گاسپرینی چگونه بهترین آتلانتای تاریخ را ساخت؟/ سایه یووه

سایت بدون -پیش از شروع رقابت‌های این فصل سری A بیشتر توجهات به بازگشت آنتونیو کونته و مائوریتزسیو ساری به ایتالیا و حضور آنها روی نیمکت دوتیم مطرح این کشور معطوف شده بود. بیشتر کارشناسان این دو تیم را مدعیان اصلی قهرمانی می‌دانستند و معتقد بودند حضور این دو تئوریسین فوتبال در سری A مهم‌ترین اتفاق این فصل خواهد بود. بااین‌حال درحالی‌که در آستانه پایان لیگ قرار داریم نام جیان‌پیرو گاسپرینی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان این فصل مطرح شده و او بار دیگر توانسته آتالانتا را دربین مدعیان قهرمانی قرار دهد و شاید اگر روند خوب خود را کمی زودتر آغاز می‌کرد می‌توانست رقیبی جدی برای یوونتوس قهرمان باشد.

  موفق در تیم‌های متوسط

گاسپرینی ۶۲ ساله مربیگری را در تیم‌های پایه یوونتوس آغاز کرد و مدت زیادی در این رده فعالیت کرد تا درنهایت در سال ۲۰۰۳ مربیگری کروتونه در سری C به او پیشنهاد شد. او درهمان فصل تیمش را به‌ سریB برد و عملکرد قابل‌قبولی در آنجا داشت. جنوا باشگاه بعدی او در سری B بود که در این تیم نیز خیلی زود تاثیرش را نشان داد و درهمان فصل نخست موفق شد به سطح اول فوتبال ایتالیا صعود کند. مدت زیادی طول نکشید تا با جنوا موفقیتی دیگر را تجربه کند و در فصل ۰۹-۲۰۰۸ توانست این تیم را در رده پنجم جدول قرار دهد که بهترین رتبه آنها پس از ۱۹ سال بود. حتی ژوزه مورینیو، سرمربی آن زمان اینتر گفته بود که تیم گاسپرینی یکی از سرسخت‌ترین رقبای او در ایتالیاست که دردسر زیادی برای شاگردانش ایجاد می‌کند. اگرچه فصل بعد از آن با چند نتیجه ضعیف مجبور به جدایی از جنوا شد، اما در پایان فصل یکی بهترین پیشنهادهای عمر مربیگری‌اش را دریافت کرد و جانشین لئوناردو در اینتر شد. اوضاع در نراتزوری آن‌طور که انتظار داشت پیش نرفت و این مربی خیلی زود و پس از چند نتیجه ضعیف ازجمله شکست برابر میلان، نووارای تازه صعود کرده به سری A و فنرباغچه در لیگ قهرمانان از سمتش اخراج شد. او سپس در پالرمو و جنوا به مربیگری پرداخت تا اینکه در سال ۲۰۱۶ راهی آتالانتا بود. موفقیت‌های اخیر او در این تیم نشان داده که تخصصش کسب نتیجه با تیم‌های متوسط است و تجربه مربیگری در اینتر نشان داد که بهتر است زیاد به‌دنبال حضور در تیم‌های بزرگ نباشد.
گاسپارینی فصل قبل هم با آتالانتا نتایج خوبی به‌خصوص در نیم‌فصل دوم گرفت و درحالی‌که در نیمه اول فصل بیشتر در میانه‌های جدول قرار داشت در ادامه روند بهتری در پیش گرفت و درنهایت رتبه سوم لیگ را کسب کرد. جایگاهی که در این فصل و درحالی‌که تنها یک هفته تا پایان لیگ باقی مانده دوباره در اختیار شاگردان اوست و آنها با یک بازی کمتر ۹ امتیاز بیشتر از فصل قبل اندوخته‌اند.
اوج درخشش تیم او در لیگ قهرمانان امسال بوده تا اینجا عملکردی فراتر از حد انتظار داشته است. آنها در مرحله گروهی پشت سر منچسترسیتی در رده دوم قرار گرفته و برای نخستین‌بار در تاریخ باشگاه به دور حذفی این تورنمنت صعود کردند. مصاف جذاب و پر گل آنها برابر والنسیا در یک‌هشتم نهایی با برتری ۸ بر ۴ آتالانتا در مجموع دو دیدار رفت و برگشت همراه بود تا حضور در بین ۸ تیم برتر اروپا نیز به افتخارات گاسپرینی اضافه شود. تیم او در این مرحله پاری‌سن‌ژرمن را پیش‌رو دارد که می‌تواند چالشی بزرگ برای این مربی باتجربه باشد. عبور از این مرحله می‌تواند نام او را در تاریخ این باشگاه جاودانه کند؛ اتفاقی که با توجه به نتایج اخیر تیم چندان هم بعید به‌نظر نمی‌رسد.

  19 بازی بدون شکست

آخرین شکست آتالانتا به ۲۰ ژانویه برمی‌گردد. شکست خانگی برابر اسپال که البته پایان چند نتیجه ضعیف این تیم بود. تیم او خیلی زود به این شکست واکنش نشان داد و در بازی بعدی خود با ۷ گل تورینو را درهم کوبید و از آن زمان در ۱۹ بازی خود درتمامی رقابت‌ها بی‌شکست بوده است. شاگردان گاسپرینی در این مدت رقبایی چون لاتزیو، ناپولی، والنسیا و رم را شکست داده‌اند و برابر یوونتوس نیز در آستانه کسب یک برد خوب قرار داشتند، اما درنهایت با دو پنالتی کریس رونالدو بازی با تساوی ۲ – ۲ به‌پایان رسید. گاسپرینی معمولا در تیم‌هایش از سیستم ۳-۴-۳ استفاده می‌کند و در آتالانتا نیز به‌کمک مثلث تهاجمی خود که از بین لوئیس موریل، دووان زاپاتا، جوسیپ ایلیچیچ، ماریو پاسالیچ و الخاندرو گومز انتخاب می‌شوند، توانسته بهترین خط حمله این فصل را به‌نام خود ثبت کند. آنها در این فصل ۹۸ بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند و جالب اینکه پس از آنها اینترمیلان قرار دارد که ۷۹ گل به‌ثمر رسانده است. با توجه به اندیشه‌های تهاجمی گاسپرینی، خط دفاعی تیمش بسیار آسیب‌پذیر است و آنها بیشترین گل‌خورده را دربین ۴ تیم بالای جدول دارند. با‌این‌حال شاید بتوان آنها را یکی از بهترین و آماده‌ترین تیم‌های کنونی فوتبال اروپا نامید. روند شکست‌ناپذیری آتالانتا و فوتبال تهاجمی زیبایی که ارائه می‌دهند، باعث شده حتی برای دیدار برابر پاری‌سن‌ژرمن هم شانس خوبی برای پیروزی داشته باشند. پاری‌سن‌ژرمن برخلاف حریف ایتالیایی مدت‌ها از بازی‌های رسمی دور بوده و از زمان شیوع کرونا تاکنون تنها فینال جام اتحادیه را مقابل سن‌اتین برگزار کرده و سایر بازی‌هایش تدارکاتی بوده است. این موضوع می‌تواند عامل برتری تیم گاسپرینی باشد که با ‌انگیزه‌ای بالا و آمادگی مناسب برای دیداری که کمتر از دوهفته دیگر برگزار می‌شود، آماده شوند. شاید بدترین خبر برای گاسپرینی مصدومیت ایلیچیچ، مهاجم باتجربه و اسلونیایی تیمش است که با اعلام پزشکان باشگاه به دیدار برابر تیم فرانسوی نخواهد رسید و او باید در غیاب یکی از بهترین گلزنان خود تیمش را برای این مصاف حساس آماده کند. گاسپرینی با اشاره به حساسیت این دیدار می‌گوید: «بدون‌شک این یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین دیدارهای ما در این فصل خواهد بود. در لیگ رکوردهای خوبی به‌جا گذاشتیم و درتلاشیم تا رتبه دوم را کسب کنیم، اما همه هدف ما در آنجا این است که بازیکنان در بهترین شرایط قرار گیرند و پیشرفت کنند تا در لیگ قهرمانان بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم و حتی به مراحل بالاتر برویم.»
هدف‌های آتالانتا در این فصل بلند پروازانه‌تر از قبل شده است. آنها فصل گذشته با قرار گرفتن در رتبه سوم، بهترین رده تاریخ باشگاه در سری A را به‌دست آوردند و حالا به‌دنبال بهتر کردن آن و کسب عنوان نایب‌قهرمانی لیگ هستند و برای رسیدن به این هدف باید درمصاف حساس هفته پایانی برابر اینتر رده دومی به برتری برسند.

لطفا عضو پیج اینستاگرام ما شوید

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *