چرا پرسپولیس در این فصل نتیجه نگرفت؟/ کابوس «معمولی شدن»


سایت بدون – بعد از قهرمانی زودهنگام استقلال ویدیویی از افشین پیروانی وایرال شده که در حاشیه جشن قهرمانی فصل گذشته پرسپولیس به هواداران وعده می‌دهد که آنها ششمین قهرمانی متوالی را هم در ورزشگاه آزادی جشن می‌گیرند. با این حال اوضاع برای پرسپولیس بعد از آن شب اصلاً خوب پیش نرفت.
اگر گل‌محمدی از میانه لیگ نوزدهم اضافه شد و مسیر کالدرون را ادامه داد، قهرمانی لیگ بیستم کاملاً محصول تصمیمات این مربی بود. همین به هواداران پرسپولیس امید می‌داد که او در لیگ بیست و یکم هم بتواند این موفقیت را تکرار کند. چالش بزرگ این مربی در شروع فصل جانشینی سه بازیکن کلیدی تیمش در سه خط زمین، یعنی کنعانی‌زادگان، نوراللهی و مغانلو بود. پرسپولیس اولین تیم تاریخ نیست که با چنین مشکلی روبه‌رو شد و این جابه‌جایی‌ها در فوتبال طبیعی است، ولی انتخاب‌های بد آن روزها عامل شروع افت این تیم بود و پیامد این انتخاب‌ها خودش را در بازی‌های بزرگ و مقاطع حساس فصل نشان داد.
پرسپولیس در هیچکدام از نقاط کلیدی زمین نتوانست به ترکیب ایده‌آلی برسد و تغییرات یحیی در فاصله سه بازی مانده به پایان فصل همچنان ادامه دارد. آزمون و خطاها درون دروازه، در قلب دفاع، میانه زمین و خط حمله پرسپولیس برای هواداران و رسانه‌ها به اتفاقی عادی تبدیل شد و چگونه می‌توان از تیمی که ستون فقراتش را نشناخته، انتظار داشت در رقابت قهرمانی دست بالا را داشته باشد؟
حامد لک در این فصل افت کرد که بخشی از آن به‌دنبال اختلافاتش با کادر فنی بود. بدون اعتماد کادر فنی هیچ دروازه‌بانی نمی‌تواند با اطمینان درون دروازه بایستد. کادر فنی برای رفع این مشکل در نیم‌فصل دروازه‌بان جدیدی خرید، ولی گوهری هم انتخاب مناسبی نبود و آنها دوباره مجبور به استفاده از لک شدند.
در قلب دفاع گل‌محمدی زوج‌های مختلفی را به زمین فرستاد و حتی در مقاطعی با سه مدافع بازی کرد، ولی هیچ ترکیبی نتوانست خیالش را راحت کند. در نیمه دوم بازی با پرسپولیس زوج نعمتی – ابراهیمی در قلب دفاع بودند که در مقطعی از فصل هیچکدام جایی در ترکیب نداشتند!
معمای هافبک میانی دست‌کمی از قلب دفاع نداشت و به جز سرلک که اکثراً در ترکیب اصلی بود، اسدی، کامیابی‌نیا و حتی شریفی به تناوب به زمین رفتند.
در خط حمله جست‌و‌جو برای یک تمام‌کننده مطمئن بی‌نتیجه بود و بعد از مصدومیت آل‌کثیر نه پاکدل و عبدی، نه تمیروف که بعداً اضافه شد، در این مأموریت موفق نبودند. این روزها انتخاب اول کادر فنی تمیروف است که تحرک خوبی دارد، ولی فقط یک گل زده. بهترین گلزن این فصل پرسپولیس اما عبدی ۷ گله است که معمولاً در نیمه دوم به زمین می‌رود.
در آستانه پایان لیگ بیست و یکم اتفاق ترسناک برای هواداران پرسپولیس معمولی شدن تیمی است که تا یکی، دو سال پیش در هر پست بازیکنانی سرنوشت‌ساز داشت. در فصل جاری فقط ترابی و امیری توانستند مهره‌هایی تعیین‌کننده باشند و رتبه دوم که ممکن است از دست برود هم بیش از همه مدیون این دو نفر است. پنجره نقل و انتقالات بعدی پرسپولیس در این شرایط سرنوشت‌ساز خواهد بود و در صورت تکرار اشتباهات سال گذشته، این تیم ممکن است وارد یک دوره طولانی افت و ناکامی شود. البته وضعیت نیمکت پرسپولیس هم مبهم است و ممکن است فشار هواداران باشگاه را به سمت انتخاب یک سرمربی جدید هل بدهد. نتایج سه هفته آینده برای گل‌محمدی اهمیتی ویژه دارد.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *