌های میکروبی تشکیل می‌شود و زمانی که اولین دندان کودک در آمد با یک گوش پاک کن دندان او را تمیز کنید. وقتی تعداد دندان‌های وی بیشتر شد، می‌توانید از یک مسواک نرم کوچک کمک بگیرید.
سن شروع مسواک زدن کودکان
کودک از دو سالگی به بعد می‌تواند خودش دندان‌هایش را بشوید. این کار را آموزش بدهید. اگر کودک برای مسواک زدن مقاومت می کند، به او بگویید: «من دندان‌های تو را تمیز می‌کنم و تو دندان‌های مرا.»
تجربه حس تمیزی
به کودک خود بیاموزید تا پس از مسواک زدن، زبانش را روی دندان‌های خود بکشد تا احساس کند چقدر تمیز و تازه شده اند. کودک در همه زمینه‌ها از پدر و مادر تقلید می‌کند. اگر شما مسئله مسواک زدن و بهداشت دهان را جدی بگیرید، مطمئن باشید کودک هم علاقه‌مند می‌شود از شما پیروی کند.
شیوه صحیح مسواک زدن دندان کودک
ساده‌ترین راه برای مسواک کردن دندان‌های کودک این است که او را در بغل خود بنشانید و سر کودک را روی آرنج دست به شکل خم‌شده نگه‌دارید. یک مسواک با سر کوچک و نرم که برای او مناسب است، انتخاب کنید سپس به‌ آرامی مسواک را داخل دهان او کنید و به‌ سرعت دندان‌های کوچک او را بشویید.
خمیر دندان خود را به کودک ندهید
فلوراید یک ماده مهم در خمیر دندان است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. تمامی خمیردندان‌ها باید حاوی این ماده باشند. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که فلوراید خمیردندان کودکان بسیار کمتر از بزرگ سالان است. اگر کودکان از خمیردندان بزرگ سالان استفاده کنند دندان های شان آسیب می‌بیند و از بین می‌رود.زمان مسواک زدن فرزندتان را با مسواک زدن خودتان تنظیم کنید زیرا این کار او را به مسواک زدن ترغیب می کند.
اول کودک و بعد شما
در صورتی که کنترل انجام کار به دست فرزندتان باشد، ممکن است علاقه بیشتری به آن نشان دهد. برخی کودکان دوست دارند در هر کاری استقلال داشته باشند. حس قدرت طلبی آن‌ها را سرکوب نکنید. مسواک زدن را نوبتی کنید، اجازه دهید اول خودش مسواک بزند و بعد خودتان کار را به طرز صحیح به اتمام برسانید.
مراقب باشید
نظارت داشتن یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که شما به عنوان یک بزرگ‌تر باید انجام دهید. هنگامی که فرزند شما مسواک را در دهان خود گذاشته است، تنها یک لغزیدن و زمین خوردن کافی است تا این کار به عنوان یک خاطره بد در ذهن او نقش ببندد؛ بنابراین هنگام مسواک زدن تمام حواستان را به فرزند خود بدهید.»

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *