یادداشت ویژه /پیامی که قطر شنید و قهرمان شد

سایت بدون – پیام ها دیر به ما می رسید  یا می رسد و رمزگشایی را بلد نیستیم ، یا حتی رمزها این قدر آشکار بود که نمی توانستیم نخوانیم اما خب کو اراده ای عزمی ، چیزی ! همین قطر امروز قهرمان شد چون پیام را درست به وقتش دریافته بود ، درست همان زمان جهان دریافته بود که فوتبال دیگر در کوچه و خیابان ها ساخته نمی شود ، دیگر نمی شود منتظر ماند تا ستاره ها شاید کنار هم جور شوند و نسلی ساخته شود و تیم های قهرمان برسند .شاید این تفکر از آن هم زمانی جدی شد که آلمانی ها در جام جهانی ۱۹۹۸ فهمیدند که عقب مانده اند ، زمان ساختن نسل هاست ، نه منتظر نسل ها ماندن ! شروع کردند به ساختن زیر ساخت ها ، شروع کردند به ساختن آکادمی ها ، از آن روزی که تفکر آکادمیک شروع کرد به جوانه زدن ، دیگر حتی سمبل‌های فوتبال ذاتی تنها یک بار در نونهانی نگرش آکادمیک به فوتبال قهرمانی جام جهانی را تجربه کرده است ، شاید شکست ۷ بریک برزیل مقابل آلمان ، سمبلیک ترین نماد از غلبه فوتبال تعلیم یافته بر فوتبال خیابانی بود…

در همه این سال ها ، اسپانیا که لاماسیایش نماد و اوج چیزی بود که در کل باشگاه هایش می گذرد ، یک قهرمانی جهان و دو  قهرمانی اروپا به دست آورد ، آلمان با نسل ساخته شده در آکادمی ها قهرمان جهان شد و بالاخره نوبت به فرانسه رسید ، فرانسه ای که آن قدر بازیکن از آکادمی های خود بیرون فرستاده که همین الان سه تیم برای قهرمانی جهان دارد، قدرت آکادمی ها را می توان درخیلی کشورهای کوچک و کم جمعیت هم دید ، در همین کرواسی ، در همین بلژیک …شما یک سرچ بزنید و ببنید نسل بعدی فوتبال انگلستان چگونه از دل آکادمی ها دارند رده های پایه را فتح می کنند ، نسلی که مارکوس راشفورد سمبل ما است .

فوتبال آکادمیک یک نیاز دنیای جدید است وقتی فوتبال نگاه سرمایه داری دارد ، ریسک در سرمایه باید به حداقل برسد ، پس نباید دل به اتفاقات داد ، باید همه چیز تحت کنترل باشد ، بدون کمترین اشتباه ، با بیشترین بازدهی …این پیام آکادمی سازی را همه آسیا هم دریافته اند ، از شرق تا غرب آسیا ، داریم قدرت آکادمی ها را می بینیم .همین ویتنام که این دوره شگفتی ساز بود ، همان ویتنامی است که وینگادا خاطرات بدی از آن دارد در بازی های آسیایی و قطر که رفت یک لاماسیا در دل کویر ساخت و آن را چنان وفادارانه و با حوصله  تیمار کرد که امروز خوشحال ترین های آسیا هستند و با ماشین های گرانقیمت در میانه دشت می روند و بوق می زنند از شادی …

ما هم چه کردیم در مقابل پیام ؟ یک نفر به من بگوید که استراتژی کشف و استعداد بازیکن در کشور ما برعهده کیست؟ باشگاه ها؟ مدارس؟ فدراسیون؟ این مدرسه فوتبال های تیغ زن؟ ما چه استراتژی طراجی کردیم که در یک بازی جهانی از بازی جهانی عقب نمانیم ، از این به بعد چه می خواهیم بکنیم ؟کسی می داند…..

ما هم چه کردیم در مقابل پیام ؟ یک نفر به من بگوید که استراتژی کشف و استعداد بازیکن در کشور ما برعهده کیست؟ باشگاه ها؟ مدارس؟ فدراسیون؟ این مدرسه فوتبال های تیغ زن؟ ما چه استراتژی طراجی کردیم که در یک بازی جهانی از بازی جهانی عقب نمانیم ، از این به بعد چه می خواهیم بکنیم ؟کسی می داند…..

افشین خماند

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *