نگاهی به عملکرد ۱۱ پدیده زیر ۲۰ سال فوتبال جهان/ فوق ستاره می شود

سایت بدون – در فوتبال اروپا پدیده‌ها و استعدادهای جوان خیلی زود شناسایی و معرفی می‌شوند و معمولا ستاره‌های آینده‌دار از ۱۶ یا ۱۷ سالگی بازی در لیگ‌های معتبر را آغاز می‌کنند. به همین دلیل با عبور از ۲۰ سالگی دیگر از آنها به‌عنوان پدیده نام برده نمی‌شود. در سال‌های اخیر نفراتی چون کیلیان امباپه، ارلینگ هالند، جیدون سانچو، وینیسیوس و ژوائو فلیکس به‌عنوان جوانان آینده‌دار فوتبال اروپا معرفی می‌شدند اما حالا شاید با عبور از مرز ۲۰ سالگی باید به‌دنبال نفرات جدیدی برای این عنوان باشیم. در ادامه به بررسی ۱۱ ستاره آینده‌دار فوتبال جهان می‌پردازیم.

آلفونسو دیویس (۱۹ ساله، بایرن‌مونیخ)

جوانی که در یک کمپ پناهندگان در لیبریا متولد شد و توانست با اثبات توانایی‌های خود به قهرمانی در اروپا نیز برسد. داستان زندگی او می‌تواند اقتباسی عالی برای یک فیلم سینمایی باشد. دیویس راهی آلمان شد تا خیلی زود نامش را به‌عنوان یکی از بهترین مدافعان چپ دنیا مطرح کند. او در فصل گذشته ۴۳ بار پیراهن بایرن را به تن کرد و توانست به‌همراه این تیم تمامی عناوین ممکن را فتح کند. او همچنین با سرعت ۵/۳۶ کیلومتر بر ساعت رکورد سریع‌ترین بازیکن بودنس‌لیگا را شکست و یکی از پدیده‌های نوظهور فصل گذشته بود.

سرجینو دست (۱۹ ساله، بارسلونا)

یکی دیگر از استعدادهای آمریکای شمالی که درخششی عالی در فصل قبل داشت و یک مدافع راست کم‌اشتباه در آژاکس بود. تنها با ۳۹ بازی در تیم بازیکن‌ساز آژاکس توانست توانایی‌هایش را به اثبات برساند و در تابستان راهی بارسلونا شد تا در یکی از بهترین تیم‌های دنیا بازی کند. این ملی‌پوش آمریکایی متولد هلند، بسیار باتکنیک است و در کارهای تهاجمی نیز مشارکت بسیار زیادی دارد که نقطه‌قوت بازی او به حساب می‌آید. دست پیش از شروع بازی‌های ملی موفق شد نخستین بازی‌اش با پیراهن بارسا را انجام دهد.

رودریگو (۱۹ ساله، رئال‌مادرید)

رئال به اندازه وینیسیوس برای او هزینه نکرد اما در نخستین سال حضورش در فوتبال اروپا فراتر از انتظار ظاهر شد. رودریگو توانست ۲۹ بازی برای رئال‌مادرید انجام دهد و حتی به تیم ملی برزیل هم دعوت شد و برای سلسائو به میدان رفت. در فصل جدید هنوز برنامه زیدان برای او مشخص نیست و باید دید آیا این مربی فرانسوی روی این ستاره جوان حساب کرده است یا نه. رودریگو در نخستین بازی رئال فیکس بود اما در دو مسابقه بعدی تنها نیمکت‌نشین بود و در هفته چهارم هم فقط ۲۰ دقیقه فرصت بازی پیدا کرد.

تاکه‌فوسا کوبو (۱۹ ساله، قرضی از رئال‌مادرید به ویارئال)

جواهر دیگری که رئال‌مادرید در اختیار دارد. او در لاماسیا (آکادمی بارسا) رشد کرد و یک ژاپنی با استعدادی فوق‌العاده است. او فصل قبل در مایورکا بازی می‌کرد و با حضورش در زمین نشان داد که می‌تواند در سطح بالایی بازی کند. رئال این فصل فوکو را به ویارئال قرض داد تا شانس بیشتری برای حضور در زمین داشته باشد. البته اونای امری فعلا فرصت زیادی به هافبک ژاپنی تیمش نداده است اما شکی نیست که به‌زودی جایگاه ثابتی در ترکیب زیردریایی زرد و حتی رئال‌مادرید پیدا خواهد کرد.

میسون گرینوود (۱۹ ساله، منچستریونایتد)

تازه‌ترین محصول آکادمی منچستریونایتد که توانست به ترکیب اصلی قرمزها برسد و عملکردی عالی در این مدت داشته است. شاید بدون ۱۹ گلی که او فصل پیش برای شیاطین سرخ به ثمر رساند، بازگشت آنها به لیگ قهرمانان کمی سخت می‌شد. حالا گرینوود به تیم ملی انگلیس هم دعوت شده و ماه پیش نخستین بازی‌اش را برای سه شیرها انجام داد. البته یک اشتباه اخلاقی در حاشیه آن مسابقه برایش دردسرساز شد و او باید به‌دنبال کسب تجربه دوری از حواشی باشد.

اریک گارسیا (۱۹ ساله، منچسترسیتی)

مدافع میانی جوان سیتی که بارسا برای جانشینی جرارد پیکه مدنظر دارد و حتی در تابستان برای خرید او تلاش‌هایی انجام داد. آبی و اناری‌ها درنهایت بر سر رقم قرارداد با تیم انگلیسی به توافق نرسیدند اما قطعا در پنجره‌های بعدی نقل‌وانتقالات دوباره به سراغ خرید او خواهند رفت. گارسیا در ۱۶ سالگی راهی سیتی شد تا تجربیات جدیدی بیاموزد. او زیرنظر پپ گواردیولا پیشرفت بسیار خوبی داشت. ۱۹ بازی برای سیتی و همچنین دو بازی برای تیم ملی اسپانیا دستاوردی بزرگ برای این مدافع ۱۹ ساله است. نقطه‌قوت این مدافع جوان نه فیزیک بدنی مناسب، بلکه هوش بالا و قدرت انتقال توپ و بازی‌سازی مناسب از قلب خط دفاع است که به عقیده بسیاری آینده خط دفاعی ماتادورها خواهد بود.

بوکایو ساکا (۱۹ ساله، آرسنال)

او از ۸ سالگی در آکادمی آرسنال رشد کرد و یکی از بازیکنانی است که میکل آرتتا به درخشش او در این فصل امیدوار است. ساکا در پست‌های مختلفی ازجمله مدافع چپ، مدافع کناری در سیستم دفاع سه‌نفره و همچنین وینگر بازی کرده و در تمامی آنها موفق بوده است. او از پدر و مادری نیجریه‌ای و در لندن متولد شد و به‌تازگی نخستین بازی ملی‌اش را نیز برای انگلیس انجام داد. او بازیکنی سرعتی و باتکنیک است که الگویش کریس رونالدو است.

جیووانی رینا (۱۸ ساله، دورتموند)

پسر بااستعداد یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال آمریکا، کلودیو رینا که خیلی زود و با شروع فصل جدید فوتبال آلمان توانایی‌هایش را به رخ کشید. همین هفته گذشته او توانست در جریان برتری ۴ بر صفر تیمش برابر فرایبور سه پاس گل داده و ستاره تیمش لقب بگیرد. با این شروع عالی او به‌خوبی می‌تواند جای خالی هموطنش، کریستین پولسیچ را که فصل گذشته از جمع زردها جدا شد، پر کرده و به بازیکنی تاثیرگذار برای دورتموند بدل شود.

ادواردو کاماوینگا (۱۷ ساله، رن)

بازیکنی که تمام مشخصات لازم برای تبدیل شدن به یک فوق‌ستاره را دارد و یکی از بهترین استعدادهای کنونی فوتبال فرانسه محسوب می‌شود. قدرت بدنی بالا، توانایی رهبری و بازی‌سازی در میانه میدان از او استعدادی ارزشمند ساخته که بسیاری از تیم‌های بزرگ اروپایی به‌دنبال خرید او هستند. ماه گذشته میلادی او به جوان‌ترین بازیکن تیم ملی فرانسه از سال ۱۹۴۵ تبدیل شد و نوید ظهور نسل جدیدی را در فوتبال این کشور می‌دهد. رئال‌مادرید اصلی‌ترین مشتری کاماوینگاست اما باید دید او درنهایت چه تیمی را برای ادامه فوتبالش انتخاب خواهد کرد.

آنسو فاتی (۱۷ ساله، بارسلونا)

پسربچه‌ای که خیلی زود فوتبال دنیا را تحت‌تاثیر عملکرد خود قرار داد. درحالی‌که هنوز به سن قانونی نرسیده، یکی از بازیکنان اصلی بارسا و تیم ملی اسپانیاست و با این روند در آینده‌ای نزدیک به یکی از ستاره‌های بزرگ فوتبال تبدیل خواهد شد. او همچنین جوان‌ترین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان، بارسلونا و تیم ملی اسپانیاست و رکوردهای دیگری را نیز در این سن جابه‌جا کرده است. فاتی جای پیشرفت زیادی دارد و با بازی در کنار لیونل مسی، مطمئنا الگوی بسیار خوبی برای پیشرفت و فراگرفتن نکات کلیدی فوتبال دارد.

جود بلینگهام (۱۷ ساله، دورتموند)

یکی دیگر از استعدادهای انگلیسی که تصمیم گرفت همانند سانچو، دورتموند را برای پیشرفت فوتبالش انتخاب کند. تنها ۱۶ سال و ۳۸ روز سن داشت که برای نخستین‌بار پیراهن بیرمنگام را به تن کرد و به جوان‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل شد. یک هفته بعد او برای تیمش گل هم زد تا استعدادیاب‌های دورتموند به دقت عملکرد بلینگهام را زیرنظر بگیرند. این تیم آلمانی برای خرید او ۲۳ میلیون یورو پرداخت و در ۵ بازی برای این تیم یک گل به ثمر رسانده است و با استعداد زیادی که دارد می‌تواند با مبلغی بسیار بالاتر راهی تیم بزرگ‌تری شود.

نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *