کتابی در مورد فاشیسم که پسر جهان پهلوان تختی ترجمه کرده است

هزاره سوم و فاشیسم


سایت بدون -جیسن استنلی نویسنده کتاب «سازو کار فاشیسم: سیاست ما و آنها» فرزند زوج پناهجویی گریخته از اروپا بود که می‌نویسد: «مرا با داستان‌های قهرمانانه ملتی پروراندند که نقشی بسزا در شکست ارتش هیتلر داشت». استنلی با چنین پیشینه‌ای بر آن است علائم و مؤلفه‌های ظهور پدیده فاشیسم و سیاستمداران فاشیست را نشان دهد. چرا که معتقد است اخیراً انواع گوناگون ملی‌گرایی افراطی راستگرا بر کشور‌های مختلف مسلط شده‌اند که شامل روسیه، مجارستان، لهستان، هند، ترکیه، امریکا و… می‌شود. نویسنده این کتاب عنوان فاشیسم را برای برخی گونه‌های ملی‌گرایی افراطی مثل ملی‌گرایی بر اساس‌نژاد، مذهب و فرهنگ برگزید که در آنها یک رهبر دیکتاتور نماینده تمام ملت است و به نمایندگی از آنها تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند.   جیسن استنلی استراتژی مشخصی را برای سیاست فاشیستی تعریف می‌کند: سیاستمداران فاشیست برای توجیه عقاید خود با تحریف در فهم همگانی از تاریخ گذشته‌ای اسطوره‌ای می‌سازند. درک عامه مردم را از واقعیت بازتعریف می‌کنند، از روشنفکرستیزی حمایت می‌کنند و دانشگاه و نظام آموزشی را آماج حملات خود قرار می‌دهند. توهم توطئه و اخبار جعلی جایگزین گفت‌و‌گوهای عقلانی می‌شود، وانمود می‌کنند به کشور حمله شده یا می‌شود….
ساز و کار فاشیسم: سیاست ما و آنها
نویسنده: جیسن استنلی
مترجم: بابک تختی
چاپ اول ۱۳۹۸
ناشر: انتشارات نگاه

درباره مترجم

بابک تختی (۱۱ شهریور ۱۳۴۶ در تهران) ناشر و نویسنده ایرانی است.

وی تنها فرزند و بازمانده غلامرضا تختی و شهلا توکلی است که در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۴۵ با هم ازدواج کرده بودند. حاصل این ازدواج پسری به نام بابک بود. یکی از آثار بابک تختی کتاب درجستجوی پدر در باب زندگی پدرش غلامرضا تختی به عنوان «محبوب‌ترین ورزشکار تاریخ ایران» است

همسر وی منیرو روانی‌پور، نویسنده ایرانی است. فرزندش غلامرضا حاصل این ازدواج است.

بابک تختی نشر قصه را اداره می‌کند و از وی داستان‌های کوتاه زیادی چاپ شده‌ است. یکی از داستان‌های وی در مجموعه داستان‌های کوتاه ایران و جهان منتشر شده‌ است.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *