کرونا چگونه فیلم کریستوفر نولان را دچار تعلیق کرده است؟

سایت بدون -نمایش عمومی «Tenet» فیلم هیجان‌انگیز با محوریت جاسوسی کریستوفر نولان، دو هفته به تعویق افتاد و قرار است در تاریخ ٣١ ژوییه(١٠مرداد) اکران شود. اعلام این خبر به مدت‌ها گمانه‌زنی درباره زمان نمایش فیلم پایان داد، چراکه پیش از این کمپانی برادران وارنر از این فیلم نولان به عنوان اثری شگفت‌انگیز یاد کرده بودند و تصمیم داشتند آن را در ١٧ ژوییه اکران کنند.

نولان که از طرفداران تجربه نمایش فیلم بر پرده سینماست در جریان شیوع ویروس کرونا به حمایت سینما‌ها که در ماه‌های اخیر تعطیل شده‌اند، چشم دوخته و بر نمایش فیلمش در ماه ژوییه مُصر بود. تاریخ اکران Tenet در حالی تغییر کرده است که نولان و کمپانی برادران وارنر بنا داشتند آن را درست مصادف با ۱۰ سالگی «تلقین» یکی دیگر از فیلم‌های این کارگردان اکران کنند.
 نولان به عنوان حامی و طرفدار سرسخت تجربه دیدن فیلم بر پرده سینما، امیدوار بود «Tenet» به عنوان فیلمی مهیج، مخاطبان را به سینماها بازگرداند. سینماهایی که از اواسط ماه مارس در سراسر کشور برای کمک به مهار بحران جهانی کرونا بسته شده‌اند.
اگرچه برخی ایالت‌ها بازگشایی سینماها را آغاز کرده‌اند اما زنجیره‌های اصلی سینما مانند AMC، Regal و Cinemark قصد ندارند تا تابستان فعالیت‌شان را از سر بگیرند. هنگامی که آنها قادر به راه‌اندازی مجدد فروشگاه‌ها باشند شاید مشخص شود که در وضعیت این روزها که ویروس کرونا یک تهدید محسوب می‌شود، مخاطبان چقدر راغب هستند تا برای تماشای فیلم‌ها راهی سینماها شوند.
اگرچه نمایش «Tenet» به تعویق افتاده و محاسبات برادران وارنر همچنین‌ کریستوفر نولان در این مورد به هم خورده اما آنها به خصوص تهیه‌کنندگان فیلم بر این باورند که تئاترهای بیشتری تا پایان ماه ژوییه افتتاح خواهند شد.
آنچه در این مدت عجیب و در عین حال جالب بود، سرسختی برادران وارنر و اصرارشان بر زمان اکران فیلم بود. آنها در حالی که استودیوهای بزرگ هالیوود برنامه‌های قبلی خود را تغییر داده‌، به تعویق انداخته یا اصلاح کرده‌اند، مدتی طولانی اصرار داشتند که «Tenet» تاریخ انتشار خود را حفظ خواهد کرد و در زمان مقرر به نمایش درخواهد آمد. با این حال استودیو وارنر با تجربه کرونا و اتفاقی که برای فیلم نولان افتاد در مورد تجربه‌های جدید این روزهای خود نیز دچار شک و تردید است. به این معنا که به هم خوردن برنامه‌ریزی‌ها درباره «Tenet» این کمپانی را در ارتباط با تریلر جدیدی که در ماه‌های گذشته راه‌اندازی کرده و این روزها مشغول کار روی آن است، دچار تردید کرده است، چراکه هر گونه گمانه‌زنی در ارتباط با زمان نمایش آن نمی‌تواند با قطعیت همراه شود و فعلا فاقد تاریخ افتتاح خواهد بود.اینها در حالی است که بنا به اعلام خبرهای رسمی در طول این ماه‌های گذشته، برادران وارنر بر این باور بودند که مطابق با الزامات بهداشتی و ایمنی دولتی در ماه ژوییه شاهد اکران فیلم نولان در سراسر جهان خواهند بود.
نولان که پبیش از این از فیلم‌های «شوالیه تاریکی» و «میان‌ستاره‌ای» اعتبار زیادی به دست آورده بود حالا می‌خواهد با «Tenet» جنبه‌ای دیگر از توانایی فیلمسازی خود را نشان دهد. نوشتن و کارگردانی «Tenet» از این جهت در کارنامه او کار مهمی به حساب می‌آید. فیلمی در ژانر علمی- تخیلی و اکشن درباره یک مامور مخفی که مسوول جلوگیری از وقوع جنگ جهانی دیگری است. مانند اکثر فیلم‌های این کارگردان، جزییات قصه و فیلمنامه تعمدا ناگفته مانده تا در نمایش فیلم تازگی داشته باشد.
جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی، مایکل کین، کنت برانا و آرون تایلر-جانسون بازیگران این فیلم هستند.کریستوفر نولان می‌گوید: نقطه پرش ما برای شروع ساخت این فیلم، نگاه به آن به عنوان اثری با محوریت جاسوسی بود اما در این مسیر به مقاصد متفاوت و متعددی قدم گذاشتیم؛ با امید به اینکه بتوانیم همزمان از روی چند ژانر به ‌شکلی هیجان‌انگیز و تازه گذر کنیم.
کریستوفر نولان مدت‌هاست که در عرصه سینما مشغول فعالیت است اما می‌توان گفت این کارگردان خلاق پس از نوشتن و کارگردانی فیلم ممنتو(Memento) بود که شهرت جهانی زیادی پیدا کرد. از آن موقع(سال ۲۰۰۰) تاکنون نولان با ساخت فیلم‌های اکشن در چارچوب‌های منحصر‌به‌فرد و به همراه گروه بازیگران قابل ‌توجه و روایت‌های غیرخطی، توجه همگان را به خود جلب کرده و بر شهرت و اعتبار خود افزوده است.
شاید لازم باشد به این نکته نیز اشاره کنیم که نولان از جمله کارگردان‌هایی است که همواره ترجیح می‌دهد قبل از عرضه فیلم‌های خود، بسیاری از جنبه‌های اثر خود را مخفی نگه دارد. «Tenet» نیز از این قاعده مستثنا نیست و اطلاعات چندانی از فیلم در دسترس نداریم.
شخصیت‌های فیلم در یک «فضای جدید» در حال تلاش جهت جلوگیری از حادثه‌ بدی هستند که حتی از فاجعه هسته‌ای نیز به مراتب وحشتناک‌تر است. این شخصیت‌ها در «زندگی پس از مرگ» زمان و مکان را به شکل جدیدی تجربه می‌کنند. با توجه به جلوه‌های موجود در فیلم جدید نولان که حاوی ماشین‌های وارونه شده و قایق‌های در حال گذر معکوس است، می‌توان حدس زد که این اثر رویکردی کاملا جدید و بسیار هیجان‌انگیز به ابزارهای سینمایی دارد و از این طریق می‌خواهد وادارمان کند که واقعیت را به شکل دیگری درک کنیم.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « پرسان پرسان برو هندوستان»

سایت بدون – هندوستان یکی از دورترین مقاصد تجاری ایرانی ها در دوران قدیم بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *