کدام کشور به حساب کوشنر، داماد ترامپ پول مشکوک می ریزد؟


سایت بدون -جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس‎جمهوری امریکا برخلاف ادعاهای پیشین مبنی بر استقلال و شفافیت مالی‌اش، از بدو ورود به کاخ سفید تنها از طریق شرکتی که یکی از سه سهامدار آن است، ۹۰ میلیون دلار کمک‎هزینه از خارج دریافت کرده است.
به‌گزارش گاردین، براساس اطلاعاتی که از مصاحبه‎ها و اسناد به‌دست آمده، این کمک‎ها از خارج به شرکت سرمایه‎گذاری املاکی «کادر» زمانی روی داده که کوشنر به‌عنوان فرستاده امریکا در خاورمیانه مشغول فعالیت بوده است. برای ردیابی نشدن و فرار از مالیات شرکت گلدمن ساش در جزایر کیمن در دریای کارائیب که حداقل میزان مالیات به دارایی‎ها تعلق می‎گیرد، این پول‎ها را با یک وسیله نقلیه منتقل کرد. کوشنر که با ایوانکا، بزرگ‎ترین دختر ترامپ ازدواج کرده، در شرکت کادر یکی از سه سهامدار عمده است اما پس از ورود به کاخ سفید مابقی سهام‎ها و دارایی‎های خود را واگذار کرد. براساس اسناد مالیاتی، اکنون ارزش سهام او به بیش از ۵۰ میلیون دلار رسیده است.
ناظران به محض انتشار این خبر هشدار دادند که این کمک مالی از سوی شرکتی خارجی در شرایطی که کوشنر در دولت حضور دارد می‎تواند خطرات مهمی داشته باشد. مهم‎ترین پیامد این مسأله عدم شفافیت این سرمایه‎گذاری و کمک است که می‎تواند منجر به تقویت روابط پشت پرده و دور زدن قانون و تضاد منافع کوشنر شود.
جسیکا تیلیپمن، استاد «اخلاق دولت و قوانین ضدفساد» در مدرسه حقوق دانشگاه جورج واشنگتن در این باره می‎گوید: «شنیدن این خبر باعث می‎شود مردم بپرسند آیا این باعث می‎شود کوشنر تحت تأثیر چنین پول‌هایی تصمیم بگیرد؟ اگرچه کادر مدعی شده که کوشنر حضور فعالی در این شرکت ندارد اما باز هم باید نظارت دقیق‎تری بر این کمک صورت بگیرد.» اوضاع برای ناظران پس از آن مبهم‎تر شد که در وب‎سایت گلدمن ساش در بخش سرمایه‎گذاری‎های خارجی نامی از شرکت کادر برده نشده است. دو منبع که با شرکت کادر روابط نزدیکی دارند، می‎گویند که بخشی از این پول‎ها از طریق جزایر کیمن به کادر فرستاده شده و بخش دیگر آن از طریق عربستان سعودی.
اما این نخستین بار نیست که کوشنر در خفا و پنهانی به تجارت ابهام‎انگیز خود مشغول است. او پیش از این، هنگام ورود به کاخ سفید از شفاف‎سازی امنیتی و اقتصادی سرباز زد. کاخ سفید و آبه لاول، وکیل کوشنر، تاکنون به پرسش‎ها درباره سرمایه‎گذاران خارجی و سهام کوشنر در کادر پاسخی نداده‎اند.
شرکت کادر در سال ۲۰۱۴ با همکاری جارد، برادرش جاشوا و دوستشان راین ویلیامز که پیش از آن در شرکت گلدمن ساش فعالیت می‎کرد، تأسیس شد. ساختمانی در منهتن که به‌نام خانواده کوشنر بود نخستین دفتر این شرکت بود. اما با گسترش این شرکت توانست ساختمانی بخرد و کم‎کم بازار اینترنتی خود را راه‎ اندازد. این شرکت خود را به‌عنوان بازار آنلاینی که سرمایه‎گذاران می‎توانند از آن دیدن کنند و با خرید ملک سرمایه‎گذاری کنند، معرفی کرده است. در سال ۲۰۱۷، پس از آنکه کوشنر مشاور کاخ سفید شد، ارزش این شرکت بشدت افزایش پیدا کرد. اکنون این شرکت بیش از نیم میلیارد دلار ارزش دارد.
این معما زمانی مفهوم بیشتری پیدا می‎کند که همواره کوشنر به‌عنوان طراح «معامله قرن» در تلاش بوده تا خواسته‎ها و منافع رژیم صهیونیستی را تأمین کند. جانبداری یک طرفه امریکا از اسرائیل به اندازه‎ای مشهود است که وب‎سایت اشپیگل آنلاین در یادداشتی با نام «طرح داماد» می‎نویسد: «در طرح داماد ترامپ و دو همکار او، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه امریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر این کشور در اسرائیل، چیزی به‌نام کشور مستقل فلسطین در نظر گرفته نشده است.» کوشنر حتی پیش از این گفته بود: «وقتی ما از دو کشور مستقل حرف می‌زنیم باید بدانیم که مفهوم کشور مستقل برای دو طرف به یک معنا نیست و هر کدامشان تصورات خود را دارند.»
به‌رغم اتحادی که در منطقه و فراتر از آن برای پیش بردن معامله قرن شکل گرفته است، مردم فلسطین بشدت با آن مخالف هستند. به گزارش رأی الیوم، روز گذشته، نمایندگان سازمان آزادیبخش و نهادهای جامعه مدنی فلسطین، خواستار نافرمانی مدنی فلسطینی‌ها در تمامی استان‌ها و اردوگاه‌ها همزمان با برگزاری این کارگاه در چهارم و پنجم تیر شدند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *