هر آنچه باید درباره توالت‌ هواپیما بدانید!

سایت بدون -آیا تا به حال سوار هواپیما شده‌اید؟ آیا از پرواز می‌ترسید؟ آیا پرواز شما را دچار استرس می‌کند؟ آیا در هنگام استرس نیاز به استفاده از توالت پیدا می‌کنید؟ آیا تا به حال از توالت هواپیما استفاده کرده‌اید؟ جوابتان مثبت باشد یا منفی، قصد داریم در مطلب پیش رو حقایقی نه چندان تکان دهنده از سرویس بهداشتی این پرنده آهنی را برای شما فاش کنیم.
در ابتدا فقط سطل بود!
شاید ندانید اما در سال‌های اولیه استفاده از هواپیماهای مسافری اغلب توالت‌های آن‌ها به شکل سطل بودند. جالبتر اینکه در همان سال‌ها دریچه خروج بیشتر این توالت‌ها مستقیماً به بیرون باز می‌شد! خب به عقیده صاحبان هواپیماهای فوق اینکه فضولات روی سر چه کسی تخلیه شود ظاهراً مشکلی ایجاد نمی‌کرد!
آغاز مدرنیزاسیون
توالت‌های کنونی که امروزه در هواپیماها وجود دارند در سال ۱۹۷۵ میلادی اختراع شده‌اند و تاریخ اولین استفاده از آن‌ها به سال ١٩٨٢ بر می‌گردد. این نوع از سرویس بهداشتی «توالت خلأ» نام گرفته است چرا که با اتمام کار فاضلاب آن باز شده و تمام محتویات کاسه توالت را باقدرت به بیرون می‌مکد و وارد مخزن بزرگی در عقب هواپیما می‌کند.
توالت الزامی نیست
شاید ندانید اما هیچ قانونی وجود ندارد که هواپیماها را ملزم به داشتن دستشویی کند. در واقع کتابچه قوانین هوانوردی تقریباً برای هر چیزی الزاماتی تعیین کرده است اما در مورد اینکه هواپیماهای تجاری حتماً باید توالت داشته باشند چیزی نگفته است! در سال ۲۰۱۵ هواپیمایی از وستچستر به مقصد شیکاگو در حالی اقدام به پرواز و حمل مسافر کرد که فقط یک دستشویی داشت و آن هم خراب بود. بنابراین مسافران آن مجبور شدند به مدت ۲ ساعت و نیم خود را نگاه دارند!
حریم خصوصی نداریم!
بهتر است توالت هواپیما را حریم خصوصی خود تلقی نکنید چون درِ آن به راحتی از بیرون باز می‌شود. اما خب باز کردن بی‌دلیل آن، آن هم وقتی که می‌دانیم کسی درون توالت است کاری غیر اخلاقی است. پس لطفاً تا زمانی که کودکی در آن گیر کرده یا فرد داخل توالت برای مدت طولانی و به شکل سوال‌برانگیزی از آن خارج نمی‌شود، از باز کردن در خودداری کنید.
صرفه‌جو در مصرف آب
توالت‌های به ظاهر کم‌مصرف خانگی در هر بار استفاده حدود ۶ لیتر آب مصرف می‌کنند و توالت‌های قدیمی حدود ۱۹ لیتر! اما با وجود فناوری «خلأ» در توالت هواپیما لزومی ندارد نگران هدر رفتن آب باشیم، چرا که با استفاده از آن تنها ۲ لیتر آب مصرف می‌شود. بنابراین با خیال راحت هرچقدر که بخواهید می‌توانید به دستشویی بروید و نگران اتلاف آب نباشید.
کثیف‌ترین نقطه؟ هرگز!
این اطمینان را به شما می‌دهیم که دستشویی‌ هواپیما کثیف‌ترین بخش آن نیست. کثیف‌ترین بخش‌های هواپیما به ترتیب میزهای تاشو، دریچه‌های هوای بالای سر هر فرد، سگک کمربند ایمنی و قفل دستشویی است. پس یادتان باشد تا حد امکان از لمس این مکان‌ها اجتناب کنید.
تخیله فضولات در آسمان!؟
اگر نگران هواپیماهای بالای سرتان هستید خیالتان را راحت کنیم که خلبانان تا زمانی‌که در آسمان هستند نمی‌توانند مخزن را خالی کنند! چرا؟ چون ضامن مخزن حاوی فضولات خارج از هواپیما دارد. بنابراین امکان ندارد که سهواً خلبان پساب‌ها را در آسمان خالی کند. در واقع با فرود آمدن هواپیما بر روی زمین نوبت به خالی کردن مخزن می‌رسد. این کار حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، بدین ترتیب که مسئول آن پمپی به هواپیما وصل کرده و سپس با ایجاد خلأ مخزن تخلیه می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *