یادداشتی درباره حذف یوونتوس به دست آژاکس /پیروزی ایده‌ها برابر سرمایه‌ها


جیمز هورنکسل


سایت بدون – معلوم شد کریستیانو رونالدو کافی نیست. فوق‌ستاره پرتغالی در دو بازی یک‌چهارم‌نهایی برابر آژاکس گل زد و یوونتوس را در بازی سه‌شنبه شب پیش انداخت. آنها بدون هت‌تریک آبروجمع کن او برابر اتلتیکومادرید حتی به اینجا هم نمی‌رسیدند. این بازیکن ۳۴ ساله کار خودش را کرد اما یوونتوس کم آورد. آنچه آژاکس به آن رسیده، تحسین‌برانگیز است. اریک تن هاگ مربی این تیم قبل از بازی گفته بود: «همین که بعد از زمستان در لیگ قهرمانان باشی کار بزرگی است.»
 آژاکس بعد از ۱۳ سال در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد. این تیم کارش را از مرحله دوم مقدماتی لیگ قهرمانان آغاز کرد و وقتی با اشتورم گراتز روبه‌رو شد، تصور نمی‌کرد نخستین تیم هلندی بعد از پی‌اس‌وی آیندهوون سال ۲۰۰۵ باشد که در جمع ۴ تیم برتر اروپا حاضر می‌شود. نقش پول در فوتبال از آن سال‌ها بسیار پررنگ‌تر شده.
تفاوت ثروت دو تیم را ببینید. ۱۱۲ میلیون یورویی که یوونتوس برای خریدن رونالدو پرداخت ۲۰ میلیون یورو بیشتر از درآمد سالانه آژاکس است. دستمزد کل تیم پایتخت هلند چهار میلیون یورو کمتر از چیزی است که برنده پنج توپ طلا قبل از پرداخت مالیات دریافت می‌کند اما گاهی ایده‌ها بر سرمایه‌ها تفوق پیدا می‌کنند. آژاکس در بازی هفته قبل در آمستردام هم شایسته برد بود و در نیمه دوم بازی تورین، میزبانش را از پا در آورد و با برتری ۲ بر یک و در مجموع ۳ بر ۲ به نیمه‌نهایی رفت. آنها در سفرهای خود در این فصل شکست نخورده‌اند با آنکه به زمین امثال بایرن‌مونیخ، رئال مادرید و یوونتوس رفته‌اند. آنها برابر تیمی باخت را به پیروزی تبدیل کردند که نخستین تیم در میان پنج لیگ اول اروپا است که هشت بار پیاپی قهرمانی لیگ را به دست می‌آورد.
آژاکس در نیمه اول شبیه خودش نبود. شش خطا در ۱۵ دقیقه ابتدایی اجازه نداد ریتمشان را پیدا کنند. اثرگذاری فرنکی دیونگ خیلی کمتر از بازی رفت شده بود شاید به خاطر مصدومیت عضلانی که در دیدار این هفته لیگ هلند برایش پیش آمد. از دست دادن نصیر مزروعی به خاطر مصدومیت باعث شد یکی از انتخاب‌های اول آژاکس در دفاع میانی از دست برود ضمن اینکه نیکلاس تالیافیکو به دلیل محرومیت بازی نمی‌کرد.
گل رونالدو زمانی به دست آمد که آژاکس می‌خواست فشار را شروع کند. تیم‌هایی با شخصیت ضعیف‌تر تسلیم سرنوشت می‌شوند. رونالدو در ۷۸ بازی مراحل حذفی لیگ قهرمانان ۶۵ گل زده، او در پنج سال قبل چهار بار قهرمان این جام شده و جای خالی او به شدت به چشم آمد وقتی آژاکس در مرحله قبل رئال مادرید را به شکلی تحقیرآمیز از جام بیرون انداخت.
اما بازیکنان تن هاگ اجازه ندادند هیچ تردیدی به ذهنشان بیاید. این به خودی خود حیرت انگیز است. آژاکس جوان‌ترین تیم این رقابت‌ها است و انتظار می‌رود پاها بعد از چنین فشاری شل شوند اما این تیم یک لحظه هم تسلیم نشد. قبل از بازی از پاول ندود، نایب رییس یوونتوس پرسیدند که چه چیز در بازی آمستردام برایش جالب بود و او گفت: «از آرامش و خونسردی آنها شگفت‌زده شدم.»
آن آرامش یک بار دیگر خودنمایی کرد. آژاکس بعد از شش دقیقه به وسیله دانی فان دبیک به گل تساوی رسید و با بازبینی صحنه مشخص شد فدریکو برناردسکی آفساید را پر کرده بود.
با شروع نیمه دوم، آژاکس متفاوتی ظاهر شد همان که در طول این فصل دیده‌ایم، مثل اینکه قصد عبور از تمام موانع نیمه اول را داشتند، گویی فهمیده بودند چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. آنها یوونتوس را تکه تکه کردند و اگر وویچیک شزنی نبود- بهترین بازیکن یوونتوس در این مسابقه- شکست سنگین‌تر می‌شد. شزنی دو بار با واکنش‌های عالی مانع از گلزنی حکیم زیچ و فان دبیک شد اما مثل رونالدو نمی‌توان دروازه‌بان تیم ملی لهستان را مقصر این حذف قلمداد کرد.
ضربه سر عالی ماتیس دلیخت، کاپیتان ۱۹ ساله کار یوونتوس را تمام کرد و خاطره گری مورن که گل پیروزی آژاکس در آخرین برد برابر یوونتوس آن هم در ۴۵ سال قبل را زده بود، زنده کرد. رویاپردازی ادامه دارد و آژاکس برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۹۷ به نیمه‌نهایی رسیده است.
قرار نبود چنین اتفاقی بیفتد. بهترین تیم سال‌های اخیر این باشگاه دو سال قبل در فینال لیگ اروپا برابر منچستریونایتد حرفی برای گفتن نداشت. کسی انتظار نداشت بازگشت قوی‌تری داشته باشند. داوینسون سانچس و داوی کلاسن راه لیگ برتر را در پیش گرفته بودند و تابستان قبل جاستین کلایورت راهی سری A شد.
بقیه یک سال دیگر در کنار هم حفظ شدند، کنجکاو برای اینکه آیا می‌توانند از ظرفیت و استعداد خود نهایت استفاده را ببرند. در مرحله بعد آژاکس با تاتنهام که چهره‌های آشنای زیادی دارد مثل توبی آلدرویرلد، یان فرتونگن، سانچس و کریستین اریکسن یا منچسترسیتی که مربی‌اش، پپ گواردیولا تمام آموخته‌هایش را از یوهان کرویف دارد رو‌به‌رو می‌شود. هر اتفاقی بیفتد، می‌توانیم با اطمینان بگوییم آژاکس برنده می‌شود؛ این پیروزی برای ایده‌های آنها است.
منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *