کدام باشگاه‌های اروپا بیشترین توجه را به پرورش بازیکنان جوان دارند/ صرفه‌جویی با آکادمی

سایت بدون – افزایش سرسام‌آور قیمت بازیکنان در بازار نقل‌وانتقالات باعث شده پرورش استعدادهای جوان در آکادمی باشگاه‌های مختلف نقش زیادی در کم شدن هزینه‌های تیم‌ها و صرفه‌جویی داشته باشد. البته در این میان تنها توجه به آکادمی نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد و برنامه‌های استعدادیابی نیز باید با موفقیت همراه باشد تا باشگاه‌ها بتوانند نتیجه سرمایه‌گذاری خود در این بخش را ببینند. در ادامه به بررسی عملکرد تیم‌های حاضر در ۵ لیگ معتبر اروپایی پرداخته و نگاهی به ۱۰ تیمی که بیشترین درصد استفاده از بازیکنان آکادمی خود را دارند، خواهیم داشت.

۱۰- مارسی ۲۶٫۹ درصد

مارسی همواره یکی از باشگاه‌هایی بوده که اهمیت زیادی به آکادمی خود می‌دهد و در زمینه معرفی بازیکن به فوتبال اروپا فعال بوده است. بوبکار کامارا و ماکسیم لوپز جدیدترین محصولات تیم‌های پایه این باشگاه هستند که به نظر می‌رسد آینده درخشانی خواهند داشت و به‌زودی راهی تیم‌های بزرگ‌تری خواهند شد. آنها می‌توانند راهی را که نفراتی چون سمیر نصری و آندره آیو در مارسی طی کردند، رفته و آینده خوبی در پیش داشته باشند. البته در این تیم نفرات دیگری چون لوکاس پرین، فلورین چابروله و الکساندر فلیپونائو نیز حضور دارند که محصول خود باشگاه هستند و مشخص است که مارسی برنامه‌ریزی خوبی در این بخش داشته و همچنان روی آکادمی خود به‌‎سختی کار می‌کند.

۹- وردربرمن۲۸٫۱ درصد

این تیم آلمانی در این فصل حال و روز خوشی در بوندس‌لیگا ندارد و در آستانه سقوط قرار گرفته، اما همواره در بازیکن‌سازی یکی از باشگاه‌های پیشرو در کشورش بوده و به‌نوعی تامین‌کننده بازیکنان تیم‌های بزرگ این کشور بوده است. آنها در تابستان گذشته مکس کروزه، یکی از محصولات آکادمی خود را که پا به سن گذاشته است، به فنرباغچه ترکیه فروختند تا جا برای درخشش یک ستاره جوان دیگر باز شود. مکسیمیلیان اگشتین، هافبک تهاجمی که مشتریان زیادی پیدا کرده و احتمالا به‌زودی برمن را ترک خواهد کرد.

 8- نانت ۲۸٫۱ درصد

جایگاه نانت در این فهرست کمی دور از واقعیت است، چراکه بیشتر بازیکنان پرورش‌یافته آنها کمتر توانسته‌اند در تیم اصلی تاثیرگذار بوده و نقش مهمی داشته باشند. تنها عبدالله توره در این تیم بیش از ۱۰۰ بار در ترکیب اصلی به میدان رفته و نزدیک‌ترین فرد به او عمران لوزا، هافبک جوان آنهاست که نخستین بازی‌اش برای تیم را در آخرین دیدار فصل قبل نانت انجام داده و سایر نفرات جوان باشگاه در انتظار فرصتی هستند تا توانایی‌های خود را نشان دهند.

۷- چلسی ۲۹٫۶ درصد

بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه متمول انگلیسی توفیق اجباری برای آنها بود که مجبور شوند از محصولات آکادمی خود استفاده کنند. فرانک لمپارد در ابتدای این فصل مجبور شد سراغ بازیکنان جوان تیمش برود و به‌خوبی توانست آنها را به ستاره‌هایی تاثیرگذار تبدیل کند. تامی آبراهام، میسون مونت، کالوم هادسون‌اودوی و ریس جیمز نفراتی هستند که حالا به بازیکنان اصلی و ثابت چلسی تبدیل شده‌اند و انتظار می‌رود به‌زودی نفرات دیگری نیز به این فهرست اضافه شوند. آبی‌های لندن که در سال‌های اخیر همواره یکی از مشتریان بازیکنان بزرگ و گران‌قیمت بوده‌اند، با اعتماد به آکادمی خود حالا پدیده‌های خوبی در ترکیب خود دارند.

۶- کلن ۳۱ درصد

وقتی به‌عنوان یک بازیکن نوجوان به آکادمی کلن وارد می‌شوید همواره این فشار روی شما وجود دارد که به لوکاس پودولسکی دیگری تبدیل شوید. آخرین بازیکنی که توانسته از آکادمی این باشگاه به تیم اصلی برسد، نواه کاترباخ، مدافع چپ تیم است که حالا در کنار نفراتی چون مارک اوث و تیمو هورن که آنها هم در تیم‌های پایه کلن رشد کرده‌اند در ترکیب اصلی قرار گرفته است.

۵- هرتابرلین ۳۱٫۳ درصد

دیگر تیم آلمانی این فهرست که سابقه پرورش بازیکنان نامداری چون جروم و کوین پرینس‌بواتنگ و نیکو شولز را در کارنامه دارد. در همین تیم فعلی هرتا نیز نفرات آینده‌داری حضور دارند که انتظار می‌رود به بازیکنان خوبی تبدیل شوند. آرنه مایر، مکسیمیلیان ماتلستات و جوردن توروناریگا می‌توانند نسل آینده تیم ملی آلمان را تشکیل داده و در تیم‌های بهتری نیز بازی کنند.

 4- ماینتس ۳۳٫۳ درصد

ماینتس در بوندس‌لیگا بهترین آمار را در استفاده از بازیکنان دست‌پرورده خود دارد و یک‌سوم بازیکنان آنها محصول آکادمی تیم است. درحال‌حاضر ۵ بازیکن جوان تیم هنوز فرصت بازی در ترکیب اصلی را پیدا نکرده‌اند و منتظر موقعیتی برای درخشش هستند. در کنار آنها ریدل باکو، هافبک تاثیرگذار این تیم و ارکان ایبیل نیز هستند که مدارج ترقی را در این باشگاه طی کرده و حالا نفراتی تاثیرگذار برای ماینتس هستند. قطعا در تابستان پیش‌رو نیز نفرات دیگری از آکادمی به تیم اصلی افزوده خواهند شد.

۳- سلتاویگو ۳۳٫۳ درصد

سلتا در سال‌های اخیر تعداد زیادی از بازیکنان رشدیافته در آکادمی خود ازجمله جانی اوتو، رودریگو مورنو و خوسلو را به باشگاه‌های درگ واگذار کرده اما محصولات جدید آنها همواره در مسیر رسیدن به تیم اصلی بوده‌اند و همچنان در این زمینه روند خوبی را درپیش دارند. یاگو آسپاس که مدتی این تیم را به مقصد لیورپول و سویا ترک کرده بود، دنیس سوارز، سانتی‌مینا و برایس مندز نفراتی هستند که در این فصل در ترکیب اصلی سلتا به میدان رفته‌اند و فوتبال خود را از همین تیم آغاز کرده بودند.
 
2- اتلتیک بیلبائو ۳۷٫۵ درصد

بیلبائو نیز در فوتبال اسپانیا بهترین عملکرد را در زمینه پرورش بازیکنان و استفاده از آنها داشته است. البته یکی از دلایل مهم آن این است که این تیم ترجیح می‌دهد بیشتر از بازیکنان ایالت باسک استفاده کند و به همین دلیل اهمیت زیادی به تیم‌های پایه خود می‌دهد. توجه بسیار زیاد آنها به آکادمی سبب شده ستاره‌هایی چون آیمریک لاپورته، مدافع منچسترسیتی و کپا آریزابالاگا، دروازه‌بان چلسی در این تیم پرورش یافته و به فوتبال اروپا معرفی شوند. ایناکی ویلیامز، یرای آلوارز و یوری برچیچه دیگر نفراتی هستند که در ترکیب فعلی تیم حضور دارند و به این جمع می‌توان نام بنات، ایکر مونیاین و میکل سن‌خوزه را نیز اضافه کرد.

۱- منچستریونایتد ۴۰٫۷ درصد

قرار گرفتن نام منچستریونایتد در صدر این فهرست با توجه به اینکه آنها یکی از پولدارترین باشگاه‌های اروپایی هستند، کمی دور از انتظار است اما شیاطین سرخ از سال‌ها قبل و در دوران سر الکس فرگوسن اعتماد زیادی به بازیکنان آکادمی خود داشتند. بخش عمده‌ای از موفقیت‌های دوران فرگوسن حاصل اعتماد او به جوانانی بود که به نسل ۹۲ معروف شدند. از آخرین باری که این تیم از هیچ بازیکن آکادمی خود در ترکیبش استفاده نکرده، بیش از ۴ هزار بازی می‌گذرد و این نشان می‌دهد که یونایتد همواره اهمیت فراوانی برای جوانانش قائل بوده است. در این فصل هم اوله‌گنار سولشر که یکی از استراتژی‌های اصلی‌اش در باشگاه اعتماد به جوان‌هاست، از نفراتی چون پل پوگبا، مارکوس رشفورد و اسکات مک‌تومینی در ترکیب اصلی استفاده کرده و میسون گرین‌وود، براندان ویلیامز و جسی لینگارد نیز به تناوب در ترکیب حضور داشته‌اند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *