چگونه با توجه به تیپ شخصیتی مسیر شغلی خود را انتخاب کنیم/یک کار مثل خودم

انتخاب شغل یکی از دشوارترین و درعین‌حال اساسی‌ترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. هر فردی که در مرحله انتخاب مسیر شغلی یا تغییر شغل باشد، حداقل به یکی از سؤالات زیر می‌اندیشد:

۱) کدام مشاغل مناسب من است؟
۲) کدام شغل درآمد بیشتری دارد؟
۳) با وجود شدت رقابت در بازار کار، در کدام مشاغل احتمال موفقیت و پیشرفت من بیشتر است؟
۴) کدام شغل بیشتر از همه رضایت من را تأمین می‌کند؟
۵) زنان برخلاف مردان در محیط کار بیشتر با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟
۶) چه زمانی برای مشاوره شغلی مراجعه کنم؟
نیاز به شغل خوب و کمبود موقعیت‌های شغلی منجر به تشدید رقابت برای کسب موقعیت شغلی بهتر شده است. در چنین شرایطی است که لزوم بهره‌گیری از استراتژی‌های فردی برای شناخت روحیات و علایق شخصی از یک سو و از دیگر سو تشخیص درست نیازها و فرصت‌های موجود در بازار کار اهمیت بسیار می‌یابد، چراکه در سایه شناخت درست از خود و محیط اطراف است که دستیابی به موقعیت شغلی مناسب، تثبیت آن و نهایتا رضایت شغلی حاصل می‌شود.
مسیر شغلی مناسب مسیری است که احتمال موفقیت و رضایت شغلی شما را بسیار زیاد می‌کند. به عبارت دیگر هرچه شغل شما تناسب بیشتری با خصوصیات شخصیتی شما داشته باشد، احتمالا رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهید کرد.
گاهی رقابت برای تصاحب شغل بهتر منجر به کاهش رضایت شغلی می‌شود. به عبارت دیگر افراد رضایت شغلی خود را برای دستیابی به موقعیت شغلی بهتر فدا می‌کنند. غافل از آنکه فشار تحمیل‌شده بر اثر آن در درازمدت منجر به استهلاک روحی و جسمی، خستگی و فرسودگی، کاهش اعتمادبه‌نفس و گاهی افسردگی می‌شود. موارد دیگری از جمله کاهش بازده کاری، استرس، تحریک‌پذیری و بدخلقی، شکست شغلی و مشکلات مالی را نیز می‌توان به آن افزود.
امروزه علم روان‌شناسی و مدیریت در کنار هم، تا حد زیادی پاسخ‌گوی مشکلات و مسائل زندگی فردی و شغلی اشخاص است و از این طریق به کیفیت زندگی فرد کمک شایانی می‌کند. یکی از این ابزارها، ابزار تیپ‌نمای شخصیتی مایرز بریگز (MBTI) است که نقش اثبات‌شده و بسیار مؤثری در افزایش شناخت فرد از توان و علایق فردی و شغلی خود و آنچه در درازمدت موجب انگیزه و رضایت شغلی او می‌شود، دارد.
اغلب افراد موفق پیش از ورود به بازار کار شناخت مناسبی از خودشان، علایق، ترجیحات، توانایی‌ها و مهارت‌هایشان ندارند. تست مایرز بریگز (MBTI) یکی از به‌روزترین و معتبرترین متدهایی است که به افراد کمک می‌کند تا پیش از تلاش برای ورود به بازار کار از خود شناخت عمیق‌تری پیدا کنند و به صورت هدفمند با دردست‌داشتن استراتژی فردی و شغلی محکم‌تر به سوی آینده گام بردارند. بنابراین اولین گام برای شروع یک زندگی شغلی موفق و توأم با رضایت، شناخت دقیق کارکردها و ترجیحات شخصیتی خود است.
یادتان باشد، ابزار MBTI قرار نیست به کسی برچسب بزند. در صورتی که MBTI با تست معتبر و با متد صحیح CPP و توسط متخصص روان‌سنجی انجام شود، نتایج آن قابل استناد و همواره درست است و در غیر این صورت ممکن است نتایج تست شما، در فاصله یک هفته تغییر کند و فاقد اعتبار باشد. این ابزار استعداد و توانایی را نمی‌سنجد؛ بلکه فقط در مورد ترجیحات شخصیتی شما اظهارنظر می‌کند. ترجیحات شخصیتی مانند دست چپ و راست هستند که شما بیشتر تمایل دارید با یکی از آنها کارهایتان را انجام دهید، درحالی‌که اگر اراده کنید، با صرف کمی انرژی بیشتر می‌توانید با دست دیگر هم کارهایتان را انجام دهید.
به یاد داشته باشید، تست‌های انگلیسی که بومی و معتبرسازی نشده‌اند، همین‌طور اغلب تست‌های اینترنتی می‌توانند فاقد اعتبار باشند. پس اگر از آنها استفاده می‌کنید، هدفتان صرفا جنبه تفریحی داشته باشد و تصمیم‌گیری برای مسیر شغلی‌تان را مبتنی‌بر آنها قرار ندهید!

کیارش عباس‌زاده

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *