گزارش موسسه آکسفام منتشر شد/ثروت ۲۶ نفر در جهان بیشتر از کل ثروت ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر است

سایت بدون – در حالی که میلیاردر‌های جهان روزانه ٢,۵‌میلیارد دلار بر ثروتشان افزوده می‌شود، نیمه جمعیت فقیر جهان هر روز از ثروتشان کم می‌شود.
بر اساس گزارشی که موسسه آکسفام منتشر کرده، میلیاردرهای جهان که اکنون تعدادشان به ٢٢٠٨ نفر رسیده، بیش از هر زمان دیگری ثروتمند شده‌اند. درحالی‌که بحران اقتصادی در یک دهه گذشته جهان را دربرگرفته، تعداد میلیاردرهای جهان تقریبا دوبرابر شده است.
مطالعات سالانه‌ای که نتیجه آن گزارش ١٠۶ صفحه‌ای بوده، حاکی از شکاف بیشتر و رو به رشد میان فقرا و ثروتمندان است.
مجموع ثروت ٢۶ فردی که بیشترین ثروت را در جهان دارند، ‌سال گذشته ١,۴ تریلیون دلار (معادل ١.۴‌هزار‌میلیارد دلار) بوده و این مقدار، برابر است با کل ثروت ٣‌میلیارد و ٨٠٠‌میلیون نفری که نیمه پایینی هرم جامعه را تشکیل می‌دهند. براساس لیست میلیاردرهایی که  فوربس منتشر و آکسفام هم از این اطلاعات استفاده کرده، اکثر این فوق‌ثروتمندان (mega-wealthy) آمریکایی هستند. نام جف بزوس موسس شرکت آمازون، بیل گیتس مدیرعامل ماکروسافت، مارک زاکربرگ موسس فیس‌بوک و چندی دیگر در این لیست دیده می‌شود.
موسسه آکسفام پیشنهاد داده است تا کشورها نرخ مالیات را به‌صورتی عادلانه‌تر تعیین کنند و مالیات را با افزایش ثروت شخصی افزایش دهند. این موسسه همچنین از این ایده دفاع کرده که کشورهای جهان خدمات بهداشتی و آموزش‌وپرورش رایگان و سایر خدمات اجتماعی مجانی را ارایه دهند و از این امر اطمینان حاصل کنند که زنان و دختران نیز مشمول این خدمات شوند. آکسفام همچنین پیشنهاد داده سرمایه‌گذاری روی خدمات عمومی – ازجمله آب، برق و مراقبت از کودکان- صورت پذیرد، تا زنان زمان بیشتری برای کار داشته باشند.
سیستم‌های مالیاتی زیر علامت سوال
گزارش اخیر آکسفام از موقعیت‌های سیاسی جدیدی که از سوی دموکرات‌های تازه به قدرت رسیده در آمریکا ایجاد شده، صحبت کرده است. دموکرات‌هایی که از اصلاحات مشابهی حمایت می‌کنند.
پاول ابراین، معاون سیاسی آکسفام در آمریکا می‌گوید: «قرار است صحبت‌های عمومی گسترده‌تر و فزاینده‌ای در آمریکا و جهان در مورد سیستم مالیاتی منصفانه و موثر آغاز شود که بسیار متفاوت از سیستم کنونی خواهد بود.»
الکساندریا کورتز، نماینده دموکرات جدید نیویورک پیشنهادی را مبنی‌بر پرداخت مالیاتی معادل ٧٠‌درصد برای ثروتمندان داده تا از طریق این مالیات بتوانند در زمینه تغییرات آب‌وهوایی سرمایه‌گذاری کنند. خانم کورتز نام این پیشنهادش را «معامله جدید سبز» گذاشته است.
افراد دیگری ازجمله برنی سندرز، نماینده سنا از ایالت ورمونت نیز پیشنهاد داده تا این مالیات در سیستم بهداشتی و بیمه‌کردن همه آمریکایی‌ها مصرف شود.
با این حال، اینها مسائلی نیستند که منحصر به آمریکا باشند، اینها موضوعاتی جهانی هستند.
آکسفام اعلام کرده است: «در بسیاری از کشورها، آموزش‌وپرورش و استفاده از خدمات بهداشتی باکیفیت، منحصر به افراد ثروتمند است. هر روزه ١٠‌هزار نفر به خاطر عدم‌دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب، جان خود را در سراسر جهان از دست می‌دهند.» این آمار به طرز ناامیدکننده‌ای در مورد زنان خیلی بیشتر است.
این موسسه گفته است: «به محض آن‌که خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه‌های مدرسه را پرداخت کنند، دخترانشان را از مدارس بیرون می‌آورند، همچنین زنان زیادی به علت نداشتن بیمه درمانی و مراقبت از خانواده و بستگان مریضشان مجبورند ساعت‌های زیادی را بدون دستمزد کار کنند، تا روزهای نبودنشان جبران شود. آکسفام تخمین زده است اگر «همه زنانی که مجبورند بدون گرفتن دستمزد کار کنند را در سراسر جهان در یک شرکت جمع کنیم، سود سالیانه این شرکت افزون بر ١٠تریلیون دلار (١٠‌هزار‌میلیارد دلار) خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *