کشیش مسیحی موصل مکرون را به چالش کشید: زمان حمله داعش کجا بودید؟

سایت بدون – دوره گردی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در عراق در ایستگاه کلیسای موصل با یک سوال جدی به چالش کشیده شد.

کشیش مسیحی «نیقودیموس داود متی» رئیس کلیسای ارتدوکس موصل و کردستان عراق سوال قابل تأملی از مکرون پرسید: چرا وقتی داعش در روز روشن آمد و ما را آواره کرد از این دولت های بزرگ هیچ کدام نبودند و مقابل داعش نایستادند؟

رئیس کلیسای ارتدوکس موصل و کردستان عراق به مکرون گفت: همان طور که شما از من سوالی پرسیدید من نیز از شما می پرسم. داعش به موصل آمد. آن‌ها در روز روشن به موصل حمله کردند و نه شبانه؛ و همچنین در برابر چشمان همه دنیا و در برابر ماهواره هایی که دائما عراق را زیر نظر دارند! آیا عقلانی است که نتوان داعش را قبل از رسیدن به موصل متوقف کرد؟ آن‌ها به موصل آمدند، ما را آواره روستاها کردند و دو ماه بعد ما را از روستاها هم کوچاندند. آیا عقلانی است که کسی آن‌ها را ندیده باشد یا کشورهای بزرگ، توانایی متوقف کردن آن‌ها را نداشته باشند؟

ویدیوهای منتشر شده و نیز رسانه های حاضر هیچ پاسخی از مکرون در قبال این سوال مقام کلیسای عراقی منتشر نکردند اما قدر مسلم این است که دوره گردی های امن این روزهای امانوئل مکرون در نقاط مختلف عراق پس از اجلاس بغداد مدیون خون شهدای بزرگی است که ملت های ایران و عراق در راه امنیت این کشور دادند؛ شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و هزاران نخل سربلند دیگر در جبهه مقاومت بسیج مردم و ارتش عراق.

امانوئل مکرون از این هم فراتر رفت و حافظه تاریخی مردم عراق را دست کم گرفت. او آن طور که برخی رسانه ها گزارش دادند ادعا کرد که « امروز امنیت عراق نه تنها توسط داعش بلکه توسط شبه نظامیان شیعه تهدید می‌شود».

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه گفت: من خواسته‌ام متن مصاحبه آقای مکرون را برایم بیاورند و امیدوارم چنین مطالبی نباشد اما براساس سوال مطرح شده، من از این اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه که تلقی تهدید امنیت عراق توسط همسایگانش را ایجاد می کند، عمیقا اظهار تاسف می‌کنم.

خطیب زاده توضیح داد: این نشان می‌دهد فرانسه از واقعیت‌های عراق فاصله دارد. اینکه امروز رئیس جمهور فرانسه می‌تواند در خیابان‌های موصل قدم بزند حاصل رشادت گروه‌های شیعه عراقی است. بدترین چیز استفاده سیاسی برای پیشبرد اهداف کشورهای خاص است. لازم است یک بار از مردم موصل بپرسند چگونه داعش از آنجا رانده شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *