یک خبر خیلی بد/طاق کسری در معرض ویرانی کامل است

ف

طاق کسرا یا ایوان مدائن از برجسته‌ترین آثار تاریخی عراق مربوط به دواران پادشاهان ساسانی در معرض ویرانی کامل قرار گرفته است.

سایت بدون – رسانه های عراق به نقل از کاظم الشمّری نماینده ائتلاف الوطنیه (ایاد علاوی) در پارلمان عراق نوشتند که این اثر برجسته تاریخی در جنوب شرقی بغداد پایتخت عراق بدلیل بی توجهی و عدم مرمت، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.

الشمری دو روز پیش با انتشار ویدئویی از تخریب بخشی از طاق کسرا خبر داده بود.

این نماینده پارلمان عراق از رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر فرهنگ عراق و همچنین سازمان یونسکو خواست برای نجات این اثر بی نظیر تاریخی اقدام عاجل بعمل آورند.

الشمری در بیانیه ای به همین مناسبت، تاکید کرده است که در پی ریزش بخشی از طاق کسرا، بخش های دیگری از آن در معرض ریزش قرار دارد و هر لحظه ممکن است ویران شود.

هنوز مقامات دولتی عراق در خصوص این ویدئو و اظهارات نماینده پارلمان واکنشی نداشته اند.

با این حال مقامات عراقی پیشتر نبود بودجه و نیز بی ثبات و عدم امنیت را از عوامل متروک ماندن آثار تاریخی و عدم ترمیم آن دانسته اند.

بسیاری از آثار تاریخی و کهن عراق در سالهای پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا بدلیل بی توجهی و ناامنی در معرض تخریب و یا سرقت آثار قرار گرفت.

در طول سالهای اشغال عراق از سوی آمریکا و متحدان غربی اش (۲۰۰۳ – ۲۰۱۱) و نیز ناامنی ها و هجوم داعش به سوریه و عراق، بسیاری از آثار تاریخی و موزه های این دو کشور تخریب و یا آثار آن به سرقت رفت.

با هجوم گروهک تروریستی تکفیری داعش به عراق(۲۰۱۴) و اشغال نزدیک به یک سوم خاک این کشور، تخریب عمدی آثار تاریخی عراق در دستور کار این گروهک تکفیری قرار گرفت و بسیاری از آثار بشکل کامل و یا جزیی تخریب شد.

طی این مدت بسیاری از آثار تاریخی و عتیقه عراق نیز به سرقت رفت و سر از حراجی ها و موزه های کشورهای غربی و آمریکا درآورده است که طرف عراقی با توجه به قوانین بین المللی مسئولیت کلیه موارد مربوط به دوران اشغال را متوجه آمریکا و سپس داعش می داند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *