اثر هاله ای چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

https://www.brandingstrategyinsider.com/images/2009/09/Creating-The-Brand-Halo-Effect.jpg

سایت بدون -در سال ۱۹۲۰ روانشناسی بنام ادوارد تورندایک (Edward Thorndike) پدیده ای را کشف کرده بود که نتوانست آنرا تا مدت ها به صورت علمی توجیه کند… اما چنان تاثیرقوی و باورنکردنی –ای داشت که حتی نمیتوانست یافته اش فراموش کند.
ادوارد تورندایک، برای اولین بار نام آنرا اثر هاله ای گذاشت.

اثر هاله ای، پدیده ای روانشناسی است که نه تنها اشخاص، بلکه شرکت های بزرگ و برندهای معروف دنیا نیز از آن به سود خود استفاده میکنند.

اثر هاله ای، در واقع یک خطای روانشناسی است.
دلیل اینکه اِدوارد دیر توانست توجیه علمی برای آن پیدا کند هم همین بود. این خطای روانشناسی به کمک آزمایش ها و تحقیقات علمی دیگر روانشناسان نیز تایید و نام اِدوارد را برای همیشه با نام این پدیده عجیب گره زد.

تا به حال دقت کردید نصیحت بهترین دوستتان را بیشتر گوش میدهید؟ و یا درس استادی را که دوستش دارید را بهتر میخوانید؟ و یا کار تعمیرکار اتومبیلی که اتومبیل شما را درست کرده و با او دوست هستید را بیشتر می پسندید؟ این دقیقا اثر هاله ای است.

اثر هاله ای دقیقا دلیل اهمیت بالای برخورد اول در اولین ملاقات است که میتواند سرنوشت ساز باشد.

شما به کمک اثر هاله ای میتوانید نهایت استفاده را به سود خودتان ببرید. زیرا میتوانید با اثر هاله ای قضاوت دیگران را نسبت به خودتان به سمت مثبت البته خیلی راحت تغییر دهید

در ساده ترین بیان، اثر هاله ای، عبارت است از یک برداشت ذهنی جزیی از یک پدیده که برداشت ذهن از کل آن پدیده را تحت تاثیر قرار می دهد. حال این پدیده می تواند یک انسان، یک برند، یک رفتار اجتماعی و … باشد. شاید ذکر یک مثال ساده، بتواند در جا افتادن مطلب یاری گر باشد. به عنوان مثال، اگر در ارتباطات انسانی، برای مرتبه ای دروغی از دوستی بشنوید و این دروغ گویی برایتان عیان شده و اثبات شود، بر اساس اثر هاله ای که حول موضوع دروغ گویی در خصوص آن شخص در ذهن شما شکل خواهد گرفت، شما آن فرد را به کل، انسانی دروغ گو تصور کرده و پس از آن در اعتماد کردن به وی دچار تزلزل خواهید شد. اثر هاله ای ممکن است در حالی در ذهن شما در خصوص آن فرد شکل می گیرد که دروغ گویی وی به شما، نه به عنوان یک رفتار دائمی بلکه تنها یک خطای موردی بوده باشد. حال می توانید اثر هاله ای را برای موضوعات مثبت نیز تعمیم دهید. ممکن است فردی که شما وی را به عنوان انسانی با ادب می شناسید، توانسته است تنها با کمک اثر هاله ای به چنین جایگاهی در ذهن شما دست یابد! اکنون که از اثر هاله ای شناخت پیدا کردیم، پذیرش این نکته که بخش بزرگی از برداشتهای ما از انسانها، برندها، موضوعات و پدیده های مختلف و … تحت تاثیر همین اثر قراردارد، پذیرفتنی خواهد بود. این نکته نیز در همین جا شایان ذکر است که انسانهایی که توانسته اند اثر هاله ای را در ذهن خود به کنار رانده و در جستجوی حقایق در خصوص دیگران برآیند، به اندازه ای قدرتمند هستند که می توانند در مقابل یک پدیده ذاتی و درونی در ذهن خود مقاومت نمایند.

چگونه از اثر هاله ای بهره ببریم؟

تمام این یادداشت برای همین بخش نوشته شده است. اکنون که اثر هاله ای را شناختیم، چگونه باید از این اثر که در میان تمام انسانها مشترک می باشد بهره ببریم. هر انسانی، برخورداری از یک اثر هاله ای مثبت در ذهن دیگران نسبت به خود را دوست دارد. اما تعداد کسانی که می توانند از اثر هاله ای به نفع خود بهره ببرند، چندان زیاد نیست. در این خصوص توجه شما را به نکاتی که در ادامه از منظر ارتقاء شخصی می آید جلب می نمایم:

۱ـ اولین برخورد را از دست ندهید

اولین برخورد با هر انسانی، مهمترین برخورد شما می باشد. اگر در اولین برخورد، فردی وقت شناس، خوش لباس، منظم، با وقار و مودب شناخته شوید، اثر هاله ای بسیار کارآمدی به نفع شما در ذهن مخاطب شکل خواهد گرفت که همواره می توانید از آن به بهترین نفع استفاده کنید.

۲ـ هسته مرکزی شخصیت خود را بشناسید و تقویت کنید

هدف از شناساندن اثر هاله ای ، هدایت شما خواننده گرامی به فریب دیگران نمی باشد، بلکه اساسی ترین نکته که همواره و همواره نتیجه بخش خواهد بود، رسیدن به یک هسته مرکزی در شخصیت خود و تقویت آن است. در خصوص برندها، همواره صحبت از این است که اصلی ترین مشخصه این برند چیست؟ همین موضوع در خصوص انسانها نیز صادق می باشد. این سوال را از خود بپرسید و پاسخ دهید که اولین حسی که با شنیده شدن نام شما در دیگران بیدار می شود، چه حسی است.

۳ـ مراقب اثر هاله ای منفی باشید

قدرت اثر هاله ای منفی بیشتر از قدرت اثر هاله ای مثبت می باشد. شاید همین امر ریشه در ذات منفی گرا و منفی نگر انسان دارد. این حقیقت را بشناسید و مراقب باشید کاستی ها و خطاهایتان، منجر به ایجاد یک اثر هاله ای منفی در ذهن دیگران نشود. چرا که برطرف کردن آن چندان آسان نخواهد بود.

۴ـ نظرات دیگران، اثر هاله ای را تحت تاثیر می گذارد.

بخشی از ادراک ما از این جهان، وابسه به شنیده های ما از دیگران می باشد. این حقیقت در خصوص اثر هاله ای نیز صادق است. مراقب باشید گفته های دیگران در خصوص شما، در کسانی که شما را نه دیده اند و نه می شناسند، اثر هاله ای منفی ایجاد ننماید که از میان برداشتن آن کاری بسیار دشوار خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پیاز داغش را زیاد کردن»

سایت بدون – پیاز داغ همان پیاز سرخ شده خودمان است یعنی قطعه قطعه کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *