گوگل چقدر درباره شما می‌داند و چطور می‌توانید حریم شخصی‌تان را حفظ کنید؟/سندسوزی!

سایت بدون – چه از آیفون استفاده کنید چه از گوشی‌های اندرویدی، نرم‌های متعدد گوگل، بخش بزرگی از کارهای روزمره شما را انجام می‌دهند. درنتیجه، گوگل درباره تمام ابعاد زندگی ما از علایق شخصی، مکان‌های پرتردد، الگوهای رفت و آمد، برندهای مورد علاقه، شبکه مخاطبان و دیگر فعالیت‌های ما در فضای مجازی اطلاعات بیش‌ از اندازه‌ای دارد. این اطلاعات بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنید وسعت دارند، اما خوشبختانه می‌توانید زمانی را که آنها در اختیار گوگل می‌مانند تا به‌عنوان بزرگ‌داده به شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین فروخته شوند، کنترل کنید. از حدود یک‌ماه پیش گوگل اعلام کرده اطلاعات کاربران را پس از ۱۸ ماه پاک خواهد کرد و این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که قصد دارند تازه یک‌حساب کاربری در گوگل بسازند. اما برای ۵/۲ میلیارد نفری که همین الان هم از اندروید استفاده می‌کنند، داستان کمی متفاوت است، چون اگر به گوگل اعلام نکنید می‌خواهید اطلاعات‌تان پاک شود، تا ابد نزد آنها باقی خواهد ماند. خوشبختانه دسترسی به اطلاعات شخصی شما نزد گوگل خیلی کار سختی نیست و می‌توانید به‌سادگی قسمتی یا تمام آن را پاک کنید.

نویسنده : خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری  

اطلاعات شخصی یا عمومی؟
به ‌احتمال زیاد گوگل می‌داند اسم شما چیست، چه ‌شکلی هستید، کی به‌ دنیا آمدید، زن هستید یا مرد و از کدام ن‌شان‌های ایمیل یا حساب‌های کاربری با چه گذرواژه‌ای استفاده می‌کنید و شماره تلفن‌تان چند است. برخی از این اطلاعات فردی به‌عنوان عمومی طبقه‌بندی می‌شود و برای این‌که بدانید گوگل چه اطلاعاتی از شما را با دنیا به ‌اشتراک گذاشته، کافی است به حساب کاربری گوگل خود در هر مرورگری سر بزنید.
پس از ورود به حساب کاربری وارد بخش اطلاعات فردی یا Personal Info شوید و آنچه را گوگل از شما می‌داند، ببینید. اینجا می‌توانید به‌سادگی تصویر پروفایل، تاریخ تولد، نام، جنسیت، گذرواژه و دیگر مشخصات حساب کاربری‌تان را عوض کنید. اگر می‌خواهید بدانید کدام قسمت از اطلاعات شما به‌صورت عمومی نمایش داده می‌شود تا انتهای صفحه پایین آمده و گزینه Go to About me
را انتخاب کنید. در این صفحه هر خط با یکی از برچسب‌های مردم (قابل دیدن برای همه)، ساختمان (قابل دیدن برای سازمان شما) و قفل (تنها برای مشاهده شما) نشان‌گذاری شده‌اند. با انتخاب هر آیتم می‌توانید دسته‌بندی آن را بین سه حالت عمومی، نیمه‌خصوصی و شخصی تغییر دهید. متاسفانه هنوز راهی برای شخصی کردن کل اطلاعات حساب کاربری 
وجود ندارد. 
  نامه اعمالتان را پاک کنید
اگر دوست دارید اصل جنس را داشته باشید و به کل اطلاعاتی که گوگل از فعالیت‌های آنلاین شما در اختیار دارد دسترسی پیدا و بررسی کرده و درصورت لزوم آنها را پاک یا برای حذف خودکار برنامه‌ریزی کنید، کافی است این قدم‌ها را دنبال کنید. هرچند اگر قصد شما اعمال کنترل بیشتر بر داده‌های شخصی و حفظ قابلیت‌های خصوصی‌سازی نرم‌افزارهایی مثل Maps یا جست‌وجوی گوگل باشد، پیشنهاد ما تنظیم حذف خودکار اطلاعات پس از گذشت سه ماه است. هرچند می‌توانید بدون هیچ مشکلی تمام اطلاعات خود را پاک کنید و از گوگل بخواهید دست از دنبال‌ کردن شما بردارد. این کار تاثیر خیلی کمی بر تجربه کاربری روزانه شما خواهد داشت. 
وارد حساب کاربری گوگل خود شوید و از نوار ابزار کنار صفحه
Data & Personalization را انتخاب کنید. برای دیدن فهرست فعالیت‌هایی که گوگل ذخیره کرده در قسمت Activity Controls زبانه Web & App Activity را انتخاب کنید. اینجا تمام جست‌وجوهای گوگل، ویدئوهای نمایش ‌داده‌ شده، دستورهای صوتی و دیگر تعاملات شما با سایر سرویس‌های گوگل ذخیره و طبقه‌بندی شده‌است. 
برای قطع کامل ثبت اطلاعات، دکمه را روی حالت Off قرار دهید. البته به‌خاطر داشته باشید که در این صورت باید تقریبا قید استفاده از تمام خدمات هوشمند گوگل از جمله دستگاه‌هایی مثل Google Home را بزنید.
با زدن تیک گزینه اول، فقط ثبت تاریخچه فعالیت شما در Chrome و سایت‌هایی که با حساب کاربری گوگل به ‌آنها سر می‌زنید، متوقف می‌شود. فعال کردن گزینه دوم تاریخچه دستورها و پیام‌های صوتی را حذف می‌کند.  برای استفاده از قابلیت حذف خودکار داده‌ها پس از مدت مشخص سه یا ۱۸ ماه باید گزینه Auto ــ delete را فعال کرده و بازه زمانی موردنظرتان برای حذف داده‌های شخصی را تعیین کنید. پس از تعیین این بازه فورا تمام اطلاعات قبل از تاریخ موردنظر شما پاکسازی می‌شود. 
اگر بخواهید می‌توانید در هر گروه روی گزینه Manage Activity کلیک کنید تا به تک‌تک رویدادهای ثبت شده دسترسی داشته باشید و بتوانید هریک را که می‌خواهید پاک کنید. 
  کجا رفتی، کجا نرفتی؟
یکی از اطلاعات مهمی که گوگل از شما دریافت می‌کند، اطلاعات مکانی و مرتبط با جابه‌جایی‌های روزانه شما و الگوهای حاکم بر آن است. برای خیلی از ما دانستن این‌که گوگل علاوه بر موسیقی مورد علاقه، سینماگران محبوب و غذاهای معمول ما از چند و چون رفت آمدمان هم آگاهی کامل دارد، خیلی مایه دلگرمی نیست. بنابراین اگر می‌خواهید این اطلاعات را از سرورهای گوگل پاک کنید باید باز به همان قسمت Activity Controls در حساب کاربری خود بروید و در قسمت Location History این قابلیت را کاملا خاموش کرده یا از قابلیت Auto ــ delete برای پاکسازی خودکار این اطلاعات پس از مدت مشخص استفاده کنید. دیگر گزینه‌های این قسمت به‌شما امکان انجام کارهای دیگر از جمله مشاهده و پاکسازی کامل یا موردی سوابق مکانی با مراجعه به قسمت Manage Activity را نیز می‌دهد.

نکته‌ای مهم درباره حفظ حریم خصوصی 
هرچند با کارهایی که در متن اصلی به آنها اشاره شد می‌توانید حجم اطلاعاتی را که گوگل از شما جمع‌آوری می‌کند کاهش دهید، اما هرگز نخواهید توانست کاملا جلوی آن را بگیرید.
 گوگل اذعان کرده حتی درصورت خاموش بودن سرویس‌های مکانی با استفاده از آنتن‌های وای‌فای و دیگر سیگنال‌های بی‌سیم، باز هم می‌تواند موقعیت شما را رصد‌کند. اطلاعات ایمیل شما هم توسط هوش‌مصنوعی پایش می‌شود تا سلایق شما در خرید را بهتر شناسایی کند. 
تمام اینها به‌این معنی است که هیچ راه ساده‌ای برای حفظ حریم خصوصی وجود ندارد. اصلی‌ترین مسؤول حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شما در دوران دیجیتال خودتان هستید، پس این موضوع را جدی بگیرید!

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *