۵ کلید ایجاد اعتماد و شفافیت در کسب‌وکار

به ‌لطف پیدایش شبکه‌های اجتماعی و وبگاه‌های تحلیل و نقد، شفافیت به امری ضروری برای موفقیت یک کسب‌وکار تبدیل شده است. امروزه یک کارآفرین در مراسمی عمومی به مشتری‌ها، سرمایه‌گذاران، کارمندان و همچنین به خودش قول می‌دهد بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد. به گزارش زومیت و به نقل از  Forbes، شفافیت در کسب‌وکار به معنای صداقت، عمومی‌سازی و رک بودن در امور مختلف شرکت است. شرکت‌های شفاف اطلاعات مربوط‌به عملکرد، درآمدهای شرکت، فرآیندهای داخلی، منابع، قیمت‌گذاری و ارزش‌های کسب‌وکار را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. شرکت‌های شفاف زمانی‌که در روند کسب‌وکار مشکلی رخ می‌دهد، نه‌تنها آن را پنهان نمی‌کنند بلکه موضوع را با مشتری‌ها و مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند.
شفافیت نقش مهمی در افزایش اعتبار و موفقیت یک کسب‌وکار دارد و ارزش‌های زیادی از افزایش وفاداری کارمندان گرفته تا افزایش میزان فروش محصولات را به شرکت اضافه می‌کند. زمانی‌که کسب‌وکار با مشتری‌های خود صادق و روراست باشد، ارتباط بهتری با آنها برقرار می‌کند. نتیجه یک تحقیق نیز این موضوع را ثابت کرده و گفته است ۹۴ درصد مشتری‌ها به برندهای شفاف وفادار هستند. ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و همین باعث شده تا مشتری‌ها خواستار رابطه عمیق‌تر و شفاف‌تری باشند. اگر یک کسب‌وکار نتواند چنین انتظاری را برآورده کند، مشتری‌های آن به سمت برندی جذب می‌شوند که از عهده این کار برآید. این موضوع در مورد کارمندان نیز صادق است. کارفرماها دنبال استخدام کارمندان قابل اعتماد هستند و برعکس یعنی کارمندان نیز ترجیح می‌دهند در یک محیط شفاف و با مدیران قابل اعتماد کار کنند. زمانی‌که کارمندان به کارفرمای خود اعتماد داشته باشند میزان حمایت، وفاداری، تعامل و تعهد آنها به محیط کار نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید اعتماد کارمندان خود را افزایش دهید، با آنها شفاف باشید.
نکات مهم در شفاف‌سازی کسب‌وکار
اگر قصد افزایش شفافیت در کسب‌وکار خود را دارید، باید چند نکته را رعایت کنید. اولین نکته این است که بیش از حد شفاف نباشید. یعنی نیازی نیست در مورد مزایایی که کسب‌وکار شما را از سایرین متمایز می‌سازد، با دیگران شفاف باشید؛ زیرا در این صورت تنها کار را برای رقبا راحت‌تر کرده‌اید. همچنین بهترین کار این است که در مورد میزان شفافیت کسب‌وکار خود توافق‌نامه‌ای با کارمندان امضا کرده و درواقع حد و حدود مشخصی را برای این کار تعریف کنید. برای مثال می‌توانید مواد اولیه موجود در غذاهای رستوران خود را در منو ذکر کنید اما نیازی نیست نحوه پختن و دستور کامل تهیه غذاها را در اختیار مشتری قرار دهید. پنج کاری که در ادامه توضیح می‌دهیم به افزایش شفافیت کسب‌وکار کمک می‌کنند.
 ارزش‌های اصلی کسب‌وکار را مشخص کنید
کاری که انتظار انجام آن را دارید، با صداقت و مستقیما اعلام کنید. اعلام کردن ارزش‌های یک کسب‌وکار به‌طور مستقیم باعث می‌شود کارمندان درک بهتری از آنها داشته باشند و در راستای عملی کردن آنها تلاش کنند.
 اطلاعات را با کارمندان خود به اشتراک بگذارید
قدم دیگر در افزایش شفافیت کسب‌وکار خود این است که اطلاعات خوب و بد را با کارمندان خود به اشتراک بگذارید. همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که کارمندان موضوعی را از طریق شایعات مطلع شوند. در این صورت نه‌تنها ممکن است اصل خبر را متوجه نشوند بلکه اعتماد خود را به محیط کار از دست می‌دهند. پس بهترین کار این است که همه چیز را از زبان خودتان از طریق انتشار خبرنامه یا برگزاری جلسات منظم بشنوند. شایعات نه‌تنها به اعتماد و احساسات کارمندان لطمه وارد می‌کند، بلکه غیبت کردن را نیز میان کارمندان افزایش می‌دهد.
قیمت‌ها را مخفی نکنید
هیچ موقع برای اعلام قیمت محصولات خود از سیستم پیچیده یا لغات مبهم استفاده نکنید و شفاف باشید. اگر قیمت محصولات شما از سایر محصولات ارائه‌شده در بازار بیشتر است، به‌جای پنهان‌سازی، علت آن را برای مشتری توضیح دهید یا در قیمت‌گذاری
تجدید نظر کنید.
گاهی‌اوقات ویژگی‌های اضافه یک محصول یا مواد اولیه‌ای که در ساخت آنها استفاده می‌شود و به عبارت دیگر بالاتر بودن کیفیت محصول نهایی باعث افزایش قیمت آن می‌شود و همان‌طور که گفتیم، بهتر است این موضوع برای مشتری توضیح داده شود. برخی کسب‌وکارها از نرم‌افزار حسابداری برای تعیین قیمت محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند.
منظور و اهداف کارهای خود را بیان کنید
اگر می‌خواهید اطلاعات جدیدی به کارمندان بدهید، اطلاعات مالی سرمایه‌گذاران را به‌روزرسانی کنید یا قیمت محصول و خدمات خود را افزایش دهید، تنها کافی است توضیحات کافی ارائه دهید و وارد حاشیه نشوید.
تجارب خود را صادقانه بیان کنید
به‌عنوان یک کارآفرین اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید، تجارب خود را با صداقت برای دیگران مطرح کنید. انجام این کار نه‌تنها برای تازه‌واردان و افراد بی‌تجربه مناسب است بلکه به رشد خودتان نیز کمک می‌کند. زمانی‌که در مورد اشتباهات خود صحبت کرده و آنها را می‌پذیرید یعنی اولین گام برای رشد و توسعه فردی خود را با موفقیت برداشته‌اید. این کار کمک می‌کند ارتباط بهتری با مشتری‌ها برقرار کرده و اعتماد آنها را جلب کنید.

ارسال دیدگاه

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *