یادداشت روز؛ کرونا، معیاری برای سنجش مدیریت فوتبال




در روزهای گذشته تمام اخبار جهان تحت تأثیر شیوع ویروس مرموز کرونا قرار دارد. سایت روزنامه گاردین اخبار مربوط به کرونا را با کادری قرمز رنگ در صفحه اولش بالاتر از اخبار حوزه‌های مختلف قرار داده و دائماً در حال بروزرسانی این گزارش با اخباری است که از گوشه و کنار جهان می‌رسد. سه‌شنبه آنها از اولین نمونه‌های ابتلا در اتریش، کرواسی و اسپانیا خبر دادند و دیروز نوبت یونان و برزیل بود که با این مرض جدید آشنا شوند. کرونا که از چین شروع شده پس از در نوردیدن آسیا و اروپا، از اقیانوس اطلس هم گذشت و به آمریکای جنوبی رسید.
ظهور یک پدیده جدید و ناشناخته فرصت تحقیقاتی خوبی است تا بر اساس واکنش‌ها، هوشیاری، انعطاف‌پذیری و چابکی مدیریت‌های مختلف را سنجید. کشورهای مختلف در این روزها بر اساس میزان شیوع ویروس، امکانات و ویژگی‌های‌شان تصمیمات مختلفی گرفته‌اند. کشورهای توریستی تلاش کرده‌اند که روال عادی ورود مسافران لطمه نبیند، در عوض سختگیری در مرزها را افزایش داده‌اند تا مسافر مشکوکی وارد نشود. کشورهایی که گردشگران کمتری دارند به سرعت شهروندان‌شان را از چین بر‌گرداندند تا پس از قرنطینه به زندگی عادی برگردند. کشوری مثل ایتالیا هم در نیمه شمالی که مبتلایان بیشتری داشته، سختگیری را افزایش داد، چند شهر را قرنطینه کرد و سه بازی هفته گذشته سری A به زمان دیگری موکول شد، در حالی که سایر بازی‌ها در جنوب کشور طبق روال عادی برگزار شد.
ورزش و فوتبال ایران هم تحت تأثیر کرونا قرار گرفته. اگر به سایت‌های ورزشی سر بزنید، کلمه «لغو» را بیش از هر کلمه دیگری می‌بینید. اردوها و مسابقات در رشته‌های مختلف لغو می‌شود، ولی هنوز سیاست واحدی در این باره اتخاذ نشده است.
سازمان لیگ تصمیم گرفته مسابقات لیگ برتر فوتبال را بدون حضور تماشاگر برگزار کند، در حالی که هم بازیکنان و مربیان هم تماشاگران از این رویه ناراضی‌اند و خواهان تعطیلی لیگ هستند. دیروز کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با توجه به وخامت اوضاع کشورهای شرق و غرب قاره لیگ قهرمانان را به زمان دیگری موکول کرد، ولی سازمان لیگ همچنان اصرار دارد به برگزاری مسابقات داخلی ادامه بدهد.
اوج سردرگمی و تناقض مدیریت فوتبال را می‌توان در اتفاقی دید که برای سپیدرود رخ داده است. باشگاه رشتی به دلیل موارد مشکوک به ابتلا به کرونا در جمع بازیکنانش خواسته که مسابقه‌شان لغو شود، ولی بهاروند، سرپرست فدراسیون پاسخ داده که این مسابقه باید طبق روال قبلی برگزار شود. همزمان روابط عمومی وزارت بهداشت در مصاحبه با ایران ورزشی تأکید کرده که لغو مسابقات تصمیم منطقی‌تری است.
انعطاف‌پذیری درباره اتفاق غیرمنتظره‌ای مثل کرونا و چابکی در تصمیم‌گیری در مدیریت فوتبال در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات معظمی مثل لیگ قهرمانان را با آن همه قراردادهای پیچیده مالی لغو کرده، ولی فدراسیون در یک هفته گذشته نتوانسته تصمیم مناسبی درباره لغو مسابقات لیگ برتر بگیرد و مانع هرج و مرج روزهای اخیر شود. مدیرانی که فقط می‌خواهند روی صندلی‌ها بنشینند، ولی در شرایط حساس نه می‌توانند تصمیم مناسبی بگیرند نه استقلال رأی کافی دارند. مدیریت فوتبال در ماجرای کرونا هم مثل اکثر پرونده‌های حساس ماه‌های اخیر شکست خورده است.

آرمن ساروخانیان /ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *