یادداشت روز/چرا استقلال مجبور به «های جک» فکری شد؟

سایت بدون – تاریخ باز هم تکرار شد ، استقلالی ها که چندین و چند ماه پرسپولیس را متهم به این می کردند که سرمربی یک تیم لیگ برتری را از روی نیمکت این تیم ربوده اند و به تیم خود آورده اند .حالا آن هم یک سر مربی دارند که از روی نیمکت یک تیم لیگ برتری برخاسته و به روی نیمکت آبی رنگ قرار است بنشیند.حالا این استقلال است که متهم به «های جک» سرمربی است . محمود فکری کاپیتان استقلال بوده ، بیشترین بازی را برای این تیم انجام داده ، سال ها در این تیم بازی کرده، مربیگری را گام به گام جلو آمده است .لیگ یک مربیگری کرده است ، لیگ برتر مربیگری کرده است ، با نساجی نتایج نسبتا خوبی گرفته و…پس او به صورت عادی و نرمال می تواند یک گزینه برای نیمکت استقلال باشد ، اصلا بحث بر سر محمود فکری نیست بر سر نوع انتخاب محمود فکری است.صحبت از کمبود گزینه مربیگری است . انتخاب محمود فکری در واقع سومین «های جک » در فوتبال ایران در کمتر از یک سال است ، بعد از آن که اسکوچیچ را از نفت آبادان ، بعد از آن که یحیی گل محمدی را از شهر خودرو ، حالا یک نصفه ونیمه هم برای ماشین سازی در نظر بگیرید که هومن افاضلی را از پارس جم گرفتند.
تازه این را هم در نظر بگیرید که در همین گزینه های آخر استقلال ، جواد نکونام هم تیم داشت و حتی سید مهدی رحمتی …مثل این که شما را به نتیجه ای که می خواهم بگیرم دارم می رسانم ؛ ما با بحران گزینه در فوتبال ایران مواجه هستیم ! یک آلکس نوری داریم که همه گزینه اش می کنند با علم به این که نمی آید.خارجی هم که درش را بسته اند. می ماند یک سری مربی محدود و یک سری جوان و انتظارات بالا.برای همین موفقیت کوچک باعث فرصت های بزرگ می شود و پیشنهادهای تازه …دلیلش چیست؟ در خلاصه ترین جواب ممکن می شود گفت: مربی نساخته ایم .مربی تربیت نکرده ایم.
آن جمله یادتان هست که اگر نیت یکساله دارید گندم بکارید،اگر نیت ده ساله دارید درخت بکارید و اگر نیت صدساله دارید انسان تربیت کنید ، اینجا اصلا موضوعیت ندارد، چون نیتش نبوده که مربی تربیت کنیم ، چه کسی باید تفکر و استراتژی مربی ساختن می داشت، جدا از این که کلا تفکر حاکم بر ساختار تربیت مربی در ایران نوعی مدرک گرایی بدون خلاقیت است که کلش در چند روز کلاس دیدن خلاصه می شود و تمام …مشکل بزرگتر در باشگاه های ماست ، در همین استقلال وقتی متوسط عمر مدیریت به چند ماه می رسد. کجا جا می ماند برای نیت و نیت تربیت انسان ، همین روز و بدهی ها را پشت بگذارند باید کلاهشان را هم بالا بیاندازند که خیلی جاها نمی توانند بیاندازند!

افشین خماند

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *