گلایه های دوایت یورک ستاره سابقه منچستر یونایتد/ به ما سیاهپوستان تیم نمی‌دهند

سایت بدون – دوایت یورک گفته که کار به عنوان یک مربی سیاهپوست چقدر دشوار است، حتی با آنکه سرالکس فرگوسن، مربی اسطوره‌ای منچستر یونایتد او را توصیه کرده است. این مهاجم که سابقه بازی در یونایتد و استون ویلا را دارد، به این اشاره کرده که تنوع نژادی در عرصه مربیگری چقدر کم است و او با وجود اینکه فرگوسن مربی‌اش بوده، حتی به مصاحبه کاری هم دعوت نمی‌شود.
این روزها و با کشته شدن جرج فلوید، بحث تبعیض نژادی به ویژه درباره سیاهپوستان، در سراسر دنیا داغ شده و دوایت یورک هم از این فرصت استفاده کرده و به تبعیض در مورد سیاهپوستان در مربیگری فوتبال پرداخته است.
او در مصاحبه‌ای گفته است که فرگوسن رفتاری فوق‌العاده با او داشته است اما زمانی که برای یک شغل در ویلا پارک درخواست داد، با آنکه فرگوسن او را توصیه کرده بود، باز هم به مصاحبه دعوت نشد و به او گفته شد که تجربه کافی برای این کار را ندارد.
یورک گفت: «فرگوسن با من بسیار عالی رفتار کرده و مانند پدرم بوده است. من این را همیشه گفته‌ام و تا امروز هم اوضاع همین بوده است.
 این حقیقت دارد؛ زمانی که برای شغل در استون ویلا اقدام کردم، به دفترش رفتم و به او گفتم که چه کاری می‌خواهم انجام دهم. او از تجربیاتش به من گفت، به من گفت که چه کار باید انجام دهم و من هم از توصیه‌هایش استفاده کردم. او سپس تلفن را برداشت و به استون ویلا زنگ زد و گفت که من را پیشنهاد می‌کند.
او همیشه به من گفته که اگر چیزی نیاز داشته باشم و توصیه‌ای برای مربیگری لازم داشته باشم، می‌توانم به سراغش بروم و او من را به دیگران توصیه خواهد کرد. حتی تا همین امروز اما با کمک او هم نمی‌توانم به مصاحبه بروم. هنوز هیچ جا من را برای مصاحبه دعوت نکرده است. اوضاع امروز ما این‌طور است.
شما دیده‌اید که بازیکنان سفیدپوست با تجربه بسیار اندک در مربیگری، مستقیم مربی تیم‌ها می‌شوند اما شما در لیگ برتر مربی سیاهپوستی نمی‌بینید. من حتی پا را فراتر از این هم می‌گذارم و می‌گویم در کادر فنی تیم‌ها هم فرد سیاهپوستی نمی‌بینید. اینجا این مشکلی جدی است اما من در این راه با تمام وجود مبارزه خواهم کرد. من هنوز خیلی امیدوارم.»
لیگ فوتبال انگلیس قانونی به نام «قانون رونی» را اعمال کرده است. «قانون رونی» از راگبی آمده و طبق آن، برای پست سرمربیگری یا هر پست ارشد دیگری در فوتبال، باید دست کم از یک نفر از اقلیت‌های نژادی (سیاهپوستان، آسیایی‌ها و دیگر اقلیت‌ها) برای مصاحبه دعوت شود.
اما یورک می‌گوید که این قانون هیچ تأثیری در اوضاع نگذاشته است: «اینکه به کل مسخره است. این قانون اصلاً پیاده‌ نشده است. اگر مسابقات راگبی آمریکا را بررسی کنید می‌بینید که قوانین جدیدی گذاشته‌اند که اگر مربی تیم سیاهپوست باشد، جایگاه تیم بالاتر می‌رود و از این چیزها.
اما قانون رونی سال‌هاست که اعمال نمی‌شود.
من سول کمپل را از نزدیک می‌شناسم. با او حرف زدم. او به گریمزبی رفت و با تمام وجود تلاش کرد که شغلی به دست بیاورد اما نشد!
او به مکلسفیلد رفت و حالا با آن سطح تجربه بازی‌ای که دارد، مربی ساوث‌اند است. زمانی که بازیکنان دیگر را می‌بینید، حالا اسمشان را نمی‌آورم اما دیگران را می‌بینید که چقدر سریع به مربیگری تیم‌های بزرگ رسیده‌اند.
من دو بار برای گرفتن شغل در استون ویلا اقدام کردم و یک پاسخ از طرف مدیر ارشد اجرایی باشگاه دریافت کردم. او به من گفت: ما نیاز به تجربه داریم. خب اگر به من فرصت داده نشود، تجربه‌ را کجا کسب کنم؟»

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *