یادداشت جاناتان ویلسون درباره بازی منچستر سیتی و پاری‌سن‌ژرمن/جنگ عربی در قلب اروپا


سایت بدون – گاهی ورزش می‌تواند صحنه زیباترین درام‌ها باشد. ورزش می‌تواند هیجان بیاورد، الهام‌بخش باشد و افراد را به حرکت درآورد. ورزش می‌تواند عمیق‌ترین بینش‌ها را از زندگی نشان دهد و پتانسیل کامل مغز، قلب و بدن انسان را به نمایش بگذارد.
روزی روزگاری یک باشگاه فوتبال در شهری صنعتی در شمال انگلیس وجود داشت. آنها خیلی خوب نبودند؛ در واقع به شکلی طنزآمیز به استقبال ناکامی می‌رفتند و به روش‌هایی می‌باختند که در مخیله سایر باشگاه‌ها هم نمی‌گنجید، اما مردم آنها را دوست داشتند. بعد یک سیاستمدار از آن سوی آب‌ها آمد و این باشگاه را خرید. آن فرد خیلی پولدار بود. بعد خانواده سلطنتی یک کشور دیگر که حتی پولدارتر هم بودند، به سراغ خرید این باشگاه آمدند.
آن کشور تمامی اتهامات درباره نقض حقوق بشر را تکذیب کرد، اما هیچ‌کس کاری به این اتهامات نداشت، شاید چون آن خانواده سلطنتی پول زیادی صرف بهبود زیرساخت‌ها کرد، یکی از بهترین مربیان دنیا را آورد و بازیکنان بسیار بااستعداد پرشماری را خرید. برخی افراد گفتند آنها زیادی خرج کرده‌اند، اما آنها در نهایت اجازه آن را یافتند که به حضور در لیگ قهرمانان ادامه دهند. آن باشگاه قهرمانی‌های بسیاری کسب کرد و شکست‌های کمدی قدیمی را پاک کرد. اما آنها هرگز در اروپا قهرمان نشدند و لیگ قهرمانان برای‌شان تبدیل به ماجراجویی اصلی شد.
روزی روزگاری باشگاه دیگری در پایتخت فرانسه بود. سال‌ها مردم به آن می‌خندیدند، چون این باشگاه خیلی وقت نبود که تأسیس شده بود و هیچ‌کس در پایتخت فرانسه علاقه زیادی به فوتبال نداشت. سپس خانواده سلطنتی یک کشور خارجی آنها را خرید. آن خانواده هم خیلی پولدار بودند.
آنها هم اتهامات نقض حقوق بشر را تکذیب کردند، ولی هیچ‌کس کاری به اتهامات نداشت، شاید چون آن خانواده سلطنتی پول زیادی را صرف خرید بازیکنان بسیار بااستعداد و مشهور کرد. برخی گفتند که آنها بیش از حد خرج می‌کنند، اما در نهایت آنها اجازه حضور در لیگ قهرمانان را یافتند. آن باشگاه قهرمانی‌های بسیاری کسب کرد؛ آنقدر که مردم گفتند جذابیت لیگ فرانسه را از بین برده است، اما هرگز در اروپا قهرمان نشدند و لیگ قهرمانان برای‌شان تبدیل به ماجراجویی اصلی شد.
این دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی این فصل لیگ قهرمانان به مصاف هم می‌روند. منچسترسیتی مقابل پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کند؛ ابوظبی برابر قطر؛ دربی «ورزش‌شویی» (بهبود وجهه از طریق ورزش). از زاویه دید فوتبالی، این بازی جذابیت‌های بسیاری دارد. سیتی برای دومین‌بار در تاریخش به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان می‌رسد. این اولین حضورشان در جمع چهار تیم برتر از سال ۲۰۱۶ است. ۱۰ سال پس از آخرین قهرمانی پپ گواردیولا در اروپا می‌گذرد و مربی که احتمالاً بهترین دنیاست، باید زودتر از اینها قهرمانی سومش را کسب می‌کرد. برد چهارشنبه سیتی بیشتر از آن که پیروزی بر بوروسیادورتموند باشد، غلبه بر ترس‌‌های خودش بود.
پی‌اس‌جی شاید با رسیدن به فینال فصل گذشته لیگ قهرمانان، خاطرات ناکامی‌های گذشته را پاک کرد، اما بردن بایرن‌مونیخ با گل‌ زده بیشتر در خانه حریف احتمالاً بهترین عملکرد آنها در بازی‌های رفت و برگشت در لیگ قهرمانان بود. موریسیو پوچتینو که یک پیروزی معروف مقابل سیتی گواردیولا در رزومه دارد، سال‌هاست به‌عنوان مربی بزرگ بعدی مطرح می‌شود (او کمتر از یک سال کوچک‌تر از گواردیولا است)؛ او حالا یک ابرباشگاه را در اختیار دارد و نمی‌تواند بهانه‌ای بیاورد. حداقل خواسته از او این است که تیمش برای لیگ قهرمانان مدعی جدی باشد.
عملکرد اخیر سیتی در اروپا نشان می‌دهد آنها در مالکیت توپ فوق‌العاده بااستعداد هستند، اما روی ضدحملات سریع دچار مشکل می‌شوند. گواردیولا شاید به‌خاطر فشرده بودن بازی‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته با این مشکل مقابله و شدت پرس را کم کند. اما پاریس مقابل بایرن نشان داد هیچ تیمی بهتر از آنها نمی‌تواند از تزلزل دفاعی سیتی بهره بگیرد. آنها کیلیان امباپه، نیمار و آنخل دی‌ماریا را دارند.
اما این بازی را نباید تنها از زاویه دید ورزشی نگاه کرد. این بازی در واقع جنگ دو کشوری است که می‌خواهند از فوتبال بهره بگیرند تا شهرت جهانی خود را بهبود ببخشند.

جاناتان ویلسون
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *