کریستیانو رونالدو اولین مرد یک میلیارد دلاری فوتبال


سایت بدون – یک صفر دیگر هم جلوی گران‌ترین رقابت‌ فوتبالی تاریخ اضافه کنید. کریستیانو رونالدو با درآمد ۱۰۵میلیون دلاری (قبل از کسر مالیات و عوارض) که سال گذشته داشت، به رده چهارم ۱۰۰ سلبریتی‌ پردرآمد جهان در سال ۲۰۲۰ صعود کرد؛ یک رده بالاتر از رقیب اصلی‌اش در دنیای فوتبال، لیونل مسی و به این ترتیب به اولین فوتبالیست تاریخ تبدیل شد که در دوران بازیگری‌اش یک‌میلیارد دلار درآمد داشته است.
این مهاجم ۳۵ساله تنها سومین ورزشکار تاریخ است که جمع درآمدهای حرفه‌اش به مرز یک‌میلیارد دلار می‌رسد. پیش از او تایگر وودز ستاره گلف سال ۲۰۰۹ به لطف قرارداد طولانی‌مدتی که با کمپانی نایکی بست و فلوید می‌ودر بوکسور معروف آمریکایی در سال ۲۰۱۷ از درآمدهای نجومی حاصل از پخش مسابقاتش روی رینگ به اینچنین ثروتی رسیده بودند.
رونالدو اما اولین ورزشکار یک ورزش تیمی است که به چنین درآمدی دست پیدا می‌کند. او در طول ۱۷ سال حرفه‌اش به‌عنوان یک بازیکن حرفه‌ای از حقوقی که بابت حضورش در زمین چمن کسب می‌کرد، ۶۵۰میلیارد دلار درآمد داشت و انتظار می‌رود این رقم تا پایان قراداد فعلی‌اش با یوونتوس که تا سال ۲۰۲۲ اعتبار دارد به ۷۶۵میلیون دلار برسد. مسی هم دوران بازیگری‌ حرفه‌ای‌ خود را سه سال پس از رونالدو آغاز کرد؛ در دوران ۱۴ساله بازیگری‌اش ۶۰۵میلیون دلار درآمد داشته است. این دو نفر با اختلاف پردرآمدترین بازیکنان یک رشته ورزشی تیمی در تاریخ هستند. بعد از آنها سومین نفر از ورزش‌های تیمی که بیشترین درآمد را داشته الکس رودریگس بازیکن سابق تیم بیسبال نیویورک‌یانکیز بود که سال ۲۰۱۶ پس از ۲۲ سال بازی لیگ حرفه‌ای بیسبال آمریکا بود که ۴۵۰میلیون دلار درآمد کسب کرد. حتی دیوید بکام هم به به مسی و رونالدو نزدیک نشد. او در پایان دوران بازیگری‌اش مجموعاً ۵۰۰میلیون دلار درآمد کسب کرده بود که نیمی از آن هم از راه فعالیت‌های تبلیغاتی بود.
نیک هریس از مؤسسه اسپورت اینتلجنس که در زمینه تحقیق درباره درآمدها و حقوق ورزشکاران جهان فعالیت دارد، درباره رونالدو می‌گوید: «کریستیانو رونالدو یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ در محبوب‌ترین ورزش دنیاست؛ در عصری که فوتبال هرگز اینقدر ثروتمند نبوده است. او یک باکس‌آفیس است.»
دوئل رودرروی رونالدو و مسی سال ۲۰۰۹ با ورود رونالدو به لالیگا اوج گرفت؛ زمانی که او برای رئال‌مادرید و مسی هم برای بارسلونا بازی می‌کرد. رویارویی ۹ساله آنها در زمین فوتبال یکی از دلایل افزایش درآمدهای‌شان و تبدیل شدن آنها به پردرآمدترین بازیکنان فوتبال با عقد قراردادی تجاری و تبلیغاتی نجومی بود. رقابت آنها همانقدر که در زمین فوتبال مهیج و تماشایی بود، خارج از آن و از نظر اقتصادی هم پرسود بود، چراکه باعث افزایش استقبال برای خرید حق پخش بازی‌های‌شان و ارائه پیشنهاد‌های مالی بهتر برای تصاحب حق پخش بود.
هر دو از نظر ورزشی تقریباً به یک اندازه موفقیت کسب کردند. مسی با بارسلونا ۶بار قهرمان لالیگا و ۴بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. مسی ۶بار هم توپ طلا را برد. در طرف مقابل رونالدو هم با رئال‌مادرید ۴بار قهرمان لیگ قهرمانان و دوبار قهرمان لالیگا شد و ۵بار هم توپ طلا را برد. حضور همزمان مسی و رونالدو در لالیگا برای فوتبال اسپانیا یک نعمت بود چراکه مصاف‌های رودرروی آنها در ال‌کلاسیکو‌ها به پربیننده‌ترین رویدادهای ورزشی دنیا تبدیل شده بود.
در حالی که به اعتقاد برخی، تکنیک و نبوغ مسی به رونالدو می‌چربد، شکی نیست که در زمینه تیم پشتیبانی و تبلیغاتی، رونالدو به لطف همکاری با مؤسسه جستیوفه -مؤسسه تحت مدیریت مدیر برنامه‌هایش ژرژ مندز- هر سال بر تعداد طرفدارانش و افرادی که جذب فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش می‌شوند افزوده است. به همین دلیل بوده که او به اولین فرد در تاریخ تبدیل شده که ۲۰۰میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد و مجموعاً در تمام شبکه‌های اجتماعی شامل فیسبوک، اینستاگرام و توییتر ۴۲۷میلیون دنبال‌کننده دارد که او را به محبوب‌ترین ورزشکار کره زمین تبدیل می‌کند. پس بی‌جهت نیست که شرکت نایکی سال ۲۰۱۶ با او قرارداد مادام‌العمر بست که به‌موجب آن سالانه ۲۰میلیون دلار به این ستاره پرتغالی می‌رسد. نایکی تنها با دو نفر دیگر چنین قراردادی را بسته بود که یکی از آنها مایکل جردن و دیگری لبران جیمز بوده. این یعنی رونالدو تنها بازیکن غیرآمریکایی است که این شرکت آمریکایی با او قرارداد مادام‌العمر می‌بندد.
منبع: فوربز

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *