یادداشت روز؛ لوپتگی چه بر سر رئال مادرید آورده است ؟/ ریشه های ضعف

https://www.tarafdari.com/sites/default/files/contents/user308716/news/dfjxu4rwsai5kdx.jpg

سرخیو گومس

این‌طور که به‌نظر می‌رسد خولن لوپتگی نمی‌تواند ۱۱ بازیکن ترکیب اصلی‌اش را پیدا کند. در ۱۱ بازی اولش به‌عنوان سرمربی رئال‌مادرید، او هرگز با یک ترکیب اصلی تکراری تیمش را به میدان نفرستاده است. مصدومیت‌ها هم البته در تصمیمات فنی سرمربی تیم برای استفاده از ترکیب‌های اصلی غیرتکراری نقش داشته‌اند؛ موردی که طعنه و کنایه‌های رییس باشگاه، فلورنتینو پرس را به‌همراه داشته است. لوپتگی زمانی که تمام بازیکنانش را آماده در اختیار داشت، ترجیح داد از سیستم چرخشی استفاده کند تا ثبات دادن به بازی ۱۱ بازیکن برتر تیمش و هماهنگ‌تر شدن آنها برای بازی در کنار یکدیگر و افزایش بهره‌وری کار گروهی تیم.
در هفته‌های ابتدایی این فصل، ۷ بازیکن رئال‌مادرید مصدوم شده‌اند: وایخو، اودریوسولا، ایسکو، مارسلو، کارواخال، بیل و بنزما همگی جزو آنهایی بوده‌اند که زمان قابل توجهی را برای شروع فصل از دست داده‌اند و از دست دادن کارواخال و مارسلو (سه بازی) هم مانع از آن شده است که لوپتگی بتواند به‌طور منظم گزینه‌های اصلی‌اش برای خط دفاعی را در ترکیب قرار دهد. غیبت آنها سبب شده است یک‌بار دیگر توانایی ناچو فرناندس برای بازی در بیش از یک پست به چشم آید اما او نمی‌تواند در هر منطقه‌ای از میدان بازی کند و رگیلون هم که لوپتگی از او خواست نخستین بازی‌اش را برای تیم اصلی باشگاه رئال‌مادرید (مقابل زسکا مسکو در لیگ قهرمانان) انجام دهد، نمایشی امیدوارکننده داشت. لوپتگی تنها ۴بار در ۱۱ بازی توانسته کارواخال، مارسلو، واران و راموس را در ترکیب قرار دهد.
مصدومیت ایسکو هم ضربه دیگری بود که در بدترین زمان ممکن به پیکر رئال‌مادرید وارد آمد چون این تیم یکی از سخت‌ترین مقاطع تاریخش را سپری می‌کند. رئال‌مادرید در ۵ بازی که ایسکو را در اختیار نداشته واقعاً‌ از هم پاشیده بود و بیل هم که در دو بازی اخیر نبوده، در جریان بازی منجر به شکست تیمش مقابل زسکا مسکو در روسیه حضور نداشت.
سیستم چرخشی، هم ضروری هم غیر‌ضروری
اما فقط مصدومیت‌ها نیستند که در بی‌ثباتی تیم لوپتگی نقش داشته‌اند. درمورد مساله دروازه‌بان‌ها، کیلور ناواس و تیبو کورتوا و رقابت‌ آنها، سیاست لوپتگی این بوده است که به هر دو دروازه‌بان تیمش تقریباً به‌طور یکسان فرصت بازی بدهد. کیلور ۶ بازی انجام داده و کورتوا ۵ تا. او درباره این تصمیمش گفت: «فوتبال ترکیب اصلی نیست و در تیمی که می‌خواهد همه چیز را ببرد، همه بازیکنان مهم هستند.» در حال حاضر در رئال‌مادرید اگر بازیکنی دست‌نیافتنی وجود داشته باشد او کریم بنزماست. این مهاجم فرانسوی تنها بازیکن رئال‌مادرید است که در این فصل در تمام بازی‌های تیمش در ترکیب اصلی بوده است. او حتی یک بازی بیشتر از سرخیو راموس و تونی کروس انجام داده است؛ دو بازیکنی که ۱۰بار در ترکیب اصلی بوده‌اند. بیل و آسنسیو هم در ۹ بازی در ترکیب اصلی بوده‌اند و در کنار بنزما جزو بازیکنان مورد اعتماد لوپتگی هستند. یکی از فواید استفاده از سیستم چرخشی، فرصت رسیدن به سبایوس بوده است. او در این فصل تاکنون ۴۸۴ دقیقه بازی کرده، در حالی که در همین مقطع از فصل گذشته تنها ۱۰۳ دقیقه بازی کرده بود. تصمیمات عجیب لوپتگی درباره لوکا مودریچ بهترین بازیکن جام جهانی هم عجیب و متفاوت بوده است. او به‌خاطر خستگی ناشی از جام جهانی و تعطیلات کوتاه‌تر نسبت به سایر بازیکنان هنوز نتوانسته به اوج برگردد. با این حال او در ۶ بازی از هفت بازی اخیر تیمش در ترکیب اصلی بوده است. این موضوع شامل برخی دیگر از تصمیمات لوپتگی از جمله میدان دادن به کاسیمرو در ابتدای نیمه دوم بازی مقابل بیلبائو، نیمکت‌نشین کردن ایسکو در همان بازی، نبردن بیل و راموس به روسیه و قرار ندادن مودریچ در ترکیب اصلی مقابل زسکا هم می‌شود. شاید بازگشت مارسلو و ایسکو پس از بازی‌های ملی به لوپتگی گزینه‌های بیشتری بدهد آن هم در حالی که تا بازی مقابل بارسلونا در نوکمپ زمان زیادی نمانده و او جایگاهش را روی لبه تیغ می‌بیند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *