یادداشت روز/ چلسی با لمپارد به دنبال چه چیز می گردد؟؛همان یار قدیمی


سایت بدون -فرانک لمپارد دنیای مربیگری خود را با آمدن از دربی به چلسی حالا به شکل دیگری درآورده است. این داستان در این تابستان فوتبال انگلستان بزرگترین اتفاقی بوده که تا امروز رخ داده است. این جابجایی و بازگشت دوباره لمپارد به جمع آبی‌پوشان لندن، سوال‌های زیادی را بوجود آورده که در این مقاله به تعدادی از آنها پاسخ می‌دهیم.

چرا انتخاب لمپارد با تاخیر انجام شد؟

مائوریتزیو ساری روز ۱۶ ژوئن از مربیگری چلسی کنار گذاشته شد. پس از او چلسی و مسئولانش روزهای شلوغی را تاکنون تجربه‌ کرده‌اند. آنها پس از داستان پر سر و صدای جدایی ساری، ادن هازارد را هم به رئال مادرید فروختند. در این میان مسئولان چلسی به دنبال این بودند تا خیالشان را از پرداخت غرامت ساری از سوی یوونتوس راحت کنند و بتوانند با پرداخت ۴ میلیون پوند لمپارد را از دربی به لندن بیاورند.

چرا یک مربی بی‌تجربه انتخاب شد؟

محرومیت چلسی از حضور در بازار نقل و انتقالات یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که باعث شد مسئولان باشگاه لمپارد را درمیان گزینه‌های خود قرار دهند. آنها همچنین به دنبال کسی بودند که دوران سخت و پرتنش آنتونیو کونته و ساری بر عملکرد و حضورش سایه نیندازد. البته چلسی به دنبال آوردن کسی مانند ماسیمیلیانو آلگری هم بود اما این مربی برای حضور و تکرار نتایج خوبش در یوونتوس، به دنبال خرید چند بازیکن بزرگ و قراردادی طولانی مدت برای پیاده کردن افکارش بود.

لمپارد به آکادمی باشگاه آشنایی کامل دارد و در کنار جودی موریس که با بازیکنان جوان زیادی کرده و در دربی کنار لمپارد حضور داشته، می‌تواند با بازیکنان جوان کار خود را پیش ببرد. او در ۴۱ سالگی قرار دارد یعنی همان سنی که خوزه مورینیو به عنوان سرمربی چلسی انتخاب شد. البته سن و سالش بیشتر از گلن هادل، جیان‌لوکا ویالی و رود گولیت در زمانی است که روی نیمکت چلسی نشستند.

چه کسی پشت انتقال لمپارد قرار داشت؟

مارینا گرانوسکایا کسی است که برنامه روزانه باشگاه را می‌چینید و نیرویی بود که پشت این انتخاب وجود داشت. تصمیم‌گیری نهایی به امضا و تایید رومن آبراموویچ نیاز داشت اما او به خوبی می‌دانست که لمپارد از دوران بازی در استامفوردبریج خاطره خوبی در ذهن آبراموویچ گذاشته است و به اندازه کافی نزد مالک روس باشگاه اعتبار و احترام دارد که به او حتی برای دوره‌ای کوتاه شانس مربیگری در چلسی بدهد.

چه انتظاراتی از لمپارد می‌رود؟

با توجه به وضعیت نقل و انتقالات فعلی باشگاه کسی از لمپارد انتظار ندارد در این فصل او برای باشگاه عنوانی بدست آورد. البته قدرت منچسترسیتی و لیورپول هم جای خودش را دارد که اجازه نخواهد داد به چلسی به قهرمانی فکر کند اما در عین حال انتظار می‌رود که چلسی در بین ۴ تیم بالای جدول باشد و به مرحله انتخابی لیگ قهرمانان اروپا برسد. البته اگر شرایط طبق نقشه لمپارد پیش نرود و انتظارات برآورده نشود، به نظر می‌رسد که باشگاه برخلاف ساری در مورد او صبوری به خرج دهد چراکه مسئولان و هواداران چلسی به خوبی می‌دانند که با این انتخاب وارد چه داستانی شده‌اند و برای چیزهای جدید باید تحمل هر نوع اتفاقی را داشته باشند. لمپارد اولین مربی انگلیسی چلسی خواهد بود که این تیم را در لیگ قهرمانان هدایت می‌کند. همچنین اولین مربی انگلیسی این تیم در ۲۳ سال اخیر است.

شیوه بازی چه تغییری می‌کند و بازیکنان چه واکنشی خواهند داشت؟

به نظر می‌رسد تیم به همان سیستم فصل قبل یعنی ۳-۳-۴ آرایش شود اما این تنها تشابه با تیم ساری خواهد بود. ساری یک آرایش مرتجع غیرقابل انعطاف داشت که در آن تلاش داشت باشگاه و هواداران را فریب دهد. این سیستم اگرچه در ناپولی محبوب بود و طرفدار داشت اما در چلسی نتوانست دل کسی را برباید و جایی برای خودش باز نکرد. سیستم ساری بیشتر بر مبنای مالکیت بود اما سیستم ۳-۳-۴ لمپارد بیشتر به آرایش لیورپول یورگن کلوپ شباهت دارد. یعنی یک سیستم مبتنی بر ضدحمله با تمرکز با بازپس‌گیری توپ در سریع‌ترین زمان ممکن.

بی‌شک با توجه به اینکه بازیکنان فرصت این را خواهند داشت که خودشان را بهتر و بیشتر نشان بدهند، لمپارد خیلی دوست خواهند داشت. این را می‌توان از بازیکنان دربی پرسید که تا چه اندازه از بازی زیر نظر لمپارد لذت برده‌اند. او علاوه بر اینکه یک مربی بزرگ است، ارتباط خوبی هم با بازیکنانش دارد.

داستان لمپارد و محرومیت از خرید بازیکنان چه می‌شود؟

چلسی از سوی فیفا به دلیل خرید غیرمجاز بازیکنان جوان، دو پنجره نقل و انتقالات از خرید بازیکن محروم است. آنها برای این حکم به فیفا شکایت کردند اما این درخواست رد شد. پس از این شکایت خود را به دادگاه عالی ورزش هم بردند اما در آنجا هم اتفاقی رخ نداد تا اوضاع به همان شکل باقی بماند. درون باشگاه این تفکر وجود دارد که می‌توانند به زودی این محرومیت را تعلیق کنند اما بعید است این اتفاق بیفند. با این حال متیو کوواچیچ که قرضی فصل قبل را در چلسی گذرانده بود، قراردادش را دائمی کرد و پولیشیچ هم که پیش از محرومیت قراردادش را امضا کرده بود، این فصل به کمک لمپارد خواهند آمد.

نویسنده:کاوه صلح‌کل/اسکای اسپورت

مترجم :عرفان خماند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *