یونانی به دنبال کریم انصاری فرد و احسان حاج صفی هستند/ بازگشت به سرزمین اساطیر

سایت بدون – یونانی‌ها پس از مدتی دوباره به سراغ ستاره‌های فوتبال ایران آمده‌اند و با توجه به اخباری که در رسانه‌های این کشور منتشر می‌شود، احتمالا از فصل آینده دو بازیکن ملی‌پوش ما دوباره به لیگ این کشور برمی‌گردند. احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد هر دو سابقه حضور در یونان را در کارنامه دارند و حالا در ۳۰ سالگی دوباره با پیشنهادهایی از تیم‌های این کشور روبه‌رو شده‌اند. مدتی پیش هم اخباری مبنی‌بر احتمال بازگشت مسعود شجاعی، دیگر لژیونر سابق ایرانی که سابقه بازی در پانیونیوس یونان را داشته، به این تیم مطرح شد اما فعلا هنوز پیشنهادی رسمی برای خرید او ارائه نشده است با این حال ماجرا درباره انصاری‌فرد و حاج‌صفی ظاهرا جدی‌تر است.

کریم دوباره در آتن

کریم انصاری‌فرد خیلی زود نامش را به‌عنوان یک مهاجم گلزن در فوتبال ایران مطرح کرد و با درخشش در تیم‌های پایه سایپا راهی تیم اصلی این باشگاه شد. پرسپولیس نخستین تیم بزرگی بود که این مهاجم جوان را به خدمت گرفت. او یک فصل هم در تراکتور بازی کرد و سپس راهی اروپا شد تا لژیونر شدن را تجربه کند. حضور کریم در اوساسونا چندان موفق نبود و بدون گلزنی در ۱۷ بازی خود برای این تیم راهی یونان شد. پانیونیوس نخستین مقصد این ملی‌پوش ایرانی در این کشور بود و طی یک‌سال و نیم عملکرد قابل‌قبولی در این باشگاه داشت. انصاری‌فرد درمجموع ۵۱ بار پیراهن این تیم را به تن کرد و توانست با ۱۵ گل و ۵ پاس گل نامش را به‌عنوان یکی از مهاجمان خوب لیگ این کشور مطرح کند. این نمایش خوب سبب شد المپیاکوس، یکی از سه تیم بزرگ یونانی برای خرید او دست به کار شود و درنهایت در ژانویه ۲۰۱۷ انصاری‌فرد به این تیم پیوست. المپیاکوس در آن فصل رقابت نزدیکی با پائوک و پاناتینایکوس برای قهرمانی داشت و درنهایت موفق شد فاتح لیگ شود. انصاری‌فرد در طول نیم‌فصل حضورش در این باشگاه تنها یک گل زد اما فصل بعد اوضاع برایش به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. او خیلی زود توانست خود را به ترکیب اصلی تیمش برساند و در طول فصل ۱۷ گل برای المپیاکوس به ثمر رساند تا فصلی عالی را پشت‌سر بگذارد. با این حال تیمش نتوانست از قهرمانی خود در لیگ دفاع کند و در پایان فصل در رده سوم جدول قرار گرفت.

در پایان فصل او از این باشگاه جدا شد و مدتی بعد تصمیم گرفت فوتبالش را در لیگ انگلیس پیگیری کند. با این حال حضور در دسته چمپونشیپ (سطح دو فوتبال جزیره) برایش چندان راحت نبود و در رقابت‌های پربرخورد و سنگین این لیگ کمتر در ترکیب تیمش قرار گرفت و درنهایت درحالی که در طول فصل تنها دو گل (برابر هال‌سیتی و کوئینز پارک رنجرز) برای تیمش زده بود از این باشگاه جدا شد و این‌بار به قطر رفت.

انصاری‌فرد در ابتدای فصل جاری به السیلیه پیوست تا در این تیم قطری شانس خود را امتحان کند. این مهاجم ملی‌پوش در همان نخستین بازی خود برای تیمش موفق به گلزنی شد و تا این برهه از فصل توانسته ۶ گل برای تیمش به ثمر برساند. این تیم در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌های این فصل لیگ قطر در رتبه پنجم قرار دارد و شانسی برای صعود به لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده ندارد. در چنین شرایطی بازگشت به یونان می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای او باشد.

گفته می‌شود آاک آتن، رقیب سنتی المپیاکوس مقصد بعدی انصاری‌فرد است و او با قراردادی سه‌ساله به لیگ یونان برمی‌گردد. آاک که قبلا مسعود شجاعی دیگر ستاره ایرانی را در اختیار داشته، در این فصل رده سوم لیگ را کسب کرد و به لیگ اروپا راه یافت. قهرمانی این فصل نیز به المپیاکوس، تیم سابق این لژیونر ایرانی رسید که تنها یک شکست را در طول فصل تجربه کرد و مقتدرانه بر سکوی قهرمانی ایستاد. آاک در فصلی که گذشت در ۳۶ مسابقه توانست ۵۹ گل به ثمر برساند که نلسون اولیویرای پرتغالی با ۱۶ و مارکو لیوایای کروات با ۱۵ گل بهترین گلزنان این تیم در طول فصل بودند. هردو بازیکن یک فصل دیگر با آاک قرارداد دارند و درصورتی‌که در تابستان جاری راهی باشگاه دیگری نشوند، انصاری‌فرد که در لیگ قطر نیز گل‌های زیادی به ثمر نرسانده کار سختی برای رقابت با آنها خواهد داشت. مهاجم ایرانی همسری یونانی دارد و احتمالا این مساله نیز در بازگشت وی به لیگ این کشور بی‌تاثیر نیست.

بیش از ۷۰ سال در حسرت قهرمانی

احسان حاج‌صفی دیگر بازیکنی است که مورد توجه یونانی‌ها قرار گرفته و حتی گفته می‌شود کار انتقال او به آریس تسالونیکی تمام شده و او منتظر پایان دیدارهای این فصل فوتبال ایران است تا راهی این کشور شود. حاج‌صفی که سابقه حضور در لیگ یونان را دارد به همراه تراکتور فصل پرفراز و نشیبی را سپری کرده و احتمالا پس از مشخص شدن تکلیف این تیم در جام حذفی دوباره به یونان برمی‌گردد تا این‌بار در شهر تسالونیکی فوتبالش را ادامه دهد.

حاج‌صفی فوتبالش را از سپاهان شروع کرد و پس از یک فصل حضور در تراکتور به این تیم اصفهانی برگشت و در سال ۲۰۱۵ نخستین حضورش در فوتبال اروپا را تجربه کرد. اف‌اس‌وی فرانکفورت در بوندس‌لیگای ۲ اولین تیم خارجی این بازیکن چند پسته ایرانی بود. حاج‌صفی در طول یک فصلی که در آلمان حضور داشت ۲۸ بار برای تیمش به میدان رفت و با دو گل و یک پاس گل فصل را به پایان رساند. او در بیشتر بازی‌ها در ترکیب اصلی تیمش حضور داشت و در پست‌های مختلف ازجمله دفاع و هافبک چپ و همچنین هافبک دفاعی عملکرد قابل‌قبولی در این تیم داشت. با این حال او به سپاهان برگشت و یک فصل دیگر هم در لیگ ایران بازی کرد. وی که در این سال‌ها همیشه جزء ملی‌پوشان ایران بوده یک سال بعد دوباره پیشنهاد بازی در اروپا را دریافت کرد و این‌بار پانیونیوس که پس از خرید انصاری‌فرد و شجاعی به بازیکنان ایرانی علاقه‌مند شده بود در سال ۲۰۱۷ او را به خدمت گرفت.

پانیونیوس در دور انتخابی لیگ اروپا نیز حضور داشت و حاج‌صفی در سه دیدار تیمش در این تورنمنت هم فرصت بازی پیدا کرد اما آنها درنهایت از دور مسابقات حذف شدند و در لیگ نیز در طول نیم‌فصل حضورش ۱۴ بار برای این تیم آتنی به میدان رفت که حاصل آن یک گل و دو پاس گل بود. عملکرد خوب او در طول نیم‌فصل سبب شد المپیاکوس در ژانویه همان سال او را به خدمت بگیرد. در این باشگاه اما او کمتر فرصت بازی پیدا کرد و نیم‌فصل دوم تنها ۶ بازی برای آنها انجام داد. حاج‌صفی پس از حضوری ناموفق در این باشگاه مشهور یونانی به ایران برگشت و پیراهن تراکتور را به تن کرد.

حالا با گذشت دو سال او که نامش در فهرست خرید تیم‌های داخلی مثل سپاهان و استقلال هم دیده می‌شود، فرصت بازگشت به لیگ یونان را پیدا کرده است. آریس تسالونیکی که فصل پیش نهایتا رتبه پنجم لیگ یونان را با کسب ۴۲ امتیاز به دست آورد، مشتری جدی این ملی‌پوش ایرانی است. آریس همانند آاک به دور انتخابی لیگ اروپا صعود کرده و حاج‌صفی مجددا این شانس را دارد تا بازی در این تورنمنت مهم را تجربه کند. آنها سابقه سه قهرمانی در لیگ یونان را در کارنامه دارند که البته آخرین مورد آن به یک‌سال پس از پایان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد و پس از آنها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند این افتخار را تکرار کنند.

رقابت ۲ تیم برای حاج‌صفی

جالب اینجاست که با وجود اعلام خبر توافق نهایی باشگاه آریس با یکی از کاپیتان‌های تیم ملی ایران رسانه‌های یونان می‌گویند ممکن است این بازیکن دوباره در یونان هم‌تیمی ایرانی هم داشته باشد! سایت SDNA در همین خصوص مدعی شده حاج‌صفی یکی پس از دریافت پیشنهاد تیم آریس سالونیکی اکنون موردتوجه تیم آاِک آتن (که اکنون به دنبال جذب کریم انصاری‌فرد است) قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *