کفش‌های طلا بر پای استقلال/ دیاباته و قایدی تقدیم به هواداران

سایت بدون – از همان روزها که قایدی در تیم استراماچونی بدل شد به مهره‌ای متفاوت که در عین حال هم وظایف گلزنی را به خوبی انجام می‌داد و هم موقعیت‌سازی برای دیگر مهاجمان، می‌شد گمان برد که استقلال در خط آتش روزهای متفاوتی را رقم خواهد زد. این دکترین وقتی به واقعیت نزدیک‌تر شد که شیخ دیاباته در اندک زمانی توانست در کنار مهدی قایدی به زوجی موفق و گلزن تبدیل شود. شیخ که در اولین بازی‌هایش در ترکیب استقلال بازیکنی کند و گیج و سر به هوا جلوه می‌داد، ناگهان در کنار قایدی پوست انداخت و مهاجمی شد که استقلال سال‌ها به خود ندیده بود. او حتی با آن اندام فوق سنگین گاهی چنان می‌دوید و در حرکت دریبل می‌زد که با قایدی اشتباهش می‌گرفتی! حتی در فصلی که استقلال قهرمان لیگ دوازدهم شد، آبی‌ها چنین مهاجمانی در خط آتش خود نداشتند و بیشتر بازی‌ها را اقتصادی می‌بردند و مبتنی بر خط دفاعی رسوخ‌ناپذیر توانستند قهرمان لیگ شوند. استقلال لیگ نوزدهم برخلاف آن تیم به جامی نرسید اما در نهایت توانست دو عنوان با ارزش را برای خود به ثبت برساند. عناوینی که از همان روزهای آغازین تشکیل این تیم قابل پیش‌بینی بود و روند حرکتی استقلال نیز ثابت می‌کرد که خط آتش عمیقاً نسبت به فصول قبل متفاوت ظاهر خواهد شد. زوج دیاباته و قایدی که شاید خیلی‌ها را به یاد زوج رویایی دایی-خداداد می‌انداخت در لیگ نوزدهم بارها فاتح دروازه‌ها بودند و با گل‌ها و پاس گل‌های متعدد توانستند در صدر جدول بهترین گلزنان و بهترین ارسال کننده‌ها قرار بگیرند. عملکرد این زوج وقتی برجسته‌تر جلوه می‌کند که در آمار به جا مانده از قایدی می‌بینیم که علاوه بر ارسال ۸ پاس گل موفق شد ۱۰ گل هم به ثمر برساند که این جایگاه در کنار ۱۵ گلی که شیخ برای استقلال به ثمر رساند، عملکرد زوج هجومی استقلال را در لیگ نوزدهم عالی‌تر جلوه می‌دهد. در کنار شیخ و مهدی باید اشاره‌ای هم داشت به گل‌های اثرگذاری که ارسلان مطهری برای استقلال به ثمر رساند. این مهاجم نیز در حالی که بخشی از گل‌های خود را در تیم سابقش ذوب‌آهن به ثمر رسانده بود با آماری تحسین‌برانگیز به کارش در لیگ نوزدهم پایان داد تا استقلال از این حیث متفاوت‌تر از هر زمان دیگری به چشم آید. در طول دوران حیات استقلال در لیگ برتر زوج‌های جذابی در خط آتش تشکیل شدند که از آن جمله باید به ترکیب عنایتی-اکبرپور اشاره کرد. در برهه‌ای عنایتی با برهانی نیز ترکیب ایده‌آلی را تشکیل دادند تا استقلال به یکی از گلزن‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران بدل شود اما به واقع بعد از لیگ هشتم که استقلال توأمان با آقای گلی برهانی و قهرمانی به کارش پایان داد، دیگر هیچ گاه نتوانست در خط آتش اینچنین جذاب باشد و زوجی موفق را تشکیل دهد. البته خود مجیدی در دوران بازگشت از لیگ امارات در خط حمله استقلال درخشش قابل توجهی داشت و گل‌های ارزشمندی هم به ثمر رساند که حتی دوباره به تیم ملی دعوت شد و تا آستانه انتخاب به عنوان مرد سال فوتبال آسیا هم پیش رفت، اما او و بازیکنانی همچون برهانی، قاضی، میداودی، شریفات، سیدصالحی و مهاجمانی از این دست هیچ گاه نتوانستند در به وجود آوردن هارمونی که از شیخ و مهدی دیدیم به توفیق برسند. آنها در گلزنی ممتاز و ویژه بودند اما وضعیت‌شان به گونه‌ای نبود که همچون دیاباته و قایدی در مرتبه‌ بالایی از هماهنگی قرار بگیرند. در ایامی آرش افشین، بختیار رحمانی، حسن بیت سعید و خارجی‌هایی همچون الحاجی گرو به خط آتش استقلال اضافه شدند اما برآیند حضور آنها در خط حمله استقلال چیز خاصی نبود و حتی برخی در اوج ناکامی استقلال را ترک کردند. دیاباته و قایدی در حقیقت محصول انتخاب صحیح استراماچونی بودند که در استقلال شکل گرفتند و موفقیت‌شان به دوران مربیگری مجیدی هم کشیده شد. این دو بازیکن علاوه بر آنکه به درستی و با دقت از فیلتر مربی ایده‌پردازی همچون استراماچونی عبور کردند تا در خط حمله استقلال قرار بگیرند، خود نیز به لحاظ روحی و روانی در لیگ نوزدهم شرایطی بسیار ایده‌آل داشتند. قایدی را بعد از آن ماجراهای تلخی که برایش به وجود آمد، در بهترین فرم ذهنی دیدیم که نتیجه‌اش شد همین گل‌ها و پاس گل‌ها. دیاباته نیز با اینکه کم در استقلال مصدوم نبود اما آنقدر از لحاظ فکری مهیا بود که هرگاه به میدان می‌رفت برای استقلال گل می‌زد. او براساس آمار به جا مانده هر ۶۰ دقیقه یک گل برای استقلال به ثمر سانده که بسیار شگفت‌انگیز است. تردیدی نیست اگر مدیران باشگاه استقلال موفق به حفظ دیاباته و قایدی شوند استقلال فصل بیستم لااقل از حیث گلزنی مشکل حادی را پیش روی خود نخواهد دید ضمن اینکه ارسلان مطهری هم همواره در کنار این دو حضور دارد و می‌تواند به خوبی در فقدان آنها بار گلزنی را به دوش بکشد.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *