یادداشت روز/چرا بارسلونا باید از منچستر یونایتد بترسد

آلبرتو روبیو

 بارسلونا در مرحله یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان به تیمی خورده که خاطرات خوبی را برایش تداعی می‌کند. آبی اناری‌ها در فینال سال ۲۰۰۹ با ۲ گل تیم سر الکس فرگوسن را بردند و در سال ۲۰۱۱ منچستریونایتد را ۳ بر یک شکست دادند. در عین حال، نوکمپ هم برای اوله گونار سولشر یادآور زیباترین شب زندگی‌اش است در فینال سال ۱۹۹۹ که با گل‌ وقت‌های تلف‌شده او یونایتد به قهرمانی رسید. حالا به‌عنوان مربی شیاطین سرخ، این تیم را احیا کرده و به دلایلی می‌تواند بارسلونا را تهدید کند.
 
قدرت هوایی
اگر یک جنبه باشد که یونایتد برتری محسوسی دارد، قدرت هوایی است. کریس اسمالینگ و نمانیا ماتیچ ۱۹۴ سانتیمتر، اسکات مک تامینای ۱۹۳ سانتیمتر، پل پوگبا ۱۹۱ سانتیمتر، روملو لوکاکو ۱۹۰ سانتیمتر، داوید دخئا ۱۸۹ سانتیمتر، ویکتور لیندلوف و اریک بایی ۱۸۷ سانتیمتر و مارکوس رشفورد ۱۸۵ سانتیمتر قد دارند. این ویژگی البته برای یونایتد به گل تبدیل نشده چون این تیم در رقابت‌های مختلف این فصل تنها پنج گل با ضربه سر داشته اما بارسلونا باید مراقب باشد.
 
حس شکست‌ناپذیری
پیروزی در پارک دپرنس با ۱۰ بازیکن مصدوم و جبران باخت ۲ بر صفر خانگی، اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای به تیم داده. بعد از آمدن سولشر، بازیکنان احساس شکست‌ناپذیری می‌کنند و آمار این را نشان می‌دهد. در ۱۸ بازی این تیم ۱۴ پیروزی، ۲ تساوی و تنها ۲ باخت داشته. تیمی که با مشکلات زیادی مواجه بوده، تنها به آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن باخته، امثال چلسی و تاتنهام را در خانه‌شان برده و با لیورپول مساوی کرده.
 
پوگبای فوق‌العاده
پوگبا بهترین نمونه برای تحلیل شاخص رشد افراد در دوران سولشر است. با ژوزه مورینیو، او در ۲۰ بازی ۵ گل زد و ۴ تا ساخت. با مربی نروژی، او ۸ گل و ۶ پاس گل در ۱۴ بازی ثبت کرده چون آندر اررا و ماتیچ به‌عنوان بادیگاردهای او فعالیت می‌کنند و اجازه می‌دهند با آزادی بیشتری بازی کند. روزنامه نگارها دارند برای توصیفش، صفت کم می‌آورند.

شماره ۹ یا ۹ کاذب؟
این سوال مهمی است که سولشر باید تا موقع بازی با بارسلونا برایش جواب پیدا کند: آیا به سراغ شماره ۹ کاذب مثل جسی لینگارد برود یا مهاجم نوک کلاسیک مثل لوکاکو را انتخاب کند؟ وقتی آمد به لینگارد اعتماد کرد اما لوکاکو از مصدومیت‌ها بهره گرفت و در ۴ بازی آخرش شش گل زده که کنارگذاشتنش را سخت می‌کند.
 ضدحملات مرگبار
یونایتد مثل زمان مورینیو منفعل و واکنش‌پذیر نیست، تلاش می‌کند برای خودش حمله بسازد اما مشخص است که هنوز در شروع حمله مشکل دارد. بارسلونا ابتکار عمل را به دست می‌گیرد اما یونایتد منتظر کوچکترین اشتباه است تا ضدحمله بزند. در دیدار با پاری‌سن‌ژرمن از سه اشتباه استفاده کردند و با چهار شوت به سه گل رسیدند. در انتقال فاز از دفاع به حمله، بازیکنان سرعتی خوبی دارد با تخصص ضدحمله مثل لینگارد، رشفورد، آنتونی مارسیال، لوکاکو و پوگبا.
 
امنیت دروازه
عملکرد داوید دخئا در جام جهانی ۲۰۱۸ برای تیم ملی اسپانیا نباید موجب گمراهی شود. او یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لیگ برتر و جهان است. تصادفی نیست که ۱۰۰ کلین‌شیت در لیگ برتر داشته و چهار بار بازیکن سال منچستریونایتد شده. دروازه‌بان سابق اتلتیکومادرید خودش برگ برنده است و در برد مقابل تاتنهام ۱۱ سیو فوق‌العاده داشت.
منبع: مارکا

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *