یادداشت روز/وقت مقایسه آزار با مسی و رونالدو رسیده؟

https://givemesport.azureedge.net/images/16/11/19/4f0a8606f9d4a93b413abda46a8fe338/960.jpg
سایت بدون- «من قبلا فکر می‌کردم آزار یکی از بهترین بازیکنان جهان است اما نظرم دارد عوض می‌شود؛ شاید او بهترین است». این حرف‌های مائوریتزیو ساری بعد از نمایش عالی ادن آزار هفته پیش برابر کاردیف بود. البته خیلی‌ها به این فکر می‌کنند که نظر ساری واکنشی بیش از حد احساساتی بوده، بویژه با توجه به رقیب چلسی، یعنی کاردیف اما آزار با بستن بازوبند کاپیتانی بلژیک این تیم را به مقام سوم جام‌جهانی روسیه رساند و با ۳ گل و ۲ پاس گل به عنوان ارزشمندترین بازیکن کل تورنمنت، با نمره ۵۱/۸ از سوی هواسکورد انتخاب شد. جدا از این گل‌ها و پاس گل‌ها آزار بیشترین تعداد دریبل موفق (۴۰) را در روسیه هم داشت، یعنی ۸ تا بیشتر از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش، کیلین امباپه. با توجه به گلی که آزار در بازی رده‌بندی مقابل انگلیس زد، او حالا در ۸ بازی اخیرش برای تیم‌ملی و باشگاهش نقش مستقیم روی حداقل یک گل در هر ۹۰ دقیقه داشته است. از شروع فصل جدید فوتبال اروپا هم هیچ بازیکنی به اندازه آزار نقش مستقیم روی گل‌های تیمش نداشته است. در ضمن آمار ۵ گل و ۲ پاس گل در ۵ بازی لیگ در حالی بوده که او در دو تا از این بازی‌ها به عنوان بازیکن ذخیره به زمین رفته است. آزار در واقع تا این مقطع از فصل تنها در ۲/۶۸ درصد از دقایق بازی‌های تیمش در لیگ در زمین بوده اما با ۱۸ دریبل موفق بالاترین آمار در این زمینه را هم در لیگ برتر دارد و در هر ۴۴ دقیقه برای چلسی به صورت میانگین یا یک گل زده یا یک پاس گل ساخته است. قطعا حفظ چنین آمار چشمگیری تا پایان فصل چندان عملی به نظر نمی‌آید اما تمام نشانه‌هایی که می‌بینیم حاکی از این است که آزار می‌تواند امسال بهترین فصلش با چلسی را پشت سر بگذارد.
برعکس مربیان سابق آزار در چلسی- ژوزه مورینیو و آنتونیو کونته- که همیشه از او شرکت در کارهای دفاعی را می‌خواستند، ساری بر این نکته تاکید کرده که ستاره ۲۷ ساله‌اش باید تمرکز بیشتری روی صرف انرژی‌اش در یک‌سوم حریف داشته باشد تا نقاط دیگر زمین.
پیش از این اصلا منطقی نبود آزار را با تمام استعدادی که دارد، با لیونل مسی و کریستیانو رونالدو مقایسه کنیم اما شاید وقت آن رسیده ما هم مثل ساری نظرمان را در این زمینه تغییر دهیم. بالاترین آمار گلزنی آزار در یک فصل از لیگ برتر ۱۶ گل بوده (۲۰۱۷-۲۰۱۶) و بالاترین آمار او در مجموع گل و پاس گل عدد ۲۳ در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴٫
پس با توجه به مسیری که ساری با آزار پیش گرفته و تغییر سبک و شیوه کلی فوتبال چلسی از یک تیم واکنش‌گرا به تیمی کنش‌گرا و بسیار هجومی‌تر، کاملا منطقی به نظر می‌رسد اگر پیش‌بینی کنیم شماره ۱۰ آبی‌های لندن این فصل بالاترین آمار خودش را به ثبت برساند.
شاید پیوستن به رئال‌مادرید در این تابستان انتقالی رویایی برای آزار بود اما باقی ماندن در چلسی به این معناست که حالا این ستاره بلژیکی مربی‌ای دارد که می‌تواند او را به اوج خودش برساند. مهم‌ترین نکته در این راه تداوم آزار در تکرار نمایش‌های درجه یکش و افت نکردن فرمش است، نکته‌ای که مسی و رونالدو را یک دهه است به عنوان بهترین بازیکنان جهان معرفی کرده.

مارتین لورنس

 

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *