یک مینی‌سریال پنج قسمتی که نباید یک ثانیه از آن را از دست داد/ انفجار دوباره چرنوبیل در HBO

سایت بدون – کمپانی HBO با نام «چرنوبیل» در متوسط امتیازات سایتIMDB ، سریال‌های «افسارگسیخته» و «بازی تاج و تخت» را پشت سر گذاشت.
در حالی که همه به دنبال اعتراض و تغییر در سریال بازی تاج و تخت هستند، سریال جدید شرکت اچ‌بی‌او (HBO) به نام «چرنوبیل» به دنبال انتشار قسمت سوم، توانست در صدر رتبه‌بندی بهترین سریال‌های محبوب از نگاه مردم در سایت‌ ای‌ام دی‌بی (IMDB) قرار بگیرد و سریال‌های محبوبی ازجمله «افسارگسیخته» با بازی برایان کرانستون و «بازی تاج و تخت» را پشت سر بگذارد.
در کمتر از سه هفته این سریال با امتیاز ۹.۷ از ۱۰ که از میانگین امتیازات ۵۷‌هزار کاربر دریافت کرد، به محبوب‌ترین سریال تاریخ تبدیل شد. البته ممکن است این امتیاز تا انتشار آخرین قسمت سریال دستخوش تغییراتی شود و به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کند.
این سریال پنج قسمتی که در ژانر درام تاریخی است و تا کنون سه قسمت آن منتشر شده است، داستان واقعی فاجعه انفجار هسته‌ای چرنوبیل که در ‌سال ۱۹۸۶ در زمان جمهوری شوروی و در کشور اوکراین اتفاق افتاده است را روایت می‌کند. این فاجعه بزرگترین حادثه نیروگاه هسته‌ای در تاریخ است. جَرد هریس، استلان اسکارشگورد، امیلی واتسون و جسی باکلی از بازیگران اصلی چرنوبیل هستند. پیش از این سریال «افسارگسیخته» با یک میلیون و ۲۰۰‌هزار رأی امتیاز ۹.۵ و «بازی تاج و تخت» نیز با یک ‌میلیون و ۵۰۰‌هزار رأی امتیاز ۹.۴ را به دست آورده بودند.
این سریال بازتابی از حادثه مرگبار نیروگاه چرنوبیل در ‌سال ۱۹۸۶ میلادی است و از حادثه‌ای تلخ صحبت می‌کند که نزدیک به ۵ میلیون‌نفر در جریان آن آسیب دیدند. تعداد بیشماری کتاب، مستند تلویزیونی، فیلم سینمایی و بازی ویدیویی از حادثه چرنوبیل ساخته شده و هر کدام از این برنامه‌ها نگاه خاصی به چرنوبیل دارند. سریال چرنوبیل فاجعه نیروگاه چرنوبیل را از زوایای مختلف نمایش می‌دهد و داستان‌های تکان‌دهنده‌ای را در این سریال شاهد هستیم که با تمرکز بر تحت‌ تأثیر قراردادن مخاطب به روایتی تلخ و فراموش‌نشدنی از چرنوبیل تبدیل شده است.
مینی‌سریال چرنوبیل شاید آغاز طوفانی نداشته باشد، اما این سریال در انتهای قسمت دوم به اوج می‌رسد و ثابت می‌کند سریالی است که حتی نباید یک ثانیه از آن را از دست داد. ماجرای مینی‌سریال چرنوبیل دقیقا مدتی بعد از انفجار در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل واقع در اوکراین رخ می‌دهد و قسمت اول این سریال زمانی اوج می‌گیرد که چند مهندس به‌ صورت کاملا داوطلبانه عملیات دیوانه‌وار و خطرناک خارج‌کردن آبی که در مخازن زیر هسته رآکتور تخریب‌شده قرار داشت را بر عهده می‌گیرند. اشتباه این افراد می‌تواند حادثه‌ای مرگبار را به دنبال داشته باشد و سوخت مشتعل رآکتور از زیر آن به آب نفوذ می‌کرد و چنین حادثه‌ای تمام مردم شهر کی‌یف (Kyiv) را از بین می‌برد و زمین‌های اوکراین و بلاروس را برای یک قرن غیر قابل سکونت می‌کرد.
اچ‌‍‌بی‌او که ثابت کرده استاد روایت داستان‌های جذاب و نفسگیر است، این ماجرا‌ها را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد تا مخاطب قسمت به قسمت مینی‌سریال چرنوبیل را دنبال کند. شروع این سریال نیز بدون هیچ‌مقدمه‌چینی انجام می‌شود و بدون پرداختن به اتفاق‌هایی که حادثه چرنوبیل را منجر شده بود در اوایل قسمت اول از مینی‌سریال چرنوبیل شاهد انفجار این نیروگاه هستیم. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد رویداد‌های هیجان‌انگیزتری از این رویداد را در قسمت‌های آخر مینی‌سریال شاهد باشیم.
جالب اینجاست به‌رغم این‌که در مینی‌سریال چرنوبیل با یکی از مرگبارترین حادثه‌های اتمی دنیا طرف هستیم، این سریال نگاهی به روایت زندگی معمولی مردم دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که مردم کار‌های معمولی‌شان را انجام می‌دهند و پس از انفجار، بعضی از این مردم از این حادثه جان سالم به‌در می‌برند و بعضی دیگر نیز آسیب‌های زیادی متحمل می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *