اولین ماموریت کارلوس کی روش در ایران چیست؟/ کنترل خونریزی

مربی پرتغالی در گام اول به دنبال ترمیم روحی تیم، بازگرداندن همبستگی تیمی و بررسی بازیکنان در اردوی اتریش خواهد بود. بعد از آن می‌توان درباره انتخاب ترکیب اصلی، طراحی فرم بازی و نقشه صعود صحبت کرد.

بازگشت کی‌روش به نیمکت تیم ملی در همین زمان کوتاه واکنش‌های زیادی داشته. طرفدارانش با یادآوری عملکرد تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ در رویای صعود از گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ هستند و منتقدانش تضمین می‌خواهند که تیم ملی این بار به مرحله حذفی برسد. کار مربی پرتغالی اما نسبت به چهار سال قبل سخت‌تر است و هر چند تیم ملی حریفان ساده‌تری دارد، جمع کردن این تیم به هم ریخته در ۷۰ روز مأموریت پیچیده‌ای به شمار می‌رود.
نتایج خوب تیم ملی مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال نتیجه برنامه‌ریزی یکساله و آماده‌سازی دقیق کی‌روش بود، ولی این بار زمان بزرگترین دشمن مربی پرتغالی است. البته این به معنی بهانه‌تراشی نیست و کی‌روش باتجربه‌تر از آن است که بدون آگاهی از شرایط این مسئولیت سخت را پذیرفته باشد.
هنر بزرگ کی‌روش در روسیه طراحی دقیق نقشه‌ای برای کنترل سه حریف سخت تیم ملی بود و توانست نقاط قوت آنها را به خوبی خنثی کند تا ایران برای اولین بار در مرحله گروهی جام جهانی به ۴ امتیاز برسد و با کمی شانس حتی می‌توانست بالاتر از پرتغال به یک هشتم صعود کند. این بار اما او قبل از فکر کردن به حریفان، باید تیم خودش را سر و سامان بدهد و از نظر آمادگی بدنی، روحیه تیمی و هماهنگی تاکتیکی به سطحی برساند که در حد تورنمنت معتبری مثل جام جهانی باشد.
اسکوچیچ برای تیم ملی زحمت زیادی کشید و در مرحله مقدماتی نتایج خیلی خوبی گرفت، ولی بعد از شکست مقابل کره جنوبی و الجزایر کنترل تیم را از دست داد و چنددستگی و اختلافات بین کادر فنی، بازیکنان و بعضی از مدیران شرایط نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده بود. مربی کروات نشان داد که توان مدیریت مجموعه مهمی مثل تیم ملی ایران را ندارد و در شرایط حساسی مثل جام جهانی که همه اتفاقات زیر ذره‌بین دوربین‌ها و رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد، ممکن بود فاجعه بزرگی در انتظار فوتبال ایران باشد.
تیم ملی در ماه‌های گذشته مثل بیماری رو به موت بوده که برای نجاتش قبل از هر چیز باید جلوی خونریزی را گرفت و بعد از آن سراغ درمان اعضای آسیب‌دیده برود. کی‌روش قبل از طراحی نقشه بازی مقابل انگلیس، ولز و امریکا باید بتواند اتحاد و همبستگی را به بازیکنان برگرداند و به اصطلاح تیمش را جمع کند. اردوی اتریش فرصت خوبی است که کی‌روش با بازیکنان درباره هدف بزرگی که در پیش است صحبت کند و تیم ملی را به ریلی که چهار سال قبل بود، برگرداند.
او پیش از رسیدن به تهران قطعاً بازی‌های اخیر تیم ملی را بررسی و آخرین وضعیت بازیکنان سابقش را پیگیری کرده است. حتی شنیده می‌شود که از فدراسیون خواسته علاوه بر فهرست اسکوچیچ نام چند بازیکن را برای دریافت ویزا اضافه کند. هرچند رسانه‌ها احتمال می‌دهند که کی‌روش بخواهد تعدادی از بازیکنان مورد علاقه اسکوچیچ را کنار بگذارد، ولی بعید است که بخواهد عوامل غیرفنی را در انتخاب‌هایش دخیل کند، مگر اینکه احساس کند این انتخاب می‌تواند به یکپارچگی تیمش آسیب بزند. استدلال این رسانه‌ها یادآوری ماجراهایی است که کی‌روش در دوره قبلی مربیگری‌اش با بازیکنانی داشت که علیه او مصاحبه کرده بودند، ولی این بار شرایط متفاوتی حاکم است و انتقادات و گلایه‌ها مربوط به زمانی است که او در تیم ملی مسئولیتی نداشته. از طرف دیگر او دوست ندارد تیمش را برای یک تورنمنت سخت تضعیف کند و تلاش خواهد کرد بهترین‌ها و آماده‌ترین‌ها را به قطر ببرد.
اروگوئه و سنگال حریفان تدارکاتی سطح بالایی هستند و کی‌روش زمان زیادی برای آماده‌سازی این دو بازی ندارد. هرچند بازی‌های اردوی اتریش تدارکاتی و دوستانه است، ولی نتایج این دو بازی می‌تواند تأثیر زیادی روی روحیه تیم و افکار عمومی پیش از جام جهانی قطر داشته باشد. سرمربی جدید تیم ملی در این دو بازی به دنبال پیدا کردن ترکیب اصلی تیمش خواهد بود، ولی از طرف دیگر نمی‌تواند با جابه‌جایی‌های زیاد خیلی ریسک کند و با شکست سنگینی به تهران برگردد.
با شناختی که از کی‌روش داریم، او قطعاً بعد از اردوی اتریش هم برای ملی‌پوشان شاغل در لیگ برتر برنامه‌ریزی می‌کند و ممکن است مثل چهار سال قبل در فاصله بازی‌های لیگ برتر یک روز در هفته ملی‌پوشان را در اختیار بگیرد. او زمان زیادی برای ساختن تیمش ندارد، ولی از هر فرصتی برای بالا بردن آمادگی بدنی و ذهنی بازیکنانش استفاده خواهد کرد. کی‌روش در مرحله اول به دنبال ترمیم روحی تیم خواهد بود و در اردوی اتریش نفرات اصلی‌اش را پیدا می‌کند و بعد از آن سراغ طراحی نقشه تیمش برای مقابله با سه حریف مرحله گروهی خواهد رفت. تنها در آن زمان است که می‌توان درباره صعود احتمالی صحبت کرد.

آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *