آخرین خبرها

10 آپشن بی‌مصــرف در خودروهای مدرن / همین جور واسه خوشگلی

سایت بدون – داشتن آپشن یا همان امكانات رفاهی، این روزها به یكی از مهم‌ترین معیارها برای خرید یك خودروی جدید تبدیل شده و به طور كلی هرچه ماشین امكانات بیشتری داشته باشد، قیمت تمام‌شده بالاتری هم خواهد داشت. البته اگر با اوضاع فعلی قیمت‌ها بتوانیم بخریم! باید به این موضوع نیز اشاره كرد كه امروزه تمام خودروهای تولیدشده در دنیا با یك سطح امكانات رفاهی پایه، به بازار عرضه می‌شود و برند سازنده فهرستی از امكانات قابل سفارش (آپشنال) و البته در برخی موارد تیپ‌های مشخص كه مجموعه امكانات و گزینه‌های متفاوت به مصرف‌كننده ارائه می‌كند را آماده كرده و خریدار می‌تواند براساس نیازهای خود امكانات سفارشی یا تیپ مدنظرش را انتخاب كند. هر یك از این موارد، هزینه‌ای جداگانه را به قیمت خودرو اضافه می‌كند و این موضوع می‌تواند تا جایی ادامه پیدا كند كه خودروی مدنظر شما به تمام امكانات قابل سفارش خود مجهز شود. در این صورت چنین خودرویی را حداقل در ایران، تحت عنوان «فول‌آپشن» می‌شناسند. حال سوال اینجاست كه آیا تمام این امكانات رنگارنگی كه در كاتالوگ خودروهای متفاوت دیده می‌شود، كاربردی و با اهمیت هستند یا كاربرد چندانی ندارند و می‌توان با چشم‌پوشی از آنها پول كمتری پرداخت؟ استارت/ استاپ
قطعا فعالان محیط‌زیست و طرفداران كاهش آلایندگی خودروها وجود چنین گزینه‌ای را تحسین می‌كنند. اما اگر شما یك‌بار پشت فرمان خودرویی بنشینید كه چنین گزینه‌ای دارد، قطعا نظر كارشناسان خودرو را تایید خواهید كرد. در خودروهای مجهز به این امکان، به محض توقف كامل و نسبتا طولانی (حداقل پنج ثانیه)، خودرو به طور خودكار خاموش شده و پس از فشردن پدال گاز روشن می‌‎شود. این ایده با هدف كاهش مصرف سوخت و كاهش گازهای آلاینده مطرح شده و روی خودروهای مختلفی قرار گرفته است. اما نتایج بسیاری از بررسی‌ها از تاثیر ناچیز این سیستم بر مصرف سوخت و آلایندگی و از سوی دیگر افزایش استهلاك پیشرانه خبر می‌دهد.

تاچ‌پد
این مورد از امکانات خلاقانه و جذابی است كه در برخی از خودروهای مدرن مثل محصولات آكیورا، كادیلاك یا لكسوس به چشم می‌خورد و از طریق آن می‌توانید سیستم‌ مولتی‌مدیا و كامپیوتر داخلی خودرو را كنترل كنید.
اما مسأله اینجاست كه امروزه نمایشگرهای لمسی در بسیاری از خودروها دیده می‌شود و فناوری این نمایشگرها نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته و از آنجا كه استفاده از مانیتورهای تاچ‌پد بسیار ساده‌تر است، پس تاچ‌پد گزینه چندان مناسبی برای خودرو نیست؛ زیرا ممكن است استفاده از آن برای بسیاری از كاربران سخت‌تر باشد.

یخچال
 بسیاری از خودروهای مدرن، لوكس و گرانقیمت به همراه یك یخچال كوچك كه ظرفیتی به اندازه دو یا سه قوطی نوشابه (یا كمی بیشتر) دارد نیز قابل سفارش است. این گزینه هرچند در ابتدا بسیار جذاب و خواستنی
به‌نظر می‌رسد، اما طبق نظرسنجی‌های انجام شده، بسیاری از مالكان خودروها به‌ندرت از آن استفاده می‌كنند و مبلغی كه برای آن پرداخت‌شده عملا بی‌فایده خواهد بود. البته با این حال این گزینه برای افرادی كه دوست دارند همیشه یك نوشیدنی سرد در دسترس‌شان باشد، خواستنی است.

كیلومترشمار دیجیتالی
در دهه 80 و 90 میلادی، زمانی كه فناوری راه خود را به صنعت خودرو باز كرده بود و خودروسازان اصرار داشتند محصولات‌ خود را به نوعی با قطعات الكترونیكی به‌ظاهر خلاقانه پیوند بزنند و بر سر این موضوع با هم رقابت داشتند، روی برخی از خودروها كیلومترشمار دیجیتالی نصب می‌شد. البته این روزها هم بسیاری از خودروهای مدرن به جای عقربه‌های آنالوگ، نمایشگرهای هوشمند دارند؛ اما حقیقت این است كه در آن سال‌ها این كیلومترشمارهای دیجیتالی چیزی جز دردسرهای خرابی و البته بعضا گمراهی راننده در خواندن اعداد و ارقام و اطلاع از وضعیت لحظه‌ای خودرو نداشت.

آینه برقی میانی
برقی و اتوماتیك‌شدن و به‌طور كلی تغییر وضعیت بسیاری از چیزهایی كه در داخل خودرو باید تنظیم شود، به ظاهر جذاب و خواستنی است.
مواردی مثل صندلی‌ها، آیینه‌های جانبی شیشه‌ها و… كه امروزه در بسیاری از خودروهای مدرن به چشم می‌خورد. اما در دهه 90 میلادی مرسدس‌بنز تصمیم گرفت امكان تنظیم آیینه میانی به صورت برقی را نیز به محصولات گران‌قیمت‌تر و لوكس‌ترش اضافه كند كه نتیجه هم جالب بود.
اما نكته بامزه اینجاست كه در آن سال‌ها بسیاری از مرسدس‌بنزهای اتاق تانك (اس‌كلاس) به دلیل شكستگی آیینه میانی به نمایندگی مراجعه می‌كردند؛ زیرا آیینه‌های میانی نمونه‌های فول آپشن این خودروها به صورت برقی تنظیم می‌شد و بسیاری از راننده‌ها، غافل از این موضوع، به محض این‌كه قصد تنظیم آیینه را داشتند؛ آن را می‌شكستند یا موتور الكترونیكی‌اش خراب می‌شد!

ردیف سوم در كراس‌اوورها
برخی از خودروهای كراس‌اوور (شاسی‌بلندهای كوچكی كه اصولا بر پایه خودروهای سواری ساخته شده‌اند و شاسی فضایی دارند) دارای امکانی تحت عنوان ردیف سوم صندلی‌ها هستند كه اصولا به صورت استاندارد روی خودرو قرار نمی‌گیرد و خریداران بسته به نیازشان این امكان را سفارش می‌دهند. مسأله اینجاست كه این امكان برای خانواده‌های پرجمعیت مورد چندان بدی نیست اما باید توجه داشته باشید كه فضای پای ردیف سوم در كراس‌اوورها بسیار محدود است و به غیر از این در صورت باز كردن این ردیف، فضای صندوق بار شما بسیار محدود خواهد شد و البته ایمنی سرنشینان در این ردیف هم چندان تضمین‌شده و مناسب نیست.


اتصال به شبكه‌های اجتماعی

در حالت عادی هم شبكه‌های اجتماعی سهم بسیار زیادی از 24 ساعت شبانه‌روز ما را به خود اختصاص داده. فكرش را بكنید كه سیستم مولتی مدیای خودرو هم این گزینه را به شما پیشنهاد بدهد! موضوع اینجاست كه اگر نیاز به چك كردن حساب اینستاگرام یا فضای دیگری داشته باشید؛ قطعا تلفن همراه‌تان در دسترس شماست و نیازی به این نیست كه از طریق نمایشگر خودرو
اقدام كنید!

چراغ‌های مخفی
تا حدود دو دهه پیش، خودروهای زیادی در بازار جهانی حضور داشتند كه از چراغ‌های مخفی بهره می‌بردند. مواردی مثل شورولت كوروت سی3، مزدا ام‌ایكس‌5، ب‌ام‌و سری8، هوندا ان‌اس‌ایكس و… از گل‌های سرسبد صنعت خودروسازی بود كه با این امكان جالب به بازار عرضه می‌شدند. هر چند این چراغ‌ها برای بسیاری از افراد و به‌ویژه قشر ماشین‌باز بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است اما حقیقت امر اینجاست كه این چراغ‌ها اصولا دردسری مضاعف در زمینه نگهداری داشت.

سامانه ناوبری ماهواره‌ای
هرچند كه سامانه‌های ناوبری و مسیریابی ماهواره‌ای در پیدا كردن مسیرها بسیار كمك‌كننده و كاربردی است اما این سیستم در بسیاری از خودروها گیج عمل می‌کند! به همین خاطر بسیاری ترجیح می‌دهند
به جای سامانه ناوبری خودرو از نرم‌افزارهای همراه در گوشی‌های هوشمند استفاده كنند. البته این به آن معنی نیست كه سامانه ناوبری ماهواره‌ای به طور مطلق بی‌مصرف است، بلکه تنها در برخی موارد در حد انتظارتان ظاهر نمی‌شود. طبق بررسی‌های انجام‌شده، خودروهایی مثل جیپ گلادیاتور، آئودی آ8، ب‌ام‌و سری5 و… سامانه‌های ناوبری مناسبی دارند.

كمربندهای خودكار
در دهه 80 و 90 میلادی، خودروسازان مشهور دنیا امكانات خلاقانه زیادی را برای محصولات‌شان ایده‌پردازی و اجرا می‌كردند كه یكی از آنها كمربندهای خودكار یا اتوماتیكی بود كه در آن سال‌ها روی خودروهایی مثل تویوتا كمری، بیوك رگال، آكیورا اس‌ال‌ایكس و… قرار می‌گرفت. این امکان هرچند كه از دور جذاب و خواستنی به نظر می‌رسید، اما به‌زعم بیشتر افرادی كه از آن استفاده كرده‌اند، بسیار بی‌فایده است؛ زیرا كمربندهای اتوماتیك دیر بسته می‌شدند و به غیر از این هیچ انسانی را نمی‌توان یافت كه در بستن كمربند خودرو تا این حد تنبل باشد و آرزو كند ای‌كاش كمربند به صورت خودكار و جادویی بسته می‌شد!

برچسب‌ها: , , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }