گروگان‌گیران ۱۲۰ میلیارد تومانی پای میز محاکمه

سایت بدون – اعضای یک باند که با نقشه گانگستری، رئیس یک بانک را دزدیده و درخواست بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان کرده بودند به‌زودی به‌صورت ویژه در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شوند.
خبر آدم‌ربایی و سرقت از بانک یک سال و نیم قبل به مأموران پلیس داده شد. فردی که از بانک گزارش سرقت را به مأموران داد گفت سارقان رئیس بانک را هم گروگان گرفته‌اند و درخواست مبلغ بسیار بالایی پول دارند، به‌‌محض اینکه مأموران و مدیران ارشد بانک در دفتر مرکزی در جریان قرار گرفتند، عملیات برای رهایی رئیس بانک آغاز شد. ساعاتی بعد وقتی که اشراف اطلاعاتی مأموران پلیس و مأموران امنیتی روی گروگان‌گیران کامل شد، تیم رهایی گروگان و کارآگاهانی که این تیم را هدایت می‌کردند، به مدیران ارشد بانک گفتند برای به‌دام‌انداختن گروگان‌گیران ۱۲۲ میلیارد تومانی را که آدم‌ربایان درخواست کرده‌اند به یک حساب به شکل صوری واریز کنند؛ این در حالی بود که مدیران ارشد بانک و کارآگاهان طوری انتقال پول را برنامه‌ریزی کردند که امکان بازگشت آن بعد از اینکه گروگان آزاد شد، وجود داشته باشد، ضمن اینکه مأموران امنیتی نیز در این مدت موفق شده بودند محل نگهداری گروگان را شناسایی کنند و به‌طور‌کامل وضعیت را در کنترل بگیرند؛ اما آنها طوری عملیات را طراحی کردند تا کمترین ریسک برای جان رئیس شعبه گروگان‌گرفته‌شده ایجاد شود.  به این ترتیب بعد از اینکه سارقان تصور کردند پول به حسابشان واریز شده است، رئیس بانک آزاد شد و دقایقی بعد مأموران گروگان‌گیران را نیز بازداشت کردند. بررسی‌های اولیه مأموران نشان داد اعضای این باند پنج نفری از مدت‌ها قبل شعبه بانک را تحت نظر گرفته بودند و می‌دانستند رئیس شعبه چه زمانی از خانه خارج می‌شود و چه مبلغ پول در شعبه قرار دارد. بازجویی از شاهدان عینی و کارمندان بانک این اطلاعات را کامل کرد. یکی از کارمندان بانک به مأموران گفت: ما در حال کار بودیم که چند مرد مسلح وارد شدند. آنها با تهدید ۴۰ میلیون تومان پول نقد را که در بانک بود گرفتند و بعد هم گفتند رئیس شعبه را گروگان گرفته‌اند و درخواست ۱۲۲ میلیارد تومان پول کردند تا او را آزاد کنند. آنها خودشان اجازه دادند که ما موضوع را به مدیران ارشد گزارش کنیم. آنها بسیار خشن برخورد می‌کردند و تهدید کردند که اگر همکاری نکنیم رئیس شعبه را می‌کشند.
با توجه به این اطلاعات این سؤال برای مأموران پیش آمد که گروگان‌گیران چطور رئیس بانک را شناسایی کرده بودند. رئیس بانک به مأموران گفت: نمی‌دانم چطور من را شناسایی کردند، صبح زود و طبق معمول از خانه بیرون آمدم تا سر کار بروم. سوار ماشین بودم که یک ماشین گشت نیروی انتظامی با مأموری که لباس نیروی انتظامی به تن داشت، من را متوقف کرد و گفت حکم جلب دارد و باید من را بازداشت کند، وقتی من را سوار ماشین کردند، متوجه شدم دروغ گفته‌اند و آنها مأمور قلابی هستند؛ به من گفتند با شعبه تماس بگیرم و بگویم هرچه پول نقد است بدهند و بعد هم بگویم برای آزادی‌ام ۱۲۲ میلیارد تومان پول می‌خواهند؛ آنها شماره حسابی اعلام کردند که پول به آن حساب واریز شود. بعد هم به بانک رفتند و حرف‌هایشان را عملی کردند.
جورچین این گروگان‌گیری با بازجویی از متهمان تکمیل شد؛ بررسی‌ها نشان داد متهمان همگی سابقه‌دارانی هستند که دوران محکومیتشان را در زندان می‌گذراندند. آنها بعد از تشکیل باند در زندان با هم مرخصی گرفتند و برای اجرای نقشه بیرون آمدند، همچنین مشخص شد رئیس باند به نام بیژن، کارمند اخراجی همان بانک است که سال ۸۲ به‌خاطر سرقت از حساب مشتریان توسط مأموران امنیتی شناسایی و بازداشت شده بود. او در آن زمان هشت میلیارد تومان با همکاری زنی به نام رکسانا سرقت کرده بود که به رد مال و ۱۸ سال حبس محکوم شد. همچنین متهم در سال ۹۲ یک بار مرخصی گرفته و بیرون آمده بود که باز هم سرقتی از بانک انجام داده و دوباره به شش سال حبس محکوم شده بود؛ اما این‌بار و بعد از گذشت شش سال یک بار دیگر نقشه گروگان‌گیری را طراحی کرده و با سایر اعضای باند که به‌جز یک نفر همگی تحصیل‌کرده بودند، نقشه گروگان‌گیری را اجرا کرده بود.  چهار متهم در اعترافاتشان به مأموران گفتند: بیژن به ما گفت رئیس یک شعبه را می‌شناسد که در اندیشه شهریار کار می‌کند و محل زندگی‌اش را به ما معرفی کرد؛ او گفت زمانی که در بانک کار می‌کرد با این فرد همکار بود و چون مدیر موفقی است، بانک حاضر است به‌خاطر او هزینه کند و می‌توانیم از بانک بخواهیم پول را به حساب فردی که خارج از کشور است واریز کند و دیگر دستشان به ما نمی‌رسد. او حتی مشخصات بانک را داد و گفت ساختمان بانک چه شلکی است، ما هم بعد از بیرون‌آمدن از زندان همه‌چیز را بررسی کرده و نقشه را عملی کردیم. با تکمیل تحقیقات برای هر پنج متهم پرونده کیفرخواست سرقت مسلحانه از بانک، آدم‌ربایی و جعل عنوان مأمور نیروی انتظامی صادر شد، ضمن اینکه بانک نیز شکایت جداگانه‌ای درباره کارمند سابقش که این نقشه را طراحی کرده است، مطرح کرد. پرونده با کیفرخواست از دادسرای شهریار به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و به‌زودی متهمان پای میز محاکمه می‌روند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *