کتاب های تزیینی و دکوری مد تازه در ایران /یار نه چندان مهربان

سایت بدون   – کتاب دکوری، عکس چند نویسنده و ترجیحا یک عینک با فریم مشکی. مواد لازم آماده است. می‌توان با استفاده از این ابزار  و  ثبت تصویر و به اشتراک‌گذاری آن، نمایش فخرفروشانه‌ای را تکمیل و خود را یک روشنفکر یا مخاطب جدی کتاب معرفی کرد.کتاب‌های دکوری، نوبرانه جدید سایت‌های خرید‌و‌فروش اینترنتی، کتاب فروشی و حتی دکوری‌فروش‌ها برای اهالی قرن ۲۱ است. مشتریان این کتاب‌ها، آن‌ها را متناسب با قد و هیکل کتابخانه‌شان، در اندازه و رنگ دلخواهی که ترجیحاً با محیط هماهنگ است، انتخاب و خود را اهل کتاب معرفی می‌کنند و ظاهراً از قافله نمایش عقب نمی‌مانند! با تبدیل شدن کتاب، یکی از مهم‌ترین ابزارهای رشد بشر به یک شیء تزیینی، با غم‌انگیزترین حالت کتاب خوانی مواجه ایم؛ در ادامه بیشتر از رشد فروش این نوع کتاب‌ها در کشورمان خواهیم گفت.

استقبال از کتاب‌های تو خالی
استفاده از کتاب‌های تزیینی وارد مرحله جدیدی شده است. پای این کتاب‌ها به کتابخانه اتاق کار برخی مدیران و خانه‌های زیادی باز می شود. استقبال از این کتاب‌ها که قیمت برخی از آن‌ها با چند جلد رمان تحسین شده دنیا برابری می‌کند، باعث شده است برخی از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی یا فروشگاه‌های اینستاگرامی، به خرید و فروش عمده آن‌ها رو بیاورند. این کتاب‌های دکوری، به طور معمول با MDF، پلاستیک یا مقوای توخالی ساخته شده و طبق معمول از کشور چین وارد فروشگاه‌های داخلی کشور می‌شوند. این کتاب‌ها علاوه بر سایت‌های فروش اینترنتی به سایت‌های فروش لوازم دست دوم اینترنتی هم راه پیدا کرده‌اند و مخاطبانی که با دیدن‌شان می‌گویند:«چه باکلاس و شیک!»
کتاب تزیینی؛ یک ژست زشت!
کتاب‌های دکوری معمولا حجم‌های بزرگی دارند و با طیف رنگی متنوع، راهی بازار می‌شوند. ظاهر آن‌ها شبیه کتاب‌های معمولی نیست و به ندرت عبارات فارسی روی آن‌ها دیده می‌شود. باورش سخت است اما برخی از این کتاب‌ها به صورت یک کلنی به هم چسبیده، منتها با طول و عرض‌های متفاوت عرضه می‌شوند! قیمت آن‌ها در سایت‌ و صفحه‌های فروش اینستاگرامی از ۴۵ هزارتومان تا چند صد تومان متفاوت است. البته عجیب نیست که میل به تجمل نه تنها در خانه که در کتابخانه‌های بزرگ نیز دیده می‌شود. کتابخانه مجلل ایران‌مال در تهران که برخی معتقد بودند کتاب‌های آن بدون دسته‌بندی مشخص، صرفا جنبه تزیینی و گرفتن سلفی دارد، نمونه همین میل کاذب به ارائه یک ژست متفکرانه است.
چند برابر یک کتاب واقعی
بیایید برای آن که همه چیز واضح‌تر شود فرض کنیم یک کتابخانه با سه قفسه کوچک داریم. می‌خواهیم این کتابخانه را با کتاب‌های تزیینی پر کنیم. اگر اندازه هر قفسه طوری باشد که در آن حداقل پنج کتاب تزیینی جای بگیرد، باید هزینه ۱۵ کتاب تزیینی را که معمولی‌ترین آن ۴۵ هزار تومان است، بپردازیم، به عبارتی ۶۷۵ هزار تومان. حال با هزینه این کتاب‌ها می‌توان چه کتاب‌هایی خرید؟ رمان ۱۰ جلدی کلیدر محمود دولت‌آبادی با قیمت ۳۲۵ هزار تومان، یک جلد دیوان حافظ نفیس ۱۵۵ هزار تومانی و یک جلد گلستان سعدی جیبی. اگر حماسه دوست دارید که می‌توانید یک شاهنامه فردوسی را با افتخار در قفسه بگذارید یا حتی درجه یک‌ترین رمان‌های خارجی دنیا را یا هر کتابی که پرمغز است و نویسنده‌ای برای نوشتن آن زمان و اندیشه هزینه کرده است؛ چیزی جز کتاب‌های دکوری با مقوای توخالی!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *