گل های آپارتمانی/آرالیای دروغین؛آن دندانه های جذاب و دلربا

سایت بدون – دروغین پشت نام این گل فحش نیست ، بلکه فقط برای این است که بگویند با آرالیا فرق دارد و با این که شبیه آن است ، آرالیا نیست ، آرالیای دروغین است.

آرالیا دروغی یا دروغین (FALSE ARALIA) که به آن آرالیای عنکبوتی یا نخاله آرالیا هم می گویندیکی از گیاهان آپارتمانی منحصربه فرد، زیبا  و همچینین راحتی در نگهداری که برگ های اون بهش جذابیت بسیار زیبا داده آرالیا دروغی است این گیاه مناسب گلخانه ، آپارتمان و منازل مسکونی مخصوصا هالهای بزرگ و دفاتر کاری است.

آرالیا دروغین گروهی از گیاهان مربوط به خانواده شفلرا می باشند . این گیاهان متعلق به منطقه اقیانوس آرام جنوبی هستند و در شرایط مطلوب تا ۶ متر رشد خواهند کرد .این گیاه اصالتا متعلق به اسکاتلند است، می‌تواند در زیستگاه طبیعی خود تا حدود ۱۵ متر هم رشد کند. البته خیالتان راحت باشد. چون آرالیای دروغین در آپارتمان ها و به طور کلی دور از زیستگاه اصلی خود، نمی‌تواند خیلی رشد کند و مشکلی برای شما از نظر ارتفاع ایجاد نخواهد کرد.رشد این گیاه در شرایط ایده آل و در بزرگترین حالت به ۲/۵ متر میرسد که شکل کلی گیاه دچار تغییر شده و برگهای زیرین گیاه شروع به ریزش می کند، و برگهای آن از لحاظ اندازه به طول ۳۰ و عرض ۸ سانتی متر خواهد رسید.

شاخسار گیاه بسیار جذاب و دلرباست و بافتی خاص دارد. برگ‌ها دندانه دارند و به حالت نواری و باریک هستند.برگ گیاهان جوان بافت بیشتری دارد در حالی که گیاهان مسن‌تر برگ‌های لب دار تری دارند.برگها در ابتدا به رنگ قرمز مسی ولی به تدریج برگها به رنگ سبزه تیره تبدیل می شوند.گیاه آرالیای دروغین به نگهداری زیادی احتیاج ندارد و در عین حال ظرافت و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد، به همین دلیل این گیاه انتخاب بسیار مناسبی برای منزل و ادارات است.

این گیاه را در نزدیکی پنجره آفتابی قرار دهید که در آن نور متوسطی دریافت کند ، اما هرگز اشعه خورشید مستقیماً روی گیاه نیافتد. آفتاب مستقیم می تواند باعث قهوه ای شدن نوک و لبه های برگ شود.

آرالیای دروغین انشعابات زیادی پیدا می‌کند و بیشتر به وسیله‌ی کشت بذر تکثیر می‌گردد. برگ‌های جوان و بالغ شکل و رنگ متفاوتی در مقایسه با هم دارند و از این نظر جالب توجه هستند.گیاه آرالیای دروغین کمی برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است.

شرایط نگهداری و نیازهای آرالیا دروغی

به صورت خلاصه بیاد گفت که این گیاه به محیطی روشن با نور غیر مستقیم و همچنین دمای متوسط و آبیاری مدام نیاز دارد.ولی خاک باتلاقی را به هیچ وجه دوست ندارد با این مقدمه بریم سراغ نیازها و شرایط نگهدای این گیاه زیبا.

نور مناسب

آزالیا دروغین نور زیاد و غیر مستقیم را دوست دارد و رشد رشد گیاه و همچنین رنگ برگهای آن به میزان نوری که دریافت میکند بستگی دارد پس سعی کنید نیاز نوری گیاه را فراهم کنید تا دچار مشکل در نگهداری نشوید. کسانی که این گیاه را در گلخانه نگهداری میکنند باید بدانند که در تابستان و بهار به نور نسبتا ملایم و در هنگام پائیز و زمستان به نور زیادتری این گیاه نیاز دارد.

دما

این گیاه به دمای معمولی اتاق و کمی بیشتر برای رشد نیاز دارد پس سعی کنید گیاه را در اتاقی با دمای پایین ۲۰ درجه قرار ندهید.

رطوبت مورد نیاز

همانوطر که در ابتدای مطلب هم گفتیم این گیاه به رطوب برای رشد و رسیدن به شرایط مطلوب نیاز دارد پس از غبار پاشی دو روز یکبار غافل نشوید و سعی کنید این غبارپاشی با استفاده از آب های بدون املاح باشد که باعث مشکلات برگی برای گیاه شما نشود. البته علاوه بر غبار پاشی میتوانید از روش سنگریزه در زیر گلدان هم برای تامین رطوبت استفاده کنید به این شکل که زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود.

– خاک

خاکی با پایه پیت برای کاشت این گیاه مناسب است، اما حتما دقت کنید که دانه‌های پیت درشت باشند تا زهکشی خوبی در خاک به وجود آید. آرالیای دروغین خاک‌های اسفنج مانند را دوست ندارد.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد یک یا ۲ بار با کود‌های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. به هیچ وجه در فصل زمستان گیاه را کود دهی نکنید. نیاز تغذیه‌ای آرالیای دروغین خیلی زیاد نیست. زرد شدن برگ‌ها ممکن است در اثر کمبود منیزیم به وقوع پیوندد. پس در صورت مشاهده این حالت به گیاه کود‌های منیزیمی بدهید.

تکثیر

آرالیای دروغین به وسیله بذر، قلمه ساقه و قلمه برگ تکثیر می‌شود. پس دستتان در انتخاب نوع تکثیر گیاه باز است.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن‌ها مشاهده می‌کنید. برای نتیجه بهتر بهتر است چند قلمه را در یک گلدان بکارید. پرورش دهندگان حرفه‌ای، برای اینکه گیاه در نهایت پرپشت‌تر به نظر برسد، این کار را انجام می‌دهند.

تعویض گلدان

آرالیای دروغین سرعت رشد زیادی ندارد و به تغذیه زیادی هم نیاز ندارد، پس به احتمال زیاد گیاه یک سال درمیان نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کند. این گیاه در حالت بلوغ کامل خود به ارتفاعی در حدود ۱۵۰ سانتی متر می‌رسد، اما گیاهانی که در درون خانه نگهداری می‌شوند به ندرت به این اندازه می‌رسند. بهترین زمان برای عوض کردن گلدان گیاه زمانی است که خاک گلدان تجزیه شده باشد و حالتی اسفنجی گرفته باشد. در این هنگام بدون اینکه گیاه را تقسیم بوته کنید (چرا که این کار به ریشه‌ها آسیب زیادی وارد می‌کند) گیاه را به گلدانی یک سایز بزرگ‌تر و با خاک تازه منتقل کنید.

مشکلات و عوارض گیاه آرالیا دروغین:

ساقه ها دراز و منحرف و گیاه خیلی بزرگ شده است:

اگر زمستان است و هوا خیلی گرم،گیاه را به محل سردتری منتقل نموده و شاخه ها را هرس کنید.

مشکلات و عوارض گیاه آرالیا دروغین

برگها رنگ پریده هستند:

نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری منتقل نموده و مواظب اشعه ی مستقیم خورشید باشید.

لکه های قهوه روی برگ مشاهده میشود:

نور آفتاب خیلی شدید است.گلدان ها را بع محل تاریکتری و با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

زخم های قهوه ای روی برگها مشاهده می گردد:

عامل آن وجود دود و گاز آشپزخانه در محیط است.گلدان ها را به محیطی با هوای مملو از اکسیژن منتقل نمایید.

سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت،برگ ها رنگ خود را از دست داده و در نهایت سقوط میکنند:

کنه ریز قرمز عامل آن است،هر هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید،تامین رطوبت در کاهش آفت نیز موثر است.

حشراتی در اطراف گلها در پروازند:

هر دو هفته یکبار با سم حشره کش سمپاشی نمایید تا حشرات از بین بروند.

برگ های جدید خیلی ریز هستند:

خاک گیاه از عناصر غذایی در کمبود است،آن را طبق دستور هر دو هفته یکبار تغذیه ی مصنوعی نمایید.

زخم های سفید پنبه مانند روی برگ ها و قاعده ی آنها مشاهده میشود:

حشره ی آفت عامل آن است،با سم حشره کش نفوذی هر هفته برگها را سمپاشی کنید تا علائم از بین برود،با پنبه آغشته به محلول سم نیز میتوانید لکه ها را خیس کنید.

قاعده ی ساقه پوسیده است:

هوا خیلی سرد و مرطوب است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.سپس آبیاری کنید.

برگ ها میریزند:

گیاه خیلی تشنه است و هوا خیلی خشک،گلدان ها را به مدت ده دقیقه در درون تشت یا سطل پر از آب وارد کنید و سپس خارج کنید،آبیاری را تنظیم نمایید.

تکثیر آرالیای دروغین

برای تکثیر آرالیای دروغی میتوان از دو رشو قلمه و بذر استفاده کرد که در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم.

برای تکثیر آرالیای دروغی به روش قلمه :

در این روش میتوان هم از قلمه برگ و هم از قلمه ساقه استفاده نمود که برای قلمه ساقه در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن‌ها مشاهده می‌کنید. برای نتیجه بهتر بهتر است چند قلمه را در یک گلدان بکارید.

برای قلمه برگ باید برگ های جوان را بریا این کار انتخاب کرد و سپس آنها را در خاک ماسه ای قرار دیهدی تا ریشه دار شوند و سپس آنها را به خاک سبک منتقل کنید ولی بهترین روش قلمه ساقه است.

هرس

آرالیا دروغین به هرس نیاز نداشته ولی می توانید در صورت نیاز جوانه های انتهایی را پنسمان نموده و یا گیاه را کاملا هرس نمایید تا فرم دلخواه شما را پیدا کند.

در همین باره می توانید بخوانید

گل های آپارتمانی/پدیلانتوس؛یک زیگزاگ سبز رنگ

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *